Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tidiga biominnen

Startat av Blockhaj, 24 juli 2024 kl. 00:47:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blockhaj

Jag fick på nubben om mina första biografminnen (på riktig bio) och kom till slutsatsen att det måste varit Lilo och Stitch (premiär 6 september 2002) och Skattkammarplaneten (premiär 25 december 2002) när jag var 4 år.

Jag minns inte att det var kallt när vi såg Lilo och Stitch, varför jag dragit slutsatsen att vi måste sett den tidigt efter premiär (jag antar här att den inte visades fram till senvåren 2003). Enligt SMHI var temperaturen mellan 17-10 grader i Stockholm september 2002. Biograf torde ha varit Filmstaden Söder eftersom jag svagt minns utgången, vilket sammanfaller med Söders dåvarande entré vid Folkkungatrappan. För den som undrar minns jag bland annat att någon form av krukväxt och en sådan där stor kartonggrej eller dito med filmens affisch var utställd. Mitt minne blandar även in ett vattenfall här men det lär komma av affischen, som visar en våg, och något närliggande Akvaria, vilket vi besökte med goda mellanrum när jag var liten och deras entré har ett eller två vattenfall. Jag minns särskilt introt när Stitch förs in på rättegång och hans flykt kort därefter. Jag har ett svagt minne av att vi åt lunch på Donken efter filmen men logiskt kan det ha varit före eftersom filmer oftast visas efter lunchtid. Barn runtom mig fick HappyMeal-leksaker från filmen och jag har ett svagt minne jag gräver fram nu att jag undrade över vissa av dem och vad de hade för roll i filmen (särskilt kapten Gantu), varför Donkenbesöket det kan ha varit före filmen. Jag fick själv ett antal HappyMeal-leksaker från filmen under min barndom och jag minns inte vilken jag potentiellt skulle fått här. Ja hade en Jumba med vattenpistol, en Mr. Pleakley med fotovisaren och en (som Google kallar det) "högsta rådsdamen" med löstagbar krage (det som liknar renhorn). Om jag skulle sätta pengar på det skulle jag gissa Mr. Pleakley. Jag minns ej vilken Donken det var men det var ljusblå(esc)a väggar och från minnet ej närliggande McDonald's på Folkungagatan.

Vad gäller Skattkammarplaneten är minnet mer luddigt, men jag minns att jag anmärkte den sämre kvalitén på VHS-utgåvan senare och särskilt introt när filmtiteln kommer upp. Jag minns att jag sett den titeln och följande bogspröt på en stor filmduk med bra ljudkvalité, samt även fragment av resten av filmen, såsom mr. Scroops död. Jag antar därför att jag måste ha sett filmen på bio, även om jag inte minns att vi gick in i eller lämnat bion. Jag har möjligen något skuggminne av entrén med samma kartonggrej av filmaffischen som tidigare nämnt, men det kan vara en egenkonstruktion då våra hjärnor gillar att leka. Före filmen lär vi ha gått på McDonald's på Folkungagatan, vilket skulle bekräfta att vi såg filmen på Filmstaden Söder. Jag har ett minne av att vi var på McDonald's på Folkungagatan och de sålde HappyMeal för filmen vilken jag då ej ännu hade sett och jag minns att jag undrade vad de hade för roll i filmen, eller rättare sagt, vad "den" hade för roll i filmen , då alla HappyMeal var delar till en stor "Ben-robot" man kunde bygga. Jag har inget starkt minne om jag fick någon av dessa, vilket är logiskt eftersom de suger om man inte har alla delar och därför snabbt slängs. Jag har något svagt minne av en av armarna och jag minns att jag såg några andra få huvudet och kroppen, varför jag tidigt pusslade ihop att det var en robot man kunde bygga. Det finns en möjlighet att jag inte fick något alls, då min Jumba med vattenpistol från tidigare visade sig vara full av giftiga kemikalier (2000-talets Donken baby!) och därefter ville mina päron inte köpa HappyMeal på ett tag. Vid detta Donken-tillfälle minns jag inte heller att det var särskilt kallt, så jag torde ha sett filmen våren 2003. Jag har i alla fall inget minne av att det var snö, utan mer i stil med vårens damm från all grusning typ, men det kan bara vara min hjärna som försöker klarlägga något som hände för 21 år sedan när jag var 4 (och ett halft!) år gammal.

Vad har andra för tidiga biografminnen?

Lillefot

Det absolut tidigaste biominnet som jag minns någorlunda bra, är för en Håkan Bråkan-film runt perioden 2003-2005 på Filmstaden i Linköping (tiden innan de hade blivit uppköpta av AMC). Tyvärr minns jag endast ett fåtal detaljer från just själva filmen:

* Håkan har i denna film en talande sköldpadda som husdjur.
* Han tror att han kommer få en lillebror, men det blir istället en lillasyster.

Själva lokalerna minns jag dock ganska bra, särskilt lobbyn där det stod flipper- samt ett antal arkadspel. Där står nu läskautomater idag. Själv spelade jag aldrig på dem, men bara ljusen och alla plingande ljuden från de kunde lätt fånga uppmärksamheten medan du väntade på att din valda film skulle börja.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Blockhaj

Jag minns denna film, och att SVT gjorde något inslag om den eftersom det var den första svenska spelfilmen med en fotorealistisk 3D-karaktär (Greveholm inräknat då).

Steffan Rudvall

Taran och den magiska kitteln, jag var två år och borde inte ha fått se den. Jag blev enormt skrämd av den Hornkrönte och kunde inte sova på flera veckor.

Daniel Hofverberg

Jag borde nog ha sett en och annan kortfilmssamling innan på bio, men det tidigaste minnet jag är helt säker på är Snövit och de sju dvärgarna 1982. Då var jag i fyra- eller fem-årsåldern och jag minns tydligt hur jag satt hela filmen i biosalongen och väntade på att dvärgarna skulle sjunga "Vi hem från gruvan gå", och blev så besviken och förvirrad när det aldrig hände (då de ju av någon outgrundlig anledning sjunger "Vi från vår gruva gå" i omdubben)...

Jag hade också svårt att vänja mig vid att Snövit plötsligt sjunger med i En tokig sång, som hon ju inte "ska göra", vilket också gjorde mig konfunderad; och de två aspekterna gjorde att jag inte riktigt kunde njuta av filmen.

Jag hade förstås inte sett originaldubben i sin helhet, bara snutten från Kalle Anka och hans vänner önskar god jul åren innan (och visste därmed hur En tokig sång "ska" låta), men genom sångböcker och liknande var jag väl bekant med sångtexterna till bl.a. Hej hå redan innan jag såg filmen.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juli 2024 kl. 01:28:11Taran och den magiska kitteln, jag var två år och borde inte ha fått se den. Jag blev enormt skrämd av den Hornkrönte och kunde inte sova på flera veckor.
Jag var lite äldre än du 1985, men jag blev också enormt rädd av den Hornkrönte i Taran och den magiska kitteln. Faktum är att det är till denna dag den enda filmen på bio jag inte har sett klart, då jag blev så rädd att jag tvingades lämna biosalongen mitt i filmen... :-[
(Nu kan jag inte se vad som var så hemskt, inte minst som ju filmen var nedklippt på den tiden, men jag minns tydligt att jag blev så livrädd att jag fick gå ut ur salongen; och tror inte att jag såg klart filmen)

Jag är 99% säker på att båda upplevelserna var på gamla Aveny i Skellefteå, som var en gigantisk biograf som var lika stor som alla sex salonger som finns idag sammanlagt; och så mycket sluttning att man aldrig någonsin behövde oroa sig för att hamna bakom någon lång person (som tyvärr inte alls är fallet idag). Den biografen revs tyvärr 1988, och ersattes efter något år med en ny biograf med tre salonger. Det var väl kanske ett nödvändigt ont för att följa utvecklingen, då det innan dess bara fanns två biosalonger på olika ställen med ett par kvarter emellan, men jag önskar att det hade gått att bara bygga nya salonger bredvid istället för att riva den jättefina salongen.

Värst var dock åren runt 1988 - 1990 som bygget pågick av den nya biografen, för under den tiden var vi för biovisningar förpassade till 99:an på Nordanå; en liten salong med trästolar utan sluttning där man fick enormt ont i ändan av att se en hel film utan någon vaddering på stolarna... :(

Blockhaj

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juli 2024 kl. 02:31:17Den biografen revs tyvärr 1988, och ersattes efter något år med en ny biograf med tre salonger. Det var väl kanske ett nödvändigt ont för att följa utvecklingen, då det innan dess bara fanns två biosalonger på olika ställen med ett par kvarter emellan, men jag önskar att det hade gått att bara bygga nya salonger bredvid istället för att riva den jättefina salongen.
Det är alltid purt när de river gammalt fint..

Fred

Den första filmen jag kommer ihåg att jag såg var Mulan. Det måste varit 1998. Säkert har jag varit på bio innan dess men jag har inga minnen av det.

Blockhaj

Citat från: Fred skrivet 24 juli 2024 kl. 03:36:46Den första filmen jag kommer ihåg att jag såg var Mulan. Det måste varit 1998. Säkert har jag varit på bio innan dess men jag har inga minnen av det.
Hur gammal var du då? Minnet brukar kicka igång vid 3-4 års åldern.

Fred

Citat från: Blockhaj skrivet 24 juli 2024 kl. 03:39:06Hur gammal var du då? Minnet brukar kicka igång vid 3-4 års åldern.
Jag var väl sju när jag såg Mulan

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 24 juli 2024 kl. 01:12:51Det absolut tidigaste biominnet som jag minns någorlunda bra, är för en Håkan Bråkan-film runt perioden 2003-2005 på Filmstaden i Linköping (tiden innan de hade blivit uppköpta av AMC). Tyvärr minns jag endast ett fåtal detaljer från just själva filmen:

* Håkan har i denna film en talande sköldpadda som husdjur.
* Han tror att han kommer få en lillebror, men det blir istället en lillasyster.

Själva lokalerna minns jag dock ganska bra, särskilt lobbyn där det stod flipper- samt ett antal arkadspel. Där står nu läskautomater idag. Själv spelade jag aldrig på dem, men bara ljusen och alla plingande ljuden från de kunde lätt fånga uppmärksamheten medan du väntade på att din valda film skulle börja.
Tror att detta är Håkan Bråkan & Josef
Mitt första biominne var It 2 som jag såg med mina kompisar men då var jag 15 år. Har aldrig gått på bio igen & aldrig tidigare

Blockhaj

Citat från: MOA skrivet 24 juli 2024 kl. 09:37:14Mitt första biominne var It 2 som jag såg med mina kompisar men då var jag 15 år. Har aldrig gått på bio igen & aldrig tidigare
Woa. Hur kommer detta sig?

MOA

Citat från: Blockhaj skrivet 24 juli 2024 kl. 10:17:21Woa. Hur kommer detta sig?
Brydde mig aldrig om filmer som gick på bio när jag var barn & gör det inte nu heller. Jag har mera hemmabio när jag ser filmer

Will Siv

"Bilar" på Biopalatset i Borlänge hösten 2006.

Inte säker hur mycket jag kommer ihåg från det, i.o.m att jag sen sett filmen mer än nån annan (förutom "WALL-E"), men scenen när Blixten kör ner i kaktusarna kom jag alltid ihåg efter.

Citat från: MOA skrivet 24 juli 2024 kl. 11:51:17Brydde mig aldrig om filmer som gick på bio när jag var barn & gör det inte nu heller. Jag har mera hemmabio när jag ser filmer
Lite samma, var inte på bio efter det (inte äns för "WALL-E"!) och vi skaffade hemmabio (precis som Långben) i början av 2010-talet.

Men nu går jag på bio om det är en film i must see (nu senast, "Insidan Ut 2")
- what.

Disneyfantasten

Tigers Film, såg den på bio med mamma, den första film jag någonsin såg på bio.

Blockhaj

I eftertanke kommer jag även ihåg att kapten Amelia blödde på bioreleasen, vilket Disney senare tog bort från alla följande släpp av filmen. Jag trodde jag alltid kom ihåg fel förrän jag som vuxen fick reda på att det är sant.