Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

DVD/VHS recorders

Startat av Jabberjaw, 5 augusti 2024 kl. 13:56:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:05:22Förlåt till Goliat att jag stulit den här tråden med massa nonsens om min spelare som jag ser nu.. :( Men ger ett inlägg till så får kanske Erika eller daniel flytta dessa till en egen tråd?

Jag var på Kungsmässan idag och handlade nya Verbatim DVD+RW 4x skivor. Och efter att ha blankat den första i DVD spelaren. Så körde jag ett VHS-band i "dubbing" mode (inspelning). Startade menyn för se så allt hamnat där. Och när jag tryckte eject så gjorde spelaren som tidigare en "Menu" och så tog det kanske 30 sekunder. Men när jag kör DVD filmen i datorn så får jag fortfarande att den fastnar... På 5 försök så har 1 inspelning faktiskt lyckats 100%, en av försöken igår kväll som jag gjorde i mitten.

Har provat rippa i datorn med DVD Shrink och den fastnar redan i analyze biten. Även provat med WinX DVD Ripper och MakeMKV men alla fastnar. Vet inte riktigt om det är...

1. fel på DVD läsaren i datorn... på något sätt ???
2. fel på DVD/VHS recordern :(
3. Kompabilitetsproblem med just 689:an medans 699H modellen klarade exakt samma skivor briljant.. :-\
4. något annat tänkbart?
Tryckte du bara på eject? Du måste ju se till så att skivan faktiskt blir finalized.

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:59:55Tryckte du bara på eject? Du måste ju se till så att skivan faktiskt blir finalized.
Det står att den gör det på RW skivor automatiskt :-[

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 20:00:51Det står att den gör det på RW skivor automatiskt :-[
Den kanske inte hinner om du trycker på eject så fort du har sett att menyn finns.

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 augusti 2024 kl. 20:01:56Den kanske inte hinner om du trycker på eject så fort du har sett att menyn finns.
Tror man borde hålla sig borta från alla LG maskiner, förutom
Citat"LG RCT699H"
:-[ Tycker jag gjort allting i lugn takt. Till och med varit noggrann med att stoppa i "rena" band som inte har någon smuts eller mögel och annat. Min gamla spelare körde jag allt utan att titta innan. Men det finns väl en anledning till varför dom producerade så många i den "serien" ::) :P  389...  689 .... 699   och finns säkert fler därtill 

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 20:00:51Det står att den gör det på RW skivor automatiskt :-[
Pröva att göra det manuellt så kanske det var problemet bättre än att börja ta isär maskinen eller skaffa en ny.

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 augusti 2024 kl. 20:09:51Pröva att göra det manuellt så kanske det var problemet bättre än att börja ta isär maskinen eller skaffa en ny.
Funkar inte detta så får jag väl köpa vanliga R skivor och testa...  Annars åker den på blocket som defekt och skräp :-\ :'(  Köpa en 699 från Ebay istället som är från en trusted säljare. Men håller tummarna att detta fungerar bättre nu. Vet inte om detta gör att jag tycker om LG speciellt mycket bättre som företag efter detta.

Samsung har iallafall fungerande saker

Jabberjaw

Nu har jag gjort

1. Factory reset
2. Ändrat lite inställningar typ bitstream från PCM och sånt. Annat är bara språket på Svenska
3. SP läget(2h något) istället för XP (1h 4min) fortfarande samma 4.7GB skiva
4. Dubb > stop > eject   istället för  Dubb> stop > menu > eject

Nu fungerade det kopiera på datorn. Och skivan är widescreen ;D  wtf ....  brukar bli 4:3.
Men det funkade iallafall. Så får väl leva med den här "lösningen". Skall prova det första bandet igen.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 20:34:51Nu har jag gjort

1. Factory reset
2. Ändrat lite inställningar typ bitstream från PCM och sånt. Annat är bara språket på Svenska
3. SP läget(2h något) istället för XP (1h 4min) fortfarande samma 4.7GB skiva
4. Dubb > stop > eject  istället för  Dubb> stop > menu > eject

Nu fungerade det kopiera på datorn. Och skivan är widescreen ;D  wtf ....  brukar bli 4:3.
Men det funkade iallafall. Så får väl leva med den här "lösningen". Skall prova det första bandet igen.
Det går att ställa in om man vill ha 4:3 eller 16:9.

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 augusti 2024 kl. 20:50:09Det går att ställa in om man vill ha 4:3 eller 16:9.
Kollade igen nu för att vara säker på att jag inte glömde. Men recordern står på 4:3 manual.
Antar att den har sitt eget liv. Men nu verkar det fungera iallafall och i datorn kunde överföringen av skivan ske med 11MB/sek nu istället för 0 - 4MB/sek som innan. Vet inte vad skillnaden är egentligen mer än att jag ändrade lite inställningar i menyn...

Men kanske fick göra det med min gamla 699 också innan allt fungerade ,minns ärligt talat inte då den köptes 2013 - 2014 :(

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:56:22Ja snälla gör det Anders!  Och se om du får samma symptom som mig. Med min 699H spelare från 2013 så kunde jag använda exakt samma DVD+RW skivor från Verbatim och min ASUS läsare i datorn som är en DRW-24D5MT helt smärtfritt. Aldrig fått en enda korrupt skiva med den "setupen"
Nu har jag testat att kopiera ett VHS-band till DVD+RW i min RC389H. Sen försökte jag rippa skivan i datorn med MakeMKV.

Programmet gav nästan omedelbart felmeddelandet:
CitatIFO file for VTS #1 is corrupt, VOB file must be scanned. This may take very long time, please be patient.
Sen stod datorn och tuggade i 10-15 minuter innan innehållsförteckningen kom upp så att jag kunde börja kopiera till hårddisken. Men resultatet blev såvitt jag kan bedöma felfritt, efter att lite snabbt har bläddrat igenom MKV-filen utan att ha kört den i sin helhet från början till slut.

Felmeddelandet "IFO file ... is corrupt" har jag vad jag kan minnas alltid fått på alla skivor som är brända i den apparaten, d.v.s. så gott som uteslutande DVD+R. Det tycker jag tyder på att apparaten producerar skivor som inte helt och hållet följer standard.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2024 kl. 13:00:48Nu har jag testat att kopiera ett VHS-band till DVD+RW i min RC389H. Sen försökte jag rippa skivan i datorn med MakeMKV.

Programmet gav nästan omedelbart felmeddelandet:Sen stod datorn och tuggade i 10-15 minuter innan innehållsförteckningen kom upp så att jag kunde börja kopiera till hårddisken. Men resultatet blev såvitt jag kan bedöma felfritt, efter att lite snabbt har bläddrat igenom MKV-filen utan att ha kört den i sin helhet från början till slut.

Felmeddelandet "IFO file ... is corrupt" har jag vad jag kan minnas alltid fått på alla skivor som är brända i den apparaten, d.v.s. så gott som uteslutande DVD+R. Det tycker jag tyder på att apparaten producerar skivor som inte helt och hållet följer standard.
Tack Anders! Ja det bevisar ju onekligen att maskinen har något som avviker. Efter att jag gjorde tre resets, om-initierade skivan, tömde den, och pillade på alla inställningar som jag "kände till" baserat på mitt gamla minne från 2014, mest ändra PCM> bitstream och lite andra av inställningarna på inspelningsmenyn. Och följde mitt exempel ovan där jag startar Dub>Stop>Eject utan att öppna menyn alls efter inspelningen. Så har jag gjort 6 felfria inspelningar i XP-läge igår kväll/natt.

Och från start så såg ni ju i mina tidigare inlägg hur det gick.. Märkligt att man skall behöva pilla på inställningar som kommer från en såpass "känd" spelare som endå LG's enheter är för att det skall fungera. :( Men får någon samma problem så har ni lösningen här. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 augusti 2024 kl. 13:00:48Felmeddelandet "IFO file ... is corrupt" har jag vad jag kan minnas alltid fått på alla skivor som är brända i den apparaten, d.v.s. så gott som uteslutande DVD+R. Det tycker jag tyder på att apparaten producerar skivor som inte helt och hållet följer standard.
Jag får exakt samma felmeddelande på allt jag spelat in med min DVD-recorder också, så det verkar inte vara helt ovanligt. Även i mina fall verkar det dock vara spelbart utan problem när den väl har tragglat sig igenom den långa processen.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2024 kl. 17:57:42Jag får exakt samma felmeddelande på allt jag spelat in med min DVD-recorder också, så det verkar inte vara helt ovanligt. Även i mina fall verkar det dock vara spelbart utan problem när den väl har tragglat sig igenom den långa processen.
När jag var klar igår kväll så stängde jag av spelaren. Då stog det "creating menu...." till dvd skivan, trots att jag inte hade något inspelat.. sedan stängde den av sig.

Idag så gick jag in och tog Start>rensade skivan. och spelade in enligt konstens alla regler. Skulle precis överföra på datorn och får fin hastighet enda tills VTS_01_2.VOB då går hastigheten återigen på 43% ner från 11MB/sek till 0 och allt fastnar. Hela innehållet går att spela upp och hoppa/spola i VLC via skivan i explorer. Men vid överföringen så fastnar den alltid på denna filen hur jag än gör nu idag. :-\ :(

Försöker jag spela upp utan denna så blir det som ni kanske förstår inge bra. Då den är på 1GB. Men hela video_ts mappen går samtidigt att playa i VLC och se på. Tyder det på ett DVD/CD läsarfel eller på en halvkorrupt bränning. Får inte riktigt ihop hur den klarar av att spelas upp, men inte kopieras.

Jabberjaw

Efter att jag försökt föra över via datorn...  där vanlig uppspelning gick perfekt i VLC. Men kopiering misslyckades på 43% varje gång. Så gick jag för spela skivan i läsaren igen. Då hörs det bara en massa sprakande brus....

Känns jättemärkligt detta. Men tror inte jag kommer att orka med denna 689 spelaren särskilt länge till. Den är kass på precis alla sätt som den kan vara det på. Blir att köpa en ny 699H som faktiskt funkar och gör vad den skall. :-\ Den här producerar väldigt varierande resultat, exempelvis gårdagens 

48:51 minuter = 1,64 GB (volym 3)
48:41 minuter = 3,26 GB (volym 2)
38:35 minuter = 2,58 GB
46:57 minuter = 3,14 GB

Alla dessa irad gick perfekt igår natt. Men därimellan och nu idag så spökar den igen vid överföringen på datorn. Känns ju extremt märkligt måste jag säga. ::)

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet  6 augusti 2024 kl. 19:56:22Jag hittade denna https://www.lg.com/se/support/produktsupport/cs-RCT689H.BITALLU/
Men jag har provat lägga både ROM filen och zip filen på mitt USB. När jag går till menyn i VHS recordern så hittar jag bara "film" och "foto" och ingenting med Software update eller liknande. Behöver man göra något specifikt tro? Hittade även denna posten som jag skall testa för se om jag kan komma till någon slags "service menu" https://www.videohelp.com/dvdhacks/lg-rct699h/12195
Har du testat att bränna uppdateringsfilen på en CD eller DVD?