Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2025 kl. 00:49:04Värt att notera att alla kända europeiska DVD-utgåvor av Det var en gång en skog/Once Upon a Forest har svensk text, men inte svenskt tal. Kan förstås vara intressant ändå, men bara så att ingen tror att det ska finnas svensk dubbning där. :)
Det trodde jag ;D
ursäkta 😅
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

gstone

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2025 kl. 21:44:24Tintins Äventyr: Månen tur och retur - Esselte (Ex-Rental) FD hyrfilm
https://www.tradera.com/item/302150/687766670/tintins-aventyr-manen-tur-och-retur-esselte-ex-rental-fd-hyrfilm
Det var ett oväntat bra utgångsbud för en så sällsynt före detta hyrfilm. Men när det gäller auktioner vet man ju aldrig var det landar, om några trissar upp priserna...

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2025 kl. 21:47:51Wacky Races / Knasiga Lopp (1968) med svenskt tal !

https://www.tradera.com/item/302154/687678057/wacky-races-knasiga-lopp-1968-svenskt-tal-cartoon-network-90talet
421 kr plus frakt (inklusive Traderas köparskydd) var ett saftigt pris för enbart just Volym 2 av Wacky Races, som alltså innefattar 11 avsnitt - ett kraftigt överpris, i mina ögon. Nu var det visserligen 6 - 7 år sedan, men när jag köpte den kompletta boxen med alla tre volymer av serien från Storbritannien så fick jag nog bara betala runt 100 - 150 kr för allt; vilket alltså innebär tre gånger så många avsnitt som den här säljaren säljer.

(Dock är det kanske främst Volym 1 och 2 som är intressant för en svensk publik, då den brittiska volym 3 av okänd anledning saknar svenskt ljudspår. Om det sen betyder att de avsnitten inte dubbades till svenska, om ljudbanden inte finns bevarade eller om de av annan anledning valde att hoppa över svenskt tal på DVD:n låter jag vara osagt...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:49:41Det var ett oväntat bra utgångsbud för en så sällsynt före detta hyrfilm. Men när det gäller auktioner vet man ju aldrig var det landar, om några trissar upp priserna...
421 kr plus frakt (inklusive Traderas köparskydd) var ett saftigt pris för enbart just Volym 2 av Wacky Races, som alltså innefattar 11 avsnitt - ett kraftigt överpris, i mina ögon. Nu var det visserligen 6 - 7 år sedan, men när jag köpte den kompletta boxen med alla tre volymer av serien från Storbritannien så fick jag nog bara betala runt 100 - 150 kr för allt; vilket alltså innebär tre gånger så många avsnitt som den här säljaren säljer.

(Dock är det kanske främst Volym 1 och 2 som är intressant för en svensk publik, då den brittiska volym 3 av okänd anledning saknar svenskt ljudspår. Om det sen betyder att de avsnitten inte dubbades till svenska, om ljudbanden inte finns bevarade eller om de av annan anledning valde att hoppa över svenskt tal på DVD:n låter jag vara osagt...)
Jag vill undrar om det är samma dubbning som på tv 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:49:41Det var ett oväntat bra utgångsbud för en så sällsynt före detta hyrfilm. Men när det gäller auktioner vet man ju aldrig var det landar, om några trissar upp priserna...
421 kr plus frakt (inklusive Traderas köparskydd) var ett saftigt pris för enbart just Volym 2 av Wacky Races, som alltså innefattar 11 avsnitt - ett kraftigt överpris, i mina ögon. Nu var det visserligen 6 - 7 år sedan, men när jag köpte den kompletta boxen med alla tre volymer av serien från Storbritannien så fick jag nog bara betala runt 100 - 150 kr för allt; vilket alltså innebär tre gånger så många avsnitt som den här säljaren säljer.

Fortfarande billigare än den här 😒

https://www.tradera.com/item/302154/684433325/wacky-races-dvd-box-inplastad-svenskt-tal

gstone

Fast borde inte någon köpa DVDn så som lägga up om dubbadv avsnitten på Archive.org ? ???

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 01:49:41421 kr plus frakt (inklusive Traderas köparskydd) var ett saftigt pris för enbart just Volym 2 av Wacky Races, som alltså innefattar 11 avsnitt - ett kraftigt överpris, i mina ögon. Nu var det visserligen 6 - 7 år sedan, men när jag köpte den kompletta boxen med alla tre volymer av serien från Storbritannien så fick jag nog bara betala runt 100 - 150 kr för allt; vilket alltså innebär tre gånger så många avsnitt som den här säljaren säljer.

Har också hela serien redan , tror från USA
DVD ser ut så här

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2025 kl. 07:36:34Jag vill undrar om det är samma dubbning som på tv
Jag är 99% säker på att det är samma dubbning som på TV - jag har inget inspelat så att jag kan jämföra sida vid sida, men det låter som jag kommer ihåg det från Cartoon Network, och det är samma försvenskade karaktärsnamn som där (Urban Usling, m.fl.). :)

Det råder knappast någon tvekan om att dubben gjorts av Sun Studio i Köpenhamn. Sannolikt är det väl Mikael Roupé som regisserat, även om det också skulle kunna vara Anja Schmidt.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 22:57:44Jag är 99% säker på att det är samma dubbning som på TV - jag har inget inspelat så att jag kan jämföra sida vid sida, men det låter som jag kommer ihåg det från Cartoon Network, och det är samma försvenskade karaktärsnamn som där (Urban Usling, m.fl.). :)

fast du hade väl bara den här serien på dvd på engelska ????

hur går det ihop

gstone

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2025 kl. 23:53:44fast du hade väl bara den här serien på dvd på engelska ????

hur går det ihop
Citat421 kr plus frakt (inklusive Traderas köparskydd) var ett saftigt pris för enbart just Volym 2 av Wacky Races, som alltså innefattar 11 avsnitt - ett kraftigt överpris, i mina ögon. Nu var det visserligen 6 - 7 år sedan, men när jag köpte den kompletta boxen med alla tre volymer av serien från Storbritannien så fick jag nog bara betala runt 100 - 150 kr för allt; vilket alltså innebär tre gånger så många avsnitt som den här säljaren säljer.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 augusti 2025 kl. 23:53:44fast du hade väl bara den här serien på dvd på engelska ????

hur går det ihop
Jag har den kompletta brittiska boxen med alla tre volymer, importerad från Storbritannien - där har volym 1 och 2 engelskt, franskt, spanskt, italienskt och svenskt ljudspår; medan volym 3 bara har engelskt, franskt och italienskt ljudspår. Volym 1 och 2 hade också svensk text, som volym 3 saknar.

Det är alltså de sista 12 avsnitten av Wacky Races som saknar svenskt tal i Storbritannien, medan avsnitt 1 - 22 alltså har svenskt tal och text på den brittiska DVD-utgåvan. Det borde alltså rimligtvis också innebära att eventuella DVD-utgåvor i Frankrike, Spanien och Italien också borde innehålla svenskt tal på de två första volymerna. :)
(Trots att volym 1 och 2 har svenskt tal och text på den brittiska boxen hittar jag inget som tyder på att serien släppts alls på DVD i Sverige, av någon egendomlig anledning...)

Intressant att notera är att svenska Ginza har den brittiska boxen i nyutgåva med nytt omslag till salu för 159 kr:
https://www.ginza.se/product/14422

Det märkliga är att deras omslag bara anger engelskt ljudspår och engelsk text - inga andra språk alls. Kan verkligen Warner Bros. ha gjort en ny mastring och tagit bort alla andra språk på skivorna, eller innehåller den här utgåvan samma skivor som den tidigare; så att de bara struntat i att nämna andra språk än engelska på omslaget...? ???