Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hackning

Startat av Elios, 29 november 2024 kl. 14:04:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vad gör man här om man misstänker att någon har hackat ens konto?

MB

Citat från: Elios skrivet 29 november 2024 kl. 14:04:36Vad gör man här om man misstänker att någon har hackat ens konto?
Har någon hackat din profil på forumet? Hur kan du isåfall skriva?

Elios

Citat från: MB skrivet 29 november 2024 kl. 14:14:36Har någon hackat din profil på forumet? Hur kan du isåfall skriva?
Nej men att någon gått in på min profil och skrivit.  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 november 2024 kl. 14:04:36Vad gör man här om man misstänker att någon har hackat ens konto?
Menar du här på forumet? I så fall, så börja med att byta lösenord, som ren försiktighetsåtgärd. Välj helst ett hyfsat svårt lösenord, som inte står med i någon ordlista (d.v.s. inte ett helt vanligt ord); och gärna både bokstäver och siffror.

Har du använt samma lösenord på någon annan viktigare tjänst, så byt lösenord där också för säkerhets skull - det gäller i synnerhet om du har samma lösenord till din e-post, för med tillgång till e-posten kan ju en hacker nollställa lösenordet till i stort sett vilken tjänst och sajt som helst.

Sen kan du meddela mig via PM vilken internetleverantör du har och vad du har för IP-adress just nu - det kan du exempelvis få fram här:
https://whatismyipaddress.com/

Meddela mig gärna också när du tror att någon varit inne och/eller vad de kan ha gjort, om du vet det. Då kan jag söka i loggen, och se vilka IP-adresser som någon loggat in på ditt konto med och se om jag hittar spår av att någon obehörig har varit inne på ditt konto. :)

Men har du varit inne på forumet även på mobilen utan WiFi, så behöver jag veta även vilken telefonoperatör du har, då du utan WiFi kommer att få en annan IP-adress. Den kan variera, men ska alltid gå att spåra till telefonoperatören ifråga.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 november 2024 kl. 15:18:54Menar du här på forumet? I så fall, så börja med att byta lösenord, som ren försiktighetsåtgärd. Välj helst ett hyfsat svårt lösenord, som inte står med i någon ordlista (d.v.s. inte ett helt vanligt ord); och gärna både bokstäver och siffror.

Har du använt samma lösenord på någon annan viktigare tjänst, så byt lösenord där också för säkerhets skull - det gäller i synnerhet om du har samma lösenord till din e-post, för med tillgång till e-posten kan ju en hacker nollställa lösenordet till i stort sett vilken tjänst och sajt som helst.

Sen kan du meddela mig via PM vilken internetleverantör du har och vad du har för IP-adress just nu - det kan du exempelvis få fram här:
https://whatismyipaddress.com/

Meddela mig gärna också när du tror att någon varit inne och/eller vad de kan ha gjort, om du vet det. Då kan jag söka i loggen, och se vilka IP-adresser som någon loggat in på ditt konto med och se om jag hittar spår av att någon obehörig har varit inne på ditt konto. :)

Men har du varit inne på forumet även på mobilen utan WiFi, så behöver jag veta även vilken telefonoperatör du har, då du utan WiFi kommer att få en annan IP-adress. Den kan variera, men ska alltid gå att spåra till telefonoperatören ifråga.
Har skickat ett mejl till dig nu!   :)