Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Beck - Mannen på Taket Engelsk dubb

Startat av DingoPictures2005, 23 maj 2024 kl. 22:59:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Hittade denna konstiga Laserdiscen för ett tag sedan av Beck Mannen på Taket.
Konstig då den är textad på Japanska och dubbad till Engelska.
Vill gärna veta vilka som gjort rösterna i den här....
Denna dubb är i princip helt odokumenterad online.

Har ej kunnat ripa den då mitt capture inte verkar ta emot en Ntsc signal, och spelaren jag äger skickar ut Ntsc på Ntsc skivor och Pal på Pal skivor☹️.

(jag är inte alls duktig på Amerikanska röstskådespelare och jag känner bara igen Jim Cummings, Rob Paulsen och dom mer välkända rösterna)

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 maj 2024 kl. 22:59:13Hittade denna konstiga Laserdiscen för ett tag sedan av Beck Mannen på Taket.
Konstig då den är textad på Japanska och dubbad till Engelska.
Vill gärna veta vilka som gjort rösterna i den här....
Denna dubb är i princip helt odokumenterad online.

Har ej kunnat ripa den då mitt capture inte verkar ta emot en Ntsc signal, och spelaren jag äger skickar ut Ntsc på Ntsc skivor och Pal på Pal skivor☹️.

(jag är inte alls duktig på Amerikanska röstskådespelare och jag känner bara igen Jim Cummings, Rob Paulsen och dom mer välkända rösterna)
Det enda jag hittar om den engelska är följande från Svensk Filmdatabas

"Även internationellt blev Mannen på taket ovanligt framgångsrik, såld till 40 länder. Forslund och Berglund lät för första gången dubba en av Filminstitutets filmer till engelska vid en dubbningsstudio i Paris, vilket naturligtvis underlättade försäljningen. Endast Fanny och Alexander har för Filminstitutets del sålts bättre."

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4982#comments

I en dubbningstudio i Paris, så vi kan nog utesluta att det skulle vara någon amerikansk känd röstskådespelare med. Dessutom tolkar jag det som att den här engelsk dubbade versionen används i flera länder internationellt och att det gick ganska bra för filmen...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2024 kl. 23:12:06Det enda jag hittar om den engelska är följande från Svensk Filmdatabas

"Även internationellt blev Mannen på taket ovanligt framgångsrik, såld till 40 länder. Forslund och Berglund lät för första gången dubba en av Filminstitutets filmer till engelska vid en dubbningsstudio i Paris, vilket naturligtvis underlättade försäljningen. Endast Fanny och Alexander har för Filminstitutets del sålts bättre."

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4982#comments

I en dubbningstudio i Paris, så vi kan nog utesluta att det skulle vara någon amerikansk känd röstskådespelare med. Dessutom tolkar jag det som att den här engelsk dubbade versionen används i flera länder internationellt och att det gick ganska bra för filmen...
Man kanske kan gräva fram det på något sätt?
Daniel har ju hittat credits till filmer som inte omnämner credits någonstans.

BPS

https://archive.org/details/the-man-on-the-roof-english-dub

Tala om ovanlig dubbning, den engelska dubbningen av Mannen på taket. Dubbningen ska tydligen vara gjord i Paris mer än så vet vi inte om den. 

För att få fram den här behöver man få tag på den japanska laserdiscutgåvan och det är precis vad @DingoPictures2005 har gjort så stort tack för att du gjorde uppladdningen möjlig.

Monsieur Hulot

Känns mycket konstigt att höra Carl-Gustaf Lindstedt prata engelska - med en annan persons röst! Vilka gör rösterna i denna version? De känns bekanta, men jag kan inte placera.

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 maj 2025 kl. 12:28:11Känns mycket konstigt att höra Carl-Gustaf Lindstedt prata engelska - med en annan persons röst! Vilka gör rösterna i denna version? De känns bekanta, men jag kan inte placera.
Ingen aning tyvärr.
Ska se om WillDubGuru kan kolla i det amerikanska tidningsarkivet efter cast.

Hittade lite info om engelska dubbningar där med hjälp av honom innan.
Tyvärr verkar inte mitt bankkort godkännas på det amerikanska tidningsarkivet.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 maj 2025 kl. 13:36:02Ingen aning tyvärr.
Ska se om WillDubGuru kan kolla i det amerikanska tidningsarkivet efter cast.

Hittade lite info om engelska dubbningar där med hjälp av honom innan.
Tyvärr verkar inte mitt bankkort godkännas på det amerikanska tidningsarkivet.
https://www.newspapers.com/results/?keyword=%22Man+on+the+Roof%22+%22Carl-Gustaf+Lindstedt%22
Mer resultat än vad jag anser rimligt att begära att någon ska gå igenom kom upp.