Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Generationer.

Startat av Will Siv, 19 maj 2024 kl. 19:58:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

- what.

Rufus

Varför inte indelningen Generation textat och Generation dubbat?

Jag hör till Generation textat, dvs vi som växte upp på 1970-talet och 1980-talet med textade tecknade filmer (i den mån de överhuvudtaget förekom på tv). Framför allt var det kortfilmer av Hanna-Barbera m.fl. i julmorgon-tv. Dubbade grejer var "Barnen från Uhlenbusch" och andra hemskheter. Sen kom TV3 och Barntrean med dubbat, men då var vi i Generation textat för gamla för barn-tv. 

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 26 maj 2024 kl. 19:14:30Namnet låter maskulint & har alltid trott att du var en man men nu är vi en kvinna till på forumet
Hen sa ingenting om att hen är kvinna...

Will Siv

- what.

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 26 maj 2024 kl. 16:40:42Will är en man
Jaså, då trodde jag fel om personen.

Tänkte väl namnet Siv som är en tjej, men det är ju kanske efternamnet.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 maj 2024 kl. 21:31:46Jaså, då trodde jag fel om personen.

Tänkte väl namnet Siv som är en tjej, men det är ju kanske efternamnet.
Will identifierar sig inte som man eller kvinna. Så respektera hen...

Citat från: Will Siv skrivet 26 maj 2024 kl. 17:31:12
Citat från: MOA skrivet 26 maj 2024 kl. 16:40:42Will är en man
Nej faktiskt inte

Citat från: Will Siv skrivet 26 maj 2024 kl. 19:44:17
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 19:23:50
Citat från: MOA skrivet 26 maj 2024 kl. 19:14:30Namnet låter maskulint & har alltid trott att du var en man men nu är vi en kvinna till på forumet
Tack

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 21:37:45Will identifierar sig inte som man eller kvinna. Så respektera hen...
Nej faktiskt inte

Tack
Fast har inte sagt att jag inte har respekterat personen.

Även om jag har åsikter angående att man inte har något kön och att jag inte förstår sådana personer som varken känner sig som kille eller tjej, så är det såklart okej att tycka att man inte vill ha ordet varken kille eller tjej som definierar en som person. Utan är neutral.

Kan bli förvirrande iförsig när man oftast säger "hon" eller "han" i en mening.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Nu går jag emot vad jag själv kommer skriva, men jag har märkt att på senare tid svävar många trådar ut i långa politiska diskussioner som egentligen inte har något med trådens huvudsak att göra. Kan vi inte lära oss att förstå att alla har sina egna åsikter?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2024 kl. 21:48:47Nu går jag emot vad jag själv kommer skriva, men jag har märkt att få senare tid svävar många trådar ut i långa politiska diskussioner som egentligen inte har något med trådens huvudsak att göra. Kan vi inte lära oss att förstå att alla har sina egna åsikter?
Bra gjort millenial, kan vi sluta vara så politiska om saker som inte ens är i närheten av politik

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2024 kl. 16:12:25SV står väl för svenska skulle jag gissa och det står i titelrutan när man svarar i trådar men det brukar inte bli del av titeln...
SV står för Svar (har man engelsk version av forumet blir det RE för Reply), så det finns ingen som helst anledning att skriva in som del av rubriken för det första inlägget - men kommer automatiskt med när man svarar i trådar, och syns vid exempelvis senaste inläggen på förstasidan.
(I tidigare versioner av forumprogramvaran syntes rubriken också vid varje enskilt inlägg, även vid svar så att man där kunde se SV: och rubrikens namn, men det är borttaget i den här versionen)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2024 kl. 22:17:47SV står för Svar (har man engelsk version av forumet blir det RE för Reply), så det finns ingen som helst anledning att skriva in som del av rubriken för det första inlägget - men kommer automatiskt med när man svarar i trådar, och syns vid exempelvis senaste inläggen på förstasidan.
(I tidigare versioner av forumprogramvaran syntes rubriken också vid varje enskilt inlägg, även vid svar så att man där kunde se SV: och rubrikens namn, men det är borttaget i den här versionen)
Då vet jag.
- what.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2024 kl. 21:48:47Nu går jag emot vad jag själv kommer skriva, men jag har märkt att på senare tid svävar många trådar ut i långa politiska diskussioner som egentligen inte har något med trådens huvudsak att göra. Kan vi inte lära oss att förstå att alla har sina egna åsikter?
Politik?

Nä nu förstår jag inte, är det någon i denna tråd som har pratat om partier och åsikter om vad man själv gillar om partierna?

Visst det kan bli ibland meningar som inte handlar om ämnet, men det blir så ibland i alla tråder skulle jag tro. Det är inte så lätt att följa ämnet precis 100% om man vill säga något litet i samma inlägg som inte handlar exakt om ämnet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 maj 2024 kl. 16:08:40Och jag har en fråga till adminpersonalen då @Will Siv säger att man ska ha med "SV:" i titlarna men vad jag ser så har väldigt enstaka titlar det. Vet du @Daniel Hofverberg varför @Will Siv säger att man ska ha med det i titlarna när knappt ingen har det?

Menas SV förkortning för ordet "SVAR/SVARA"?
Ja, mycket riktigt är SV en förkortning för SVAR.

Nej, jag ser ingen som helst anledning att ha med SV i rubrikerna, då det som sagt anspelar på att det är ett svar - och i det första inlägget är det ju per definition inget svar. Ibland om flera trådar sammanfogas med varandra, och det första inlägget sedan tas bort, kan det dock hända att SV blir kvar i rubriken; även om jag och Erika brukar försöka se till att döpa om trådarna i så fall för att undvika det.
(Det går inte att ta bort det första inlägget i en tråd som standard, eftersom det skulle göra konversationen obegriplig, men däremot kan det bli så vid sammanfogning av flera trådar)

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 maj 2024 kl. 22:22:24Politik?

Nä nu förstår jag inte, är det någon i denna tråd som har pratat om partier och åsikter om vad man själv gillar om partierna?

Visst det kan bli ibland meningar som inte handlar om ämnet, men det blir så ibland i alla tråder skulle jag tro. Det är inte så lätt att följa ämnet precis 100% om man vill säga något litet i samma inlägg som inte handlar exakt om ämnet.
Politik handlar ju inte bara om partier, dessutom menar jag allmänt den senaste tiden. Jag konstaterar att denna är en av de trådarna som inte handlar om det som den skulle handla om längre.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2024 kl. 22:24:01Politik handlar ju inte bara om partier, dessutom menar jag allmänt den senaste tiden. Jag konstaterar att denna är en av de trådarna som inte handlar om det som den skulle handla om längre.
okej förstår. Lite svårt att veta vad "generationer" betyder egentligen som ämne. Men meningen kanske bara var att första inlägget skulle skrivas och inget mer.

Nu det jag skriver här är ju inte om ämnet men vill ju ändå svara dig, därav kan det ibland blir pratande utanför ämnet som detta exempel jag skriver nu.