Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

problem med forumet

Startat av gstone, 2 december 2024 kl. 21:19:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

jag har haft lite sporadiska problem med forumet på dom senaste dagarna
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Det har jag med. Sen jag flyttade servern i natt har minnesanvändningen minskat till betydligt rimligare nivåer, men fortfarande är CPU-kraften bitvis orimligt hög - just nu används 98% av CPU-kraften, vilket av förståeliga skäl kommer orsaka problem... :(

Jag är faktiskt inte säker på om det är en DoS-attack, eller om det har oskyldiga förklaringar, men jag håller på att kolla upp det just nu...

gstone

får fram denna text då och då
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 december 2024 kl. 21:46:27får fram denna text då och då
Det verkar vara det de flesta drabbas av. Meddelandet kommer från någon slags problem med MySQL-databasen, men exakt vad har jag ännu inte lyckats utröna. :(

Skokaka

Japp, detta får jag också och kan då inte vara här... :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  2 december 2024 kl. 22:34:36Japp, detta får jag också och kan då inte vara här... :-\
Jag har ändrat en del konfigurationer på servern under kvällen, men har ännu inte lyckats få bukt med problemet. Just nu ligger CPU-kraften på 99%, vilket förstås är helt orimligt. Men mellan varven är CPU-kraften nere på bara några få procent, så det är inte konstant.

Jag hittar än så länge inga tydliga tecken på DoS-attacker, men däremot är det flera botar (bl.a. Meta/Facebook, SemrushBot och MJ12Bot) som verkar genomsöka sajten ovanligt intensivt, vilket kanske kan vara en del eller hela förklaringen till vad som händer. Jag har försökt att via robots.txt tvinga dem till långsammare tempo vid indexering, men än så länge har det inte fått någon effekt - många botar läser dock inte robots.txt hela tiden, så det kanske dröjer ett litet tag innan det får effekt.

Jag är som sagt inte säker än på orsaken, men jag jobbar på saken febrilt och gör allt jag kan för att lösa problemet. :)