Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Reklamlänkar?

Startat av TonyTonka, 13 november 2024 kl. 00:06:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Varför kommer blåa reklamlänkar, som den på bilden upp ibland? Det känns nästan lite som spam fast det nog inte är det.  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 13 november 2024 kl. 00:06:57Varför kommer blåa reklamlänkar, som den på bilden upp ibland? Det känns nästan lite som spam fast det nog inte är det.  :-\
Det undrar jag med. Jag tror att det kommer från Google Adsense, som jag använder för annonser, och det är definitivt en del av det de kallar för Automatiska annonser (där annonser infogas där Google tycker att de passar bäst), men jag är inte helt säker på exakt vilken inställning som ligger bakom just dessa.

Jag ska undersöka saken, och se om jag kan lista ut vilken "annonstyp" som det är - och i så fall ska jag se om det gör någon stor skillnad för intäkterna med och utan. Om inte dessa reklamlänkar markant förbättrar intäkterna, så ser jag hellre att de försvinner då jag ärligt talat tycker att de är ur vägen. :)

Skulle det dock vara så att de verkligen gör stor skillnad för intäkterna, så får jag överväga hur jag ska göra då. Problemet är trots allt att Dubbningshemsidans intäkter i dagsläget understiger utgifterna, och jag är inte jätteförtjust i att behöva punga ut med ännu mer pengar ur egen ficka. Men jag får ta ställning till det när jag ser hur stor skillnad för intäkterna som dessa reklamlänkar egentligen gör - därför kommer jag mest troligt att under en tid köra en så kallad A/B-testning, där vissa kommer få se dessa reklamlänkar och vissa inte; för att på så sätt kunna få svart på vitt hur stor skillnad dessa textlänkar gör för intäkterna.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2024 kl. 00:40:42Det undrar jag med. Jag tror att det kommer från Google Adsense, som jag använder för annonser, och det är definitivt en del av det de kallar för Automatiska annonser (där annonser infogas där Google tycker att de passar bäst), men jag är inte helt säker på exakt vilken inställning som ligger bakom just dessa.

Jag ska undersöka saken, och se om jag kan lista ut vilken "annonstyp" som det är - och i så fall ska jag se om det gör någon stor skillnad för intäkterna med och utan. Om inte dessa reklamlänkar markant förbättrar intäkterna, så ser jag hellre att de försvinner då jag ärligt talat tycker att de är ur vägen. :)

Skulle det dock vara så att de verkligen gör stor skillnad för intäkterna, så får jag överväga hur jag ska göra då. Problemet är trots allt att Dubbningshemsidans intäkter i dagsläget understiger utgifterna, och jag är inte jätteförtjust i att behöva punga ut med ännu mer pengar ur egen ficka. Men jag får ta ställning till det när jag ser hur stor skillnad för intäkterna som dessa reklamlänkar egentligen gör - därför kommer jag mest troligt att under en tid köra en så kallad A/B-testning, där vissa kommer få se dessa reklamlänkar och vissa inte; för att på så sätt kunna få svart på vitt hur stor skillnad dessa textlänkar gör för intäkterna.
Hur är det med helsidesannonserna som man måste klicka bort för att sidan ska laddas, är det viktigt för intäkterna? De är grymt störande, men om de verkligen behövs kan man väl stå ut med dem.

Daniel Hofverberg

Det var inte helt lätt att bli klok på Googles inställningar, men jag tror att reklamlänkarna är det som Google kallar för Annonsavsikt (vilket är världens mest intetsägande namn - kanske är det någon maskinöversättning, så att det låter mer logiskt på engelska...?). Så nu har jag slagit på ett experiment med A/B-testning, så att hälften av besökarna får se reklamlänkarna och hälften ser dem inte. :)

Citat från: TonyTonka skrivet 13 november 2024 kl. 00:45:00Hur är det med helsidesannonserna som man måste klicka bort för att sidan ska laddas, är det viktigt för intäkterna? De är grymt störande, men om de verkligen behövs kan man väl stå ut med dem.
Senast jag gjorde experiment vill jag minnas att helsidesannonserna trots allt gjorde ganska stor skillnad för intäkterna, vilket är anledningen till att jag behöll dem (jag har dock inte de exakta siffrorna tillgängliga, och hittar inte åt dem i Google Adsense heller). Jag har dock minskat ner frekvensen till max en sådan annons per timme, för att få det till en rimligare nivå - standardinställningen är en helsidesannons var femte minut, vilket i mina ögon är på tok för mycket...

Det verkar bara gå att göra ett A/B-experiment åt gången, men när experimentet med "Annonsavsikt" är klar kan jag göra ett nytt experiment för att se hur stor skillnad helsidesannonserna gör. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2024 kl. 01:06:12Det var inte helt lätt att bli klok på Googles inställningar, men jag tror att reklamlänkarna är det som Google kallar för Annonsavsikt (vilket är världens mest intetsägande namn - kanske är det någon maskinöversättning, så att det låter mer logiskt på engelska...?). Så nu har jag slagit på ett experiment med A/B-testning, så att hälften av besökarna får se reklamlänkarna och hälften ser dem inte. :)
Senast jag gjorde experiment vill jag minnas att helsidesannonserna trots allt gjorde ganska stor skillnad för intäkterna, vilket är anledningen till att jag behöll dem (jag har dock inte de exakta siffrorna tillgängliga, och hittar inte åt dem i Google Adsense heller). Jag har dock minskat ner frekvensen till max en sådan annons per timme, för att få det till en rimligare nivå - standardinställningen är en helsidesannons var femte minut, vilket i mina ögon är på tok för mycket...

Det verkar bara gå att göra ett A/B-experiment åt gången, men när experimentet med "Annonsavsikt" är klar kan jag göra ett nytt experiment för att se hur stor skillnad helsidesannonserna gör. :)
Okej, det ska bli intressant att få se resultatet. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 november 2024 kl. 00:40:42Om inte dessa reklamlänkar markant förbättrar intäkterna, så ser jag hellre att de försvinner då jag ärligt talat tycker att de är ur vägen. :)
Undrar om det är något norrländskt dialektalt att säga att något "är ur vägen" när det blockerar och stör? Jag hade sagt "är i vägen". När jag säger att något är "ur vägen" menar jag det rakt motsatta, d.v.s. något som håller sig undan och varken blockerar eller stör - ett undanröjt problem.

I vägen - något som blockerar vägen och hindrar framkomligheten.
Ur vägen - något som står vid sidan av vägen och inte gör någon skada.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 november 2024 kl. 04:31:27Undrar om det är något norrländskt dialektalt att säga att något "är ur vägen" när det blockerar och stör? Jag hade sagt "är i vägen". När jag säger att något är "ur vägen" menar jag det rakt motsatta, d.v.s. något som håller sig undan och varken blockerar eller stör - ett undanröjt problem.

I vägen - något som blockerar vägen och hindrar framkomligheten.
Ur vägen - något som står vid sidan av vägen och inte gör någon skada.
Jag har faktiskt inte reflekterat över det, men jag skulle nog personligen uppfatta både "ur vägen" och "i vägen" som samma betydelse; och har nog använt båda begreppen i den bemärkelsen. Nu är ju inte norrländska en enda dialekt, långt ifrån, men inte alls omöjligt att det kan finnas dialektala skillnader när det gäller de ordvalen.

Däremot uppfattar jag samma betydelse som du åsyftar vid begreppet "Flytta dig ur vägen", vilket man trots allt använder ibland.