Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den fula ankungen (1997)

Startat av Mathilda Gustafsson, 4 augusti 2023 kl. 17:14:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag vet att personen bakom Youtube kanalen snor allt innehåll från annat håll men hen har faktiskt lagt upp filmen och jag kan inte hitta den någon annanstans.

Lillefot

Hm... det känns lite hastigt om personen nu skulle ha ändrat sig och börja lägga upp egna digitaliseringar. Men det är inte omöjligt, och den finns inte på archive som du är inne på.

Jag ser tre möjliga förklaringar till hur perosnen fick tag i filmen:

1. Den har varit uppladdad på Youtube förut hos någon annan kanal, som sedan har tagits ner. Personen i fråga laddade ner den innan det skedde.
2. Personen har fått tag på den via en piratsida.
3. Personen har digitaliserat filmen själv.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

Daniel Hofverberg

Jag vet att jag har digitaliserat Den fula ankungen för länge sedan, som har spridits ut till ett antal personer - det här ser dock inte ut som min version, för på min version hade jag lagt till svenska dubbcredits efter sluttexterna (som saknades på VHS-utgåvan).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2023 kl. 20:38:35Jag vet att jag har digitaliserat Den fula ankungen för länge sedan, som har spridits ut till ett antal personer - det här ser dock inte ut som min version, för på min version hade jag lagt till svenska dubbcredits efter sluttexterna (som saknades på VHS-utgåvan).
Personen kan ha klippt bort dem, hen har ofta tagit material från Ovanliga dubbningar Archives sida och separerat förspelen från huvudfilmerna. Hen har även klippt ihop uppladdningar som innehåller flera avsnitt till en lång video.

Så det jag menar är helt enkelt att personen inte bara laddar upp som det är men brukar också modifiera.

Disneyfantasten

Okej, såg om filmen på svenska förra veckan, och den svenska dubbningen är väl helt okej, rösterna till Augustus (alla hans röster) och Skruffan är utomordentligt bra, medans resten av dubbningen luktar lågbudget då man hör tydligt att flera skådespelare gör mer än en roll, jag har dock förståelse för det eftersom dubbningen är gjord för VHS av den enkla anledningen att filmen också är producerad speciellt för VHS och då är det ju klart att allt blir låg budget där, överlag en skaplig dubbning där de flesta rösterna passar sina roller någorlunda bra och översättningen är helt okej.

Förresten så fattas det en del röster i Dubbningshemsidans creditlista;

https://m.youtube.com/watch?v=p8cVrLTbeXM&t=9s&pp=ygUWZGVuIGZ1bGEgYW5rdW5nZW4gMTk5Nw%3D%3D

(rätta mig gärna om jag har fel någonstans)

>Sniffys syskon ( 1:05 ) = Anja Schmidt, Gizela Rasch

>Augustus syskon ( 5:10 ) = Anja Schmidt, Gizela Rasch

>Groda ( 3:38 ) = Stefan Frelander

>Trollslända ( 3:42 ) = Håkan Mohede

>Stork ( 3:47 ) = Stefan Frelander

>Rådjurs-mamma ( 3:54 ) = Anja Schmidt

>Utter ( 3:58 ) = Stefan Frelander

>Fisk ( 4:02 ) = Stefan Frelander

>Fågel-ungar ( 4:08 ) = Anja Schmidt, Gizela Rasch

>Ekorre ( 4:10 ) = Anja Schmidt

>Stork ( 4:17 ) = Mikael Roupé

>Salamander ( 4:22 ) = Gizela Rasch

>Spindel ( 4:25 ) = ?

>Hackspett ( 4:28 ) = Håkan Mohede

>Fjäril ( 4:36 ) = Gizela Rasch

>Huggorm ( 4:47 ) = Håkan Mohede

>Mus-pojke ( 4:52 ) = Stefan Frelander

>Mus-mamma ( 8:47 ) = Gizela Rasch

>Mus-barn ( 9:03 ) = Gizela Rasch, Anja Schmidt, Stefan Frelander

>Gumma ( 23:31 ) = Gizela Rasch

>2 Harar/Kaniner ( 56:26 ) = ?

>2 Gnagare ( 56:28 ) = ?

>2 Ankoe ( 56:31 ) = ?

>Fasan ( 56:32 ) = Anja Schmidt

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2023 kl. 20:38:35Jag vet att jag har digitaliserat Den fula ankungen för länge sedan, som har spridits ut till ett antal personer - det här ser dock inte ut som min version, för på min version hade jag lagt till svenska dubbcredits efter sluttexterna (som saknades på VHS-utgåvan).

På din creditlista fattas som sagt vissa röster, jag har finkammat filmen och fixat credits till dessa om det är till någon hjälp.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2023 kl. 23:09:20Förresten så fattas det en del röster i Dubbningshemsidans creditlista;
Det är mycket möjligt - mina uppgifter kommer till största delen från @Erika, medan vissa uppgifter bekräftats från officiellt håll.

Ärligt talat var det så länge sedan jag såg filmen att jag inte själv kan uttala mig...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2023 kl. 23:09:20Förresten så fattas det en del röster i Dubbningshemsidans creditlista;

https://m.youtube.com/watch?v=p8cVrLTbeXM&t=9s&pp=ygUWZGVuIGZ1bGEgYW5rdW5nZW4gMTk5Nw%3D%3D

(rätta mig gärna om jag har fel någonstans)

>Sniffys syskon ( 1:05 ) = Anja Schmidt, Gizela Rasch

>Augustus syskon ( 5:10 ) = Anja Schmidt, Gizela Rasch

>Groda ( 3:38 ) = Stefan Frelander

>Trollslända ( 3:42 ) = Håkan Mohede

>Stork ( 3:47 ) = Stefan Frelander

>Rådjurs-mamma ( 3:54 ) = Anja Schmidt

>Utter ( 3:58 ) = ?

>Fisk ( 4:02 ) = ?

>Fågel-ungar ( 4:08 ) = Anja Schmidt, Gizela Rasch

>Ekorre ( 4:10 ) = Anja Schmidt

>Stork ( 4:17 ) = Mikael Roupé

>Salamander ( 4:22 ) = Gizela Rasch