Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kända skådespelare

Startat av Jonas9881, 30 januari 2024 kl. 23:17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 23:32:27Detsamma borde gå för Helen Sjöholm som mest har dubbat.
Mest innan genombrottet, nu var det nog över 20 år sedan hon dubbade

BPS

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2025 kl. 23:39:51Mest innan genombrottet, nu var det nog över 20 år sedan hon dubbade
Närmare 15 då hennes senaste dubbning verkar vara 2009 enligt Svenska röster och credits.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 18 januari 2025 kl. 23:39:51Mest innan genombrottet, nu var det nog över 20 år sedan hon dubbade
Men, doldisar blir sällan kända.

Visst Johan Hedenberg och Andreas Nilsson är ganska välkända då Johan spelat i flera filmer däribland Åshöjdens BK och Kommissarie Späck.
Andreas är känd för videon med Mauri, Rea gänget och för att han var musiker under 80-talet.

Men sådana som livnärat sig på att dubba och nästan aldrig synts däribland Annica Smedius, Gunnar Ernblad, Anders Öjebo, mfl är ju väldigt okända.
Detta då folk inte tänker på vilka som är bakom en röst, Visst jag tror alla har hört ovannämnda och 90% av alla i Sverige känner nog igen deras röster från dubbningar och reklamer men de gör dem inte kända.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 23:31:37Jag upplever iallafall att röstskådespelare nästa aldrig blir kända.
Thomas Danneberg var ju exempelvis en tysk röstskådespelare som gjorde 1624 dubbroller i ett stort dubbland dvs Tyskland, han regisserade och översatte också ett hundratal tyska dubbningar trots detta så är han väldigt okänd, detta för att han jobbade i de dolda, och man blir sällan känd om man inte syns i bild.
Kan tänka några 

alltså som började som röstskådespelere
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Man kan ju defilera känd på olika sätt  ;)

Många som dubbar är ju inte direkt anonyma personer som städer toaletter eller står i varuhus kassan resten av dagen  :)

gstone

90% av folk som dubbar gör nog någonting annat som faller inom det bredare definition av underhållning

Det är ju ganska lågiskt hur får man annars kontaktar till att börja med 😅

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 23:25:52Helen är väl dock inte så känd för sånna som inte är dubb intresserade?

Kommer inte på en enda låt hon gjort och hon är ju ganska okänd i jämförelse med Joachim Thåström, Magnus Uggla, Ultima Thule, Carola, Lena PH och de mer kända svenska sångarna? Alla nämnda kan jag rada upp flera gånger med.
Helen Sjöholm är ju en av våra mest kända musikalartister, och nästan varenda svensk känner väl till Kristina från Duvemåla...? För de allra flesta är Helen garanterat mycket mer känd genom musikaler och till viss del andra skådespelarinsatser än genom dubbningar.

Hon är ju dock mer musikalartist och skådespelare än hon är traditionell sångare, så jämförelser med de artister du nämnde blir missvisande.

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2025 kl. 23:24:35fortfarande idag ?

Har dubb regissörerna/bolagen själv bekräftat aetta eller gissar du bara
Regissörer och dubbningspersonal har berättat för mig att bl.a. Dreamworks har som krav internationellt att dubbrösterna ska vara kändisar. Det skulle inte förvåna mig om detsamma även gäller flera andra filmbolag, men det kan jag inte bekräfta med säkerhet - det är bara just Dreamworks jag har fått höra namngivet.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2025 kl. 03:04:32Helen Sjöholm är ju en av våra mest kända musikalartister, och nästan varenda svensk känner väl till Kristina från Duvemåla...? För de allra flesta är Helen garanterat mycket mer känd genom musikaler och till viss del andra skådespelarinsatser än genom dubbningar.
Musikalartister blir sällan kända i min upplevelse.
Myrra Malmberg har spelat i Phantomen operan i England trots detta så är hon typ helt okänd för folk som inte är dubb intresserade.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2025 kl. 03:04:32Helen Sjöholm är ju en av våra mest kända musikalartister, och nästan varenda svensk känner väl till Kristina från Duvemåla...? För de allra flesta är Helen garanterat mycket mer känd genom musikaler och till viss del andra skådespelarinsatser än genom dubbningar.
Ja, och genom mångfaldig medverkan i radio, TV och skivor på topplistorna, bl.a. som sångerska i Benny Anderssons orkester. Vem har väl inte hört "landsplågan" Du är min man?

Jag brukar annars vara väldigt dålig på att känna igen röster, men just Helen Sjöholms röst är så karakteristisk att jag genast hör att det är hon.

Men visst, jag kan mycket väl förstå att kända affischnamn drar publik till en film.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 januari 2025 kl. 11:23:28Jag brukar annars vara väldigt dålig på att känna igen röster, men just Helen Sjöholms röst är så karakteristisk att jag genast hör att det är hon.
Det där måste jag säga var högst oväntat, då det är jättemånga* tydligare exempel på personer som är lätta att känna igen på rösten medan Helen Sjöholms röst är en av de som inte är så påtaglig... (nog för att det alltid varierar från person till person hur duktig man är på olika saker, men iallafall)

Jag visste inte ens att Helen Sjöholm var känd förrän bara ett par år sedan, sedan jag blev intresserad av dubbning har jag alltid förknippat henne med just Anastasia, plus att hon dubbat mycket med Sun Studio där hon bland annat gjort massa roller med att förställa rösten vilket också var innan hon gjorde sitt stora genombrott och blev känd, men sången "Du Är Min Man" vet jag att jag hörde mycket på radion förr när den var på, även om jag inte gillar att lyssna på radio, det var mest pappa som hade på den eftersom han gillar både radio och text-TV.

Visserligen är Anders Öjebo, Andreas Nilsson och Steve Kratz också bra på att förställa rösten till mängder av karaktärer, men dessa har jag iallafall lärt mig kunna.

Annica Smedius och Anton Olofsson Raeder är visserligen också bra på att förställa rösten, men där tänker man i stort sätt aldrig "detta måste vara Annica Smedius/Anton Olofsson Raeder".

En del personer tycker jag dock har likadana röster som t.ex. systrarna Sandén, Mikaela Ardai Jennefors, Ida On, Carro Hermansson-Persson, Amy Diamond Deasismont, Wiktoria Johansson, Emelie Clausen, Dominique Pålsson Wiklund, Linn Ehrner, Norea Sjöquist, Clara Henry, m.fl.

*Bland sådana exempel finns exempelvis följande (varav en del är kända);
- Monica Forsberg
- Ingemar Carlehed
- Ulf Källvik
- Christel Körner
- Birgitta Fernström
- Ulf Peder Johansson
- Bo Maniette
- Bertil Engh
- Hans Gustafsson
- Peter Wanngren
- Gunnar Uddén
- Roger Storm
- Liza Öhman
- Mikael Roupé
- Dan Bratt
- Håkan Mohede
- Kenneth Milldoff
- Lena Ericsson
- Olli Markenros
- Stefan Frelander
- Thomas Engelbrektson
- Hans Lindgren
- John Harryson
- Peter Harryson
- Olof Thunberg
- Bert-Åke Varg
- Charlie Elvegård
- Gunnar Ernblad
- Guy De La Berg
- Sture Ström
- Torsten Wahlund
- Björn Granath
- Björn Gedda
- Anders Nyström
- Nils Eklund
- Tommy Nilsson
- Leif Andrée
- Claes Ljungmark
- Johan Wahlström
- Allan Svensson
- Mona Seilitz
- Bengt Järnblad
- Per Sandborgh
- Christian Fex
- Jan Koldenius
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg
- Johan Hedenberg
- Jan Nygren
- Jan Sjödin
- Tomas Bolme
- Claes Månsson
- Stephan Karlsén
- Kim Sulocki
- Joakim Jennefors
- Reine Brynolfsson
- Ole Ornered
- Irene Lindh
- Siw Malmkvist
- Dan Ekborg
- Robert Gustafsson
- Johan Ulveson
- Vanna Rosenberg
- Mikaela Tidermark Nelson
- Anna Isbäck
- Urban Wrethagen
- Astrid Assefa
- Marianne Mörck
- Ingvar Kjellson
- Meta Velander
- Gösta Prüzelius
- Hasse Andersson
- Fredde Granberg
- Jan Mybrand
- Jakob Stadell
- Carl Billquist
- Hans Josefsson
- Stefan Ljungqvist
- Sten Carlberg
- Rikard Wolff
- Svante Thuresson
- Peter Jöback
- Adam Portnoff
- Gustav Levin
- Fredrik Dolk
- Fredrik Hiller
- Jan Åström
- Anders "Ankan" Johansson
- Lasse Kronér
- Claes Malmberg
- Björn Skifs
- Pierre Lindstedt
- Adam Fietz
- Magnus Härenstam
- Brasse Brännström
- Sven Wollter
- Daniel "Papa Dee" Wahlgren
- Linus Wahlgren
- Rolf Lydahl
- Iwa Boman
- Eva-Britt Strandberg
- Eva Bysing
- Hjalmar Lundblad Karlsson
- Jonas Bergström
- Angelika Prick
- Nassim Al Fakir
- Samuel Fröler
- Jan Modin
- Per Eggers
- Åke Lindström
- Staffan Hallerstam
- Åsa Bjerkerot
- Nick Atkinson
- Åke Lagergren
- Benke Skogholt
- Björn Gustafson (den äldre)
- Monica Nordquist
- Johan Glans
- Helena Reuterblad
- Leppe Sundevall
- Arne Källerud
- Beppe Wolgers
- Margareta Sjödin
- Sofia Källgren
- Andreas Rothlin Svensson
- Kerstin Wolgers-Dunér
- Börje Ahlstedt
- Sif Ruud
- Helge Skoog
- Hans Wahlgren
- Carla Abrahamsen
(och många flera...)

(dock medger jag att jag tycker Jan Sjödin och Olli Markenros har liknande röster, att Tomas Bolme och Mats Qviström har liknande röster och även har röstlägen likvärdiga Claes Månsson, att Björn Gedda låter extremt lik Björn Granath när han dubbar Ilska i Disney Infinity som Granath gjorde i första filmen, att Johan Ulveson, Johan Rabéus och Philip Zandén har liknande röster, att Peter Harryson och Pierre Lindstedt har liknande röster, att Reine Brynolfsson har ett tonläge likvärdigt Johan Hedenberg, att Leif Andrée och David Sundin har liknande röster, att Stephan Karlsén och Tommy Blom har liknande röster, att Kenneth Milldoff ibland kan låta extremt lik Gunnar Ernblad, att Åke Lindström låter väldigt lik Olof Thunberg, att Stefan Frelander gör en bra imitation av Steve Kratz Scooby Doo, att Bengt Järnblad låter en del som Per Sandborgh, att Joachim Bergström låter väldigt mycket som som fader Jonas Bergström, att Sebastian Karlsson alias Kristoffer i Frost lyckades att imitera Peter Jöback som Aladdin i Once Upon A Studio, ect.)

Hur mycket man störs av att känna igen en röst eller att samma person har mer än en roll varierar väl från person till person, men personligen brukar jag ytterst sällan störas av någondera.

I ärlighetens namn tror jag inte att barn bryr sig särskilt mycket om det där med dubbare, skådespelare, programledare, artister, kändisar, osv. förrän de blir lite äldre, iallafall så brydde jag mig inte om det när jag var barn, utan det var först i de sena tonåren när jag blev mer och mer dubbningsintresserad som jag började med det, först bara lite, men ju äldre jag blev desto mer kunskaper skaffade jag mig successivt.

DingoPictures2005

Hur kan Lena Endre vara känd när hon dubbat en helt okänd norsk skådespelerska (Linn Stokke) i en statist roll?
 Linn's pappa var ju också med och slaktade den norska Aristocats vilket är🥶😭.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 mars 2025 kl. 20:16:14Hur kan Lena Endre vara känd när hon dubbat en helt okänd norsk skådespelerska (Linn Stokke) i en statist roll?
Vet att Gstone, Daniel och Steffan nämnt att Lena är känd men för mig går det inte ihop att en känd skådespelerska dubbar en okänd norsk skådespelerska i en budget produktion.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 mars 2025 kl. 20:16:14Hur kan Lena Endre vara känd när hon dubbat en helt okänd norsk skådespelerska (Linn Stokke) i en statist roll?
Det fanns liksom inte specifierade röstskådespelare på den tiden utan man anlitade vanliga skådespelare och själva produktionen bör ju inte ha spelat större roll eftersom att det bara var extraknäck.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  9 mars 2025 kl. 20:24:04Det fanns liksom inte specifierade röstskådespelare på den tiden utan man anlitade vanliga skådespelare och själva produktionen bör ju inte ha spelat större roll eftersom att det bara var extraknäck.
Gunnar Ernblad, Per Sandborgh, Louise Ræder, Åke Lindström var väll dock heltidsdubbare på 80-talet?

Sedan fick en stjärnskådespelare bra betalt för att dubba en statist, i en b-produktion?
Sedan så kan du väll välja bland roller, om du är stor.
Vet att Osis nämnt att Gösta den yngre aldrig dubbade då dubbning inte var något han ville syssla med.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 mars 2025 kl. 20:26:58Gunnar Ernblad, Per Sandborgh, Louise Ræder, Åke Lindström var väll dock heltidsdubbare på 80-talet?

Sedan fick en stjärnskådespelare bra betalt för att dubba en statist, i en b-produktion?
Sedan så kan du väll välja bland roller, om du är stor.
Vet att Osis nämnt att Gösta den yngre aldrig dubbade då dubbning inte var något han ville syssla med.
Kollade IMDb ser nu att Lena inte slog igenom förrens hennes roll i Besökarna ett år senare, vilket kanske förklarar varför hon dubbade en norsk b-skådis😅.