Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Om berättelserna röster skulle vara med skulle Bengt feldreich eller Monica Forsberg bli kandidater.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 23 oktober 2023 kl. 02:02:00Om berättelserna röster skulle vara med skulle Bengt feldreich eller Monica Forsberg bli kandidater.
Vilka berättelser?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Disneyfantasten

Kråkorna ur Dumbo, Indianerna ur Peter Pan, Si & Am ur Lady och Lufsen och Shun-Gon ur Aristocats medverkar inte i denna film, vilket beror på att de är är stereotypt tecknade och skulle kunna ses som racistiskt skildrade om man är på fel humör.

Karaktärer ur Sången om Södern är inte heller med just för att den filmen anses vara kontroversiell.

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 oktober 2023 kl. 09:09:17Kråkorna ur Dumbo, Indianerna ur Peter Pan, Si & Am ur Lady och Lufsen och Shun-Gon ur Aristocats medverkar inte i denna film, vilket beror på att de är är stereotypt tecknade och skulle kunna ses som racistiskt skildrade om man är på fel humör.

Karaktärer ur Sången om Södern är inte heller med just för att den filmen anses vara kontroversiell.
Scat Cat är ju dock med.

Disneyfantasten

Marcusen

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet 29 oktober 2023 kl. 16:37:53Men hela hans gäng är rasistiskt
Nej, det är endast Shun-Gon som har en tendens för en sådan uppfattning med hur han ser ut och skildras.

Var har du fått den hela grejen ifrån om man nu får fråga?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 oktober 2023 kl. 08:43:41Nej, det är endast Shun-Gon som har en tendens för en sådan uppfattning med hur han ser ut och skildras.

Var har du fått den hela grejen ifrån om man nu får fråga?
Det är ju mest han som ses som problematisk men alla andra i gänget är ju också stereotyper så jo visst är de också rasistiska även om Shun-Gon kanske är mer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 29 oktober 2023 kl. 16:37:53Men hela hans gäng är rasistiskt
Kan uppfattas som rasistiskt är väl ett bättre ordval. Rasism är trots allt sällan helt svart eller vitt, så det du uppfattar som rasistiskt är inte alls säkert att jag uppfattar som rasistiskt.

Men det man kan säga är ju att de flesta filmer världen över brukar helt eller delvis bygga på stereotyper, och sådana har en tendens att inte klara tidens tand alltför väl - så när det gått några decennier brukar många stereotyper kunna uppfattas rasistiska om man råkar vara på fel humör; därmed inte sagt att alla gör det, än mindre att det var menat så.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 oktober 2023 kl. 08:46:44Det är ju mest han som ses som problematisk men alla andra i gänget är ju också stereotyper så jo visste de också rasistiska även om han kanske är mer.
Egentligen kan som sagt nästan alla stereotyper uppfattas som rasistiskt, beroende på ens egna åsikter och tankar - så det gäller egentligen de flesta filmer världen över, i synnerhet sådana mer än 30 - 40 år gamla...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2023 kl. 08:49:18Kan uppfattas som rasistiskt är väl ett bättre ordval. Rasism är trots allt sällan helt svart eller vitt, så det du uppfattar som rasistiskt är inte alls säkert att jag uppfattar som rasistiskt.

Men det man kan säga är ju att de flesta filmer världen över brukar helt eller delvis bygga på stereotyper, och sådana har en tendens att inte klara tidens tand alltför väl - så när det gått några decennier brukar många stereotyper kunna uppfattas rasistiska om man råkar vara på fel humör; därmed inte sagt att alla gör det, än mindre att det var menat så.
Egentligen kan som sagt nästan alla stereotyper uppfattas som rasistiskt, beroende på ens egna åsikter och tankar - så det gäller egentligen de flesta filmer världen över, i synnerhet sådana mer än 30 - 40 år gamla...
Jag själv uppfattar inte saker i media racistiskt även om jag förstår problematiken med bl.a. Kråkorna i Dumbo, Indianerna i Peter Pan, Siameskatterna i Lady och Lufsen och Aristocats, Baloos orangutang-dräkt i Djungelboken, m.fl. om man är på fel humör...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 oktober 2023 kl. 09:00:10Jag själv uppfattar inte saker i media racistiskt även om jag förstår problematiken med bl.a. Kråkorna i Dumbo, Indianerna i Peter Pan, Siameskatterna i Lady och Lufsen och Aristocats, Baloos orangutang-dräkt i Djungelboken, m.fl. om man är på fel humör...
Förlåt, men det spelar ingen roll vad vi tycker det är rasistiskt om de som framställs genom stereotyperna tycker att det är rasistiskt eller kränkande.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 oktober 2023 kl. 09:14:14Förlåt, men det spelar ingen roll vad vi tycker det är rasistiskt om de som framställs genom stereotyperna tycker att det är rasistiskt eller kränkande.
Det bästa skulle vara att lägga in förord eller liknande där man förklarar att filmerna gjordes en tid då sådant inte ansågs vara stötande.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 oktober 2023 kl. 09:14:14Förlåt, men det spelar ingen roll vad vi tycker det är rasistiskt om de som framställs genom stereotyperna tycker att det är rasistiskt eller kränkande.
Nej det som spelar roll är vad Jag tycker  >:(

Jag vet bäst ;)