Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Guldbaggen

Startat av gstone, 13 januari 2025 kl. 17:20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Ikväll är Guldbaggegalan 

Får se om några människor som någon i sina liv dubbat kommer vara där 

Och vilka som kammar hem vinst
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Gudskelov att Passage vann bästa film - det var den enda värdiga vinnaren av de fem nominerade, och den enda riktigt bra filmen av dessa. Inte för att Den sista resan är dålig, och att den vann bästa dokumentär kändes väl rättvist, men jag tycker inte alls att den är så märkvärdig som alla andra vill göra gällande. Den känns snarare ganska övertydlig och tillrättalagd, vilket inte känns rätt för en dokumentär.

Hypnosen var bra, men kändes för överdriven och ett par onödiga scener, varför jag är lite tveksam till att den verkligen skulle vinna bästa manus - men originell var den ju, om inte annat...

I ärlighetens namn har jag dock inte sett Den svenska torpeden än, då filmen försvann så fort från biografen i Skellefteå, men sannolikheten att den skulle vara bättre än otroliga Passage förefaller osannolikt. Men jag hoppas att den släpps på streaming snart, så jag får möjlighet att se den. Jag vill minnas att jag läst någonstans att den ska släppas som digital hyrfilm den 31 januari, men hittar inga belägg för den uppgiften här och nu.

På tal om det är jag också väldigt konfunderad varför Så länge hjärtat slår, som vann bästa kvinnliga huvudroll, fortfarande inte har släppts på vare sig DVD/Blu-Ray, digital hyr- och köpfilm eller streaming. Det var ju trots allt i september som den hade biopremiär, och den har sedan länge försvunnit från (förmodligen) alla biografer i landet... Den hade jag velat se, som jag valde bort att se på bio då det just i september - oktober var så många intressanta biofilmer. :(

E

Att Släpp taget bara var nominerad i en enda kategori är bortom mitt förstånd. Den förtjänade verkligen nomineringar för Bästa Film, Bästa Regi, Bästa Kvinnliga Huvudroll o Biroll, Bästa Foto och Bästa Produktionsdesign. Det var helt klart den bästa svenska filmen år 2024

Det e på tiden att hela juryn byts ut och att dom baserar nominerade på kvalité istället för sånt som ingen har hört talas om förrän galan sänds. Jag tror många hade inte ens hört talas om Passage sen innan. Nu har inte jag sett den så jag kan inte säga om den förtjänade vinsten eller inte

Samma sak hände 2018 när The Nile Hilton Incident vann Bästa Film istället för The Square (som vann Bästa Regi)

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 14 januari 2025 kl. 08:38:49Det e på tiden att hela juryn byts ut och att dom baserar nominerade på kvalité istället för sånt som ingen har hört talas om förrän galan sänds. Jag tror många hade inte ens hört talas om Passage sen innan. Nu har inte jag sett den så jag kan inte säga om den förtjänade vinsten eller inte
Jag hoppas och tror att ganska många har hört talas om och sett Passage, med tanke på att den är regisserad av Levan Akin; som gjorde fantastiska och mångfaldigt prisbelönade And Then We Danced. Passage var kanske inte riktigt lika bra som den, men likväl en mycket bra film och värdig vinnare.

Citat från: E skrivet 14 januari 2025 kl. 08:38:49Att Släpp taget bara var nominerad i en enda kategori är bortom mitt förstånd. Den förtjänade verkligen nomineringar för Bästa Film, Bästa Regi, Bästa Kvinnliga Huvudroll o Biroll, Bästa Foto och Bästa Produktionsdesign. Det var helt klart den bästa svenska filmen år 2024
Jag tyckte inte att Släpp taget var så märkvärdig, så jag är inte lika förvånad. Förvisso en ganska bra film, men jag tyckte att den andra halvan fungerade sämre än den första halvan; och att filmen inte höll riktigt som helhet. Sevärd, men inte så mycket mer än så.