Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Astrid Lindgrens Jul: Gamla vs Nya

Startat av Disneyfantasten, 24 december 2024 kl. 21:25:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken version av Astrid Lindgrens Jul föredrar ni?

Gamla (1996)
4 (57.1%)
Nya (2023)
3 (42.9%)

Antal personer som röstat: 7

Disneyfantasten

Vilken version av Astrid Lindgrens Jul föredrar ni?

Själv föredrar jag utan tvekan den gamla från 1996 då samtliga inslag är "riktiga": det vill säga tagna direkt från de redan gjorda filmerna/serierna.

Jag har desto mer svårt för den nya från 2023, visst visar den några av de gamla serierna t.ex. Pippi Långstrump och Saltkråkan vilket jag uppskattar, men jag har ärligt talat svårt för de animerade inslagen, särskilt Snöbollskriget i Katthult, då jag upplever att alla dessa innehåller många klichéer, och jag tycker även att ramberättelsen är onödig, dock är både skådespeleriet och röstskådespeletiet i dessa mycket bra.

Personligen tycker jag att man kunde ha behållit den gamla istället för att göra en ny.

TonyTonka

Har inte sett den nya (förutom slutminuterna då vi sätter på tv:n strax innan Kalle), så kan inte uttala mig rättvist tyvärr. xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

BPS

Jag ser den som ett fint komplement, klart att Astrid Lindgrens jul från 90-talet är mer klassisk eftersom att filmerna i den är mer klassiska och etablerade till skillnad från de här nyversionerna. Dock så tycker jag ändå att Jul med Astrid Lindgren är en fin liten timme där man dock skulle behöva se över klippningen lite.

Lillefot

Själv kan jag inte uttala mig om det gamla programmet, då jag aldrig har sett det. Men jag kan dock tänka mig att det är ett fint ett.

Det nya tycker jag är skapligt och helt okej. Ramberättelsen har dock inte så mycket med Astrid Lindgren att göra, och blandningen av 2D-animation, 3D-animation och live-action gör att det känns ganska ofokuserat. Som helhet är det dock ett mysigt program.

Segmentet med Emil i Lönneberga blev jag glatt överraskad av, för handlingen i det är samma som den inledande delen av PC-spelet Inget knussel, sa Emil i Lönneberga som jag spelade en hel del som barn. Så det var en rolig syn som framkallade lite nostalgi. Och jag tycker också det är fint att de även har tagit med lite mindre kända karaktärer som Kajsa Kavat.

Så överlag sett har det nya programmet absolut sina brister, men jag anser att det är sevärt trots det och det är uppskattat med lite fler bidrag till julstämningen. Och jag känner mig benägen att se det mer i alla fall för stunden, jämfört med SVTs version av Disneys julprogram som är repetitiv, sönderklippt och allt det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

In short: Det "gamla" är bara klipp ur ("live-action") filmer/serier, det nya är mest ny animation (förutom ramberättelsen och två "abridged" klipp).

So new all the way!  ;D
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2024 kl. 21:25:41Själv föredrar jag utan tvekan den gamla från 1996 då samtliga inslag är "riktiga": det vill säga tagna direkt från de redan gjorda filmerna/serierna.
Jag tyckte om Astrid Lindgrens jul från 1996 när det begav sig, men jag tror ärligt talat inte att det skulle hålla i dagens läge; särskilt inte för dagens barn.

1996 års program gjordes ju trots allt under en tid när respektive film och serie inte fanns lättillgängliga, så att den där timmen var allt som fanns att tillgå om man inte prickade in repristider på SVT nån gång då och då. Nu när nästan alla Astrid Lindgrens produktioner finns lättillgängliga på DVD och till stora delar även streaming, så att alla kan se på allt när de vill, så försvinner helt enkelt en del av vitsen med Astrid Lindgrens jul. Så för yngre generationer som inte har nostalgiska känslor till det programmet, så tror jag inte att de skulle se någon vits i att bara se utdrag ur något som ändå finns tillgängligt på annat håll.

Citat från: Lillefot skrivet 24 december 2024 kl. 23:08:23Ramberättelsen har dock inte så mycket med Astrid Lindgren att göra, och blandningen av 2D-animation, 3D-animation och live-action gör att det känns ganska ofokuserat. Som helhet är det dock ett mysigt program.
Ramberättelsen bygger ju dock på en novell av Astrid Lindgren från 1949, även om den är tämligen okänd i dagens läge. Så ramberättelsen har jag inget emot, men däremot håller jag med att de olika animationsstilarna gör att programmet känns lite ofokuserat och splittrat.

Jag tycker också det var ogenomtänkt att av de två utdrag ur befintliga live-actionproduktioner som tagits med välja just Vi på Saltkråkan, då de flesta nog är överens om att det är den Astrid Lindgren-serie som har åldrats sämst och som inte klarat tidens tand särskilt väl. Mina syskonbarn har exempelvis älskat allt med Astrid Lindgren utom just Vi på Saltkråkan, som de tycker är olidligt tråkigt; och förmodligen är de inte ensamma om det...

Då kan jag hellre köpa utdraget ur Pippi Långstrump, då många barn nog fortfarande uppskattar den serien och filmerna.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2024 kl. 04:23:58Då kan jag hellre köpa utdraget ur Pippi Långstrump, då många barn nog fortfarande uppskattar den serien och filmerna.
Kan intyga, Farah Abadis barn uppskattar Pippi Långstrump lika mycket som hon gjorde när hon var barn och fortfarande gör, dessutom så är det väl en av hennes mest uppskattade verk och en av de som bemötts med bäst kritik, andra exempel på personer som uppskattar den är exempelvis Laura Ukaj och Malin Olsson.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2024 kl. 04:23:58Jag tycker också det var ogenomtänkt att av de två utdrag ur befintliga live-actionproduktioner som tagits med välja just Vi på Saltkråkan, då de flesta nog är överens om att det är den Astrid Lindgren-serie som har åldrats sämst och som inte klarat tidens tand särskilt väl. Mina syskonbarn har exempelvis älskat allt med Astrid Lindgren utom just Vi på Saltkråkan, som de tycker är olidligt tråkigt; och förmodligen är de inte ensamma om det...
Ursäkta, detta måste jag nog ha missat, på vilket sätt har inte Saltkråkan åldrats särskilt väl? (för den innehåller varken specialeffekter, racistiska stereotypa skildringar, konstgjorda djur eller figurer (som t.ex. i Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter), eller liknande grejer, sen innehåller den ju ändå inga våldsamheter heller)

Själv tycker jag att det är hyfsat och har inte åldrats mycket sämre än många av dess andra verk.

Jag skulle nog hellre säga att Mio Min Mio är den som åldrats sämst.

(har inte sett nya Ronja Rövardotter ännu, men har läst att det ska vara olämpligt för barn)

PS: Visste ni att det ska komma en nyinspelning av Saltkråkan nästa år? DS

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2024 kl. 04:23:58Då kan jag hellre köpa utdraget ur Pippi Långstrump, då många barn nog fortfarande uppskattar den serien och filmerna.
Pippi är en favorit hos många & jag har faktiskt aldrig sett Kajsa Kavat
Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 december 2024 kl. 09:06:30Jag skulle nog hellre säga att Mio Min Mio är den som åldrats sämst.
Förvånar mig inte eftersom den är dubbad

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 december 2024 kl. 09:06:30Ursäkta, detta måste jag nog ha missat, på vilket sätt har inte Saltkråkan åldrats särskilt väl? (för den innehåller varken specialeffekter, racistiska stereotypa skildringar, konstgjorda djur eller figurer (som t.ex. i Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter), eller liknande grejer, sen innehåller den ju ändå inga våldsamheter heller)

Själv tycker jag att det är hyfsat och har inte åldrats mycket sämre än många av dess andra verk.
Det är inte på grund av daterade effekter eller olämpligt innehåll som Vi på Saltkråkan inte fungerar så bra för dagens barn, utan att det helt enkelt händer så lite - det är så vardagligt och stillsamt innehåll, så att åtminstone de barn jag pratat med upplever det sövande tråkigt. Barn i dagens läge är ju van vid att det ska hända något hela tiden, och i Vi på Saltkråkan händer det alldeles för lite.

Uppenbarligen har nog SVT själva också insett det, i och med att det ju nästa år ska komma en nyfilmatisering av Vi på Saltkråkan; som de inte verkar ha tänkt tanken på att göra med andra Astrid Lindgren-produktioner.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 december 2024 kl. 09:06:30PS: Visste ni att det ska komma en nyinspelning av Saltkråkan nästa år? DS
Ja, och det finns säkerligen en anledning till det. Trodde SVT att alla dagens barn älskar Vi på Saltkråkan utöver allt på jorden skulle de givetvis inte lägga ner en massa pengar på det...

Om vi säger så här: Det finns en anledning till att det är just Vi på Saltkråkan som produceras en live-actionremake av istället för Pippi Långstrump eller Emil i Lönneberga...