Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Jonas Von Essen kursen

Startat av Jonas9881, 16 augusti 2024 kl. 17:22:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Är det någon här som har köpt kursen från Jonas Von Essen som man kommer åt via denna hemsidan?
https://kurs.jonasvonessen.se/

Jag skulle gärna uppskatta om videofilerna delades, då jag skulle uppskatta det så mycket då jag vill lära mig på hans sätt, och har märkt att hans youtubevideos har hjälpt mig på väldigt enkelt sätt.

Och saknar Europa och även resterande av världen, och kanske finns det även landskapen i Sverige, ja vad vet jag.

Någon som kan dela dessa med mig som finns bakom betalväggen?

Och är det någon som är duktig på att rita som Jonas Von Essen? Då han skapar dom först på papper och skannar sedan in och färglägger med Photoshop, som han svarade mig via mail.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Saknar såklart inte det som redan finns på Youtube, utan det som finns bakom betalväggen.

Och han har skapat sällskapsspel där man ser att Europa även är skapade och dessa skulle jag vilja komma åt, som jag är ganska säker på finns i videoformat bakom betalväggen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Historielektions Soveren

Vad menar du nu? Du kan väl inte på allvar mena att du vill att vi ska stjäla hans material och dela det med dig! Inga pirater på det här forumet, om du gillar Jonas Von Essen så borde du stötta honom inte försöka komma åt hans material gratis. Varför skulle de vara särskilda regler för dig? Vill du ha materialet får du betala som alla andra.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Lillefot

Jag vill inte verka petig, men om han har videorna bakom en betalvägg har han säkert just det för att kunna tjäna pengar på det.

I och med att det också är det lagliga sättet att få tillgång till hans material, samt att de inte har tagits ned så känner jag inte att det går att rättfärdiga för någon här att dela med det till dig gratis. Visserligen är priset lite högt (runt en tusenlapp), men i slutändan är det ändå tillgängligt för att få tag på det.

Även om det är för att du sen skulle vilja bevara videorna om de skulle tas ner, så känns det ändå bättre om du själv först betalar för dem och sen laddar ner dem. Kanske hårt sagt, men att sprida vidare material som fortfarande går att ge upphovsmännen betalt för är inget jag kan stötta.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Jonas9881

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 16 augusti 2024 kl. 17:30:03Vad menar du nu? Du kan väl inte på allvar mena att du vill att vi ska stjäla hans material och dela det med dig! Inga pirater på det här forumet, om du gillar Jonas Von Essen så borde du stötta honom inte försöka komma åt hans material gratis. Varför skulle de vara särskilda regler för dig? Vill du ha materialet får du betala som alla andra.
Vad är det med dig? Du kan väl lugna ner dig. 

Bara för att du har haft en dålig dag så behöver du inte skapa mer problem och aggressivitet och sämre dag för oss andra bara för att du inte mår bra.

Vi delar ju Youtubevideos, och det är på samma nivå. Så tänk på vad du säger innan du skriver något, då det du säger är helt nonsens.

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 16 augusti 2024 kl. 17:32:10Jag vill inte verka petig, men om han har videorna bakom en betalvägg har han säkert just det för att kunna tjäna pengar på det.

I och med att det också är det lagliga sättet att få tillgång till hans material, samt att de inte har tagits ned så känner jag inte att det går att rättfärdiga för någon här att dela med det till dig gratis. Visserligen är priset lite högt (runt en tusenlapp), men i slutändan är det ändå tillgängligt för att få tag på det.

Även om det är för att du sen skulle vilja bevara videorna om de skulle tas ner, så känns det ändå bättre om du själv först betalar för dem och sen laddar ner dem. Kanske hårt sagt, men att sprida vidare material som fortfarande går att ge upphovsmännen betalt för är inget jag kan stötta.
Det är guider till SO-nivåer. Alltså skol-kunskap.

Och att dela material i syfte att lära sig, och öka sin kunskap för enbart privat bruk, tycker jag är helt okej.

Så tar gärna detta med Daniel och återkom gärna om han nu sätter sig tvärt för detta och är helt emot det.

Det är helt vanliga videos, och det ligger på youtube några, och jag skulle inte säga att det är hela värden om man kan dela kunskap med varandra.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 16 augusti 2024 kl. 18:40:24Det är guider till SO-nivåer. Alltså skol-kunskap.

Och att dela material i syfte att lära sig, och öka sin kunskap för enbart privat bruk, tycker jag är helt okej.

Så tar gärna detta med Daniel och återkom gärna om han nu sätter sig tvärt för detta och är helt emot det.

Det är helt vanliga videos, och det ligger på youtube några, och jag skulle inte säga att det är hela värden om man kan dela kunskap med varandra.
Du kan köpa det lagligt.
Du kan stöta upphovsmannen genom köp.
Piratkopierar du materialet i det här fallet så är det ren stöld.
Det är moraliskt rätt att ta hem torrents på sådant som inte finns att tillgå men det är inte moraliskt rätt att sno saker du kan tillgå.

Det är samma sak som om du skulle gå till MediaMarkt och sno ett Switch + Mario Kart 8 Deluxe med ursäkten "Jag vill spela Mario Kart 8 Deluxe men jag har inte råd."
Prioritering och spara.

Historielektions Soveren

Citat från: Jonas9881 skrivet 16 augusti 2024 kl. 18:37:20Vad är det med dig? Du kan väl lugna ner dig.

Bara för att du har haft en dålig dag så behöver du inte skapa mer problem och aggressivitet och sämre dag för oss andra bara för att du inte mår bra.

Vi delar ju Youtubevideos, och det är på samma nivå. Så tänk på vad du säger innan du skriver något, då det du säger är helt nonsens.
Jag har ingen dålig dag, men det är fel att stjäla någons levebröd. Youtubevideos är menade att vara gratis för att kreatörerna tjänar på reklamintäkterna men du försöker ju komma undan en betalvägg.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 16 augusti 2024 kl. 18:49:59Jag har ingen dålig dag, men det är fel att stjäla någons levebröd. Youtubevideos är menade att vara gratis för att kreatörerna tjänar på reklamintäkterna men du försöker ju komma undan en betalvägg.
⬆️

Marcusen

Citat från: Jonas9881 skrivet 16 augusti 2024 kl. 18:40:24Det är guider till SO-nivåer. Alltså skol-kunskap.

Det du gör är inte att dela kunskap med varandra det du gör är att stjäla kunskap. Alla vi på forumet håller nog med om att det är moraliskt fel att ladda ner tillgängligt material bara för att någon vill ha det gratis.

DingoPictures2005

Och iallafall så tycker jag den tråden borde raderas.
@Daniel Hofverberg
@Erika

Det som @Jonas9881 säger är i princip Hjälp mig göra inbrott hos Jonas Von Essen.

DingoPictures2005

Citat från: Marcusen skrivet 16 augusti 2024 kl. 18:54:18Det du gör är inte att dela kunskap med varandra det du gör är att stjäla kunskap. Alla vi på forumet håller nog med om att det är moraliskt fel att ladda ner tillgängligt material bara för att någon vill ha det gratis.
⬆️
Exakt, bra sagt.

Steffan Rudvall

Dessutom så finns det ju många andra sätt att plugga SO på till exempel diverse läroböcker man kan låna på sitt lokala bibliotek eller andra gratis videos som finns på internet. Man behöver inte stjäla videos...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2024 kl. 18:57:34Dessutom så finns det ju många andra sätt att plugga SO på till exempel diverse läroböcker man kan låna på sitt lokala bibliotek eller andra gratis videos som finns på internet. Man behöver inte stjäla videos...
⬆️

Daniel Hofverberg

Om videorna går att tillgå på laglig väg just nu är det givetvis helt oacceptabelt att försöka komma åt dessa utan att betala för det - då får @Jonas9881 betala för sig som alla andra. :)

Det är en helt annan femma om videorna inte hade varit tillgängliga från Sverige, så att man måste bo i utlandet för att kunna betala för materialet (vilket händer ibland), eller om videorna tagits bort och inte längre går att köpa. Men allt som man kan betala för sig på laglig väg ska man givetvis göra.

Om du har betalat de 1100 kronorna är det däremot en annan femma att vilja försöka ladda hem dessa som backup, för att ha om sajten läggs ned - det är logiskt och klokt, för att inte riskera att stå med grisen i säcken om servrarna stängs ned. Där kan vi kanske hitta lösningar, om du först betalar pengarna för att komma åt videorna.

1100 kr är visserligen inte direkt billigt, och jag kan väl själv tycka att priset är i saftigaste laget - men det verkar ju enligt webbsidan röra sig om 50 lektioner via videor; och är man seriös att man verkligen vill få bättre minne är det väl inte hela världen.

Om du inte själv kan betala 1100 kr, så kanske skolan ifråga har andra läroböcker, lektioner eller videor för att förbättra minnet...?

Jonas von Essens videor är ju trots allt inte unika, utan det finns ju andra sätt att lära sig minnestekniker; och finns säkert också läroböcker i ämnet.

Citat från: Lillefot skrivet 16 augusti 2024 kl. 17:32:10Jag vill inte verka petig, men om han har videorna bakom en betalvägg har han säkert just det för att kunna tjäna pengar på det.

Precis. Vi är säkert flera som kan hjälpa till att försöka hitta en lösning om det är så att det inte finns någon nedladdningsmöjlighet, och man vill ha filerna lokalt för privat bruk; som backup för att inte förlora tillgång till lagligt köpt material om servrar stängs ned.

Men grundförutsättningen är ju då att först betala de 1100 kronorna, för att se vilka möjligheter som finns och om det går att ladda hem direkt.

Jag tycker också att priset är i högsta laget, men det beror väl helt på hur seriös man är med att lära sig minnestekniker. Det beror ju också på hur långa de 50 videorna är, och hur välgjorda de är.