Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Snövit (2025)

Startat av PatoskyeIII, 15 augusti 2024 kl. 15:44:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 juni 2025 kl. 22:50:47Fruktansvärt onödigt med en nyinspelning av en fantastisk film som Snövit :-\ Både animationerna och musiken är jättemysig i originalet, så jag förstår inte varför man ska göra en ny för.
Såg inte så  :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 20 juli 2025 kl. 19:11:01Såg inte så  :'(
Varför inte? Även om jag tycker om väldigt mycket av det som Disney producerar köper jag inte okritiskt allt de gör. Man måste få ha åsikter, både positiva och negativa. Just nyinspelningarna av de klassiska tecknade filmerna, men med levande skådespelare, tycker jag är något av det tråkigaste och onödigaste som Disney håller på med. De borde kunna använda sina resurser bättre.

Om man ser till Snövit kostade den ofattbara 270 miljoner dollar att göra, men spelade "bara" in 205 miljoner. 205 miljoner in i kassan hade räknats som en stor succé för vilken annan film som helst, men med en budget bortom allt rimligt vett och förstånd blev det en förlustaffär. Disney borde ha sett varthän det barkade, dragit i nödbromsen och lagt ner projektet i tid för att minimera förlusterna.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 juli 2025 kl. 10:14:12Varför inte? Även om jag tycker om väldigt mycket av det som Disney producerar köper jag inte okritiskt allt de gör. Man måste få ha åsikter, både positiva och negativa. Just nyinspelningarna av de klassiska tecknade filmerna, men med levande skådespelare, tycker jag är något av det tråkigaste och onödigaste som Disney håller på med. De borde kunna använda sina resurser bättre.

Om man ser till Snövit kostade den ofattbara 270 miljoner dollar att göra, men spelade "bara" in 205 miljoner. 205 miljoner in i kassan hade räknats som en stor succé för vilken annan film som helst, men med en budget bortom allt rimligt vett och förstånd blev det en förlustaffär. Disney borde ha sett varthän det barkade, dragit i nödbromsen och lagt ner projektet i tid för att minimera förlusterna.
Detta fick Disney att ta en paus från Live Action till att övergå till sluta helt. Så bra det blir

BPS

Citat från: MOA skrivet 21 juli 2025 kl. 11:02:51Detta fick Disney att ta en paus från Live Action till att övergå till sluta helt. Så bra det blir
Lilo och Stitch fick de dock att ändra sig...

MOA

Citat från: BPS skrivet 21 juli 2025 kl. 12:08:05Lilo och Stitch fick de dock att ändra sig...
Den fick lägre betyg än Snövit va? Så imponerande

BPS

Citat från: MOA skrivet 21 juli 2025 kl. 14:10:31Den fick lägre betyg än Snövit va? Så imponerande
Tvärtom, den gick bättre än Snövit.

Anders M Olsson

Citat från: BPS skrivet 21 juli 2025 kl. 15:06:42Tvärtom, den gick bättre än Snövit.
Ja, precis. Lilo & Stitch lär ha tagits emot betydligt bättre än Snövit, både av recensenter och av publiken.

Enligt The Movie Database, TMDB, hade Lilo & Stitch en budget på 100 miljoner dollar och har spelat in en dryg miljard(!), nästan fem gånger så mycket som Snövit.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 juli 2025 kl. 10:14:12Om man ser till Snövit kostade den ofattbara 270 miljoner dollar att göra, men spelade "bara" in 205 miljoner. 205 miljoner in i kassan hade räknats som en stor succé för vilken annan film som helst, men med en budget bortom allt rimligt vett och förstånd blev det en förlustaffär. Disney borde ha sett varthän det barkade, dragit i nödbromsen och lagt ner projektet i tid för att minimera förlusterna.
Tvärtom borde Disney ha gjort filmen som den ursprungligen var tänkt (och till stor del redan var inspelad), med kortväxta skådespelare som spelade dvärgarna; och utan datoranimation. Det är säkerligen till stor del alla förändringar och omarbetningar av filmen vid ett senare skede som bidragit till den enorma prislappen, så hade Disney struntat i negativ kritik vid tidiga testvisningar och istället släppt den ursprungligt planerade och inspelade versionen av Snövit så hade det blivit både oerhört mycket billigare och med största sannolikhet även bättre.

Trots viss kritik hade filmen då förmodligen gått med vinst, kanske rentav ganska stor vinst - och jag är övertygad om att det också ha blivit bättre, då Dvärgarnas utformning och utseende är en av de tydliga nackdelarna som de flesta klagat på.

Citat från: MOA skrivet 21 juli 2025 kl. 14:10:31Den fick lägre betyg än Snövit va? Så imponerande
Bland svenska kritiker har Lilo & Stitch fått lite bättre betyg än Snövit - enligt Kritiker.se har Lilo & Stitch ett snittbetyg på 3,6 av 5 av svenska recensenter, och Snövit 2,7 av 5. Det blir dock en något missvisande jämförelse, då det inte är exakt samma tidningar eller recensenter som recenserat båda; och heller inte lika många recensioner som snittbetyget räknats ut från.