Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Forumet 20 år! (2004-2024)

Startat av TonyTonka, 20 januari 2025 kl. 18:48:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Såvitt jag har sett så uppmärksammade ingen att det nuvarande forumet fyllde 20 år i oktober förra året, om man ska gå på det här inlägget:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=2

Så därför vill jag något försenat säga grattis till Dubbningshemsidans forum, och hoppas att den får finnas i minst 20 år till. :D
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Det var som tusan, ett 20-årigt grattis i så fall till Dubbningshemsidans forum. Det må ha haft sina höga och låga stunder, men har varit en riktigt kul plats att besöka tillsammans med huvudsidan för att kontrollera och diskutera dubbningar.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2025 kl. 18:48:24Såvitt jag har sett så uppmärksammade ingen att det nuvarande forumet fyllde 20 år i oktober förra året, om man ska gå på det här inlägget:

Så därför vill jag något försenat säga grattis till Dubbningshemsidans forum, och hoppas att den får finnas i minst 20 år till. :D
Men tydligen fanns det tidigare.
- what.

Disneyfantasten

Även jag får lov att säga grattis i efterskott till detta forum!

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 20 januari 2025 kl. 18:53:46Men tydligen fanns det tidigare.
Undrar när det skapades?
Antar 90-talet kanske?

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2025 kl. 18:48:24Såvitt jag har sett så uppmärksammade ingen att det nuvarande forumet fyllde 20 år i oktober förra året, om man ska gå på det här inlägget:

Året innan jag föddes.
Ber om ursäkt på förhand då jag vet att många nog kommer känna sig gamla när jag säger detta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 20 januari 2025 kl. 18:53:46Men tydligen fanns det tidigare.
Ja, det fanns ett forum före det här, som tydligen gick förlorat på grund av webbhotellsproblem - tyvärr minns jag inte när det gamla forumet startade, men skulle spontant gissa på ett par år före det här forumet.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2025 kl. 19:58:17Ja, det fanns ett forum före det här, som tydligen gick förlorat på grund av webbhotellsproblem - tyvärr minns jag inte när det gamla forumet startade, men skulle spontant gissa på ett par år före det här forumet.
Så, år 2000 som tidigast då?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 januari 2025 kl. 19:54:51Undrar när det skapades?
Antar 90-talet kanske?
Jag tror inte att det var så tidigt som 1990-talet, då Dubbningshemsidan startade runt 1996 - 1997. På den tiden hade jag inte tillgång till internet hemma, utan skapade alla filer lokalt, tog med på diskett till ställen där det fanns internet och laddade upp till servern via FTP. Jag vet att jag åtminstone började arbeta med Dubbningshemsidan när jag gick på gymnasiet, då jag fick tips om webbhotell av min dåvarande datalärare.

På det första "webbhotellet" jag hade (det gamla klassiska svenska communityt Passagen) fanns inga möjligheter till CGI- eller PHP-skript, och således inga tekniska möjligheter till forum.

Från första början fanns nog i stort sett bara Svenska röster och credits och Information om dubbningsbolag, medan recensioner tillkom hösten 1998.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2025 kl. 20:01:15Så, år 2000 som tidigast då?
Jag kan inte säga något med säkerhet utan någon slags dokumentation att utgå ifrån, då jag bara har mitt minne att tillgå nu, men skulle gissa på att det första forumet kan ha tillkommit någonstans runt 2000 - 2003.

Före 2000 är osannolikt i alla fall, då jag inte tror att jag hade tillgång till internet hemma så pass tidigt - och utan internet borde jag inte ha ämnat till att starta forum, då man lär behöva mer eller mindre ständig tillgång till internet för att kunna hålla koll på vad som händer på forumet. Nog för att det inte fanns samma problem med spam på den tiden som nu, men ändock...

Skokaka

Grattis, även om det var förra året, men hur som helst. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2025 kl. 20:24:28Jag tror inte att det var så tidigt som 1990-talet, då Dubbningshemsidan startade runt 1996 - 1997. På den tiden hade jag inte tillgång till internet hemma, utan skapade alla filer lokalt, tog med på diskett till ställen där det fanns internet och laddade upp till servern via FTP. Jag vet att jag åtminstone började arbeta med Dubbningshemsidan när jag gick på gymnasiet, då jag fick tips om webbhotell av min dåvarande datalärare.

Då kan inte Dubbningshemsidan tagit särskilt stor plats, jag minns att jag använde disketter för att flytta filer mellan datorer när jag var typ 10 bast, och där kunde knappt ens en MP3-fil på typ 2 mb få plats. xD

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2025 kl. 19:58:17Ja, det fanns ett forum före det här, som tydligen gick förlorat på grund av webbhotellsproblem - tyvärr minns jag inte när det gamla forumet startade, men skulle spontant gissa på ett par år före det här forumet.
Använde det gamla forumet också SMF?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2025 kl. 22:08:17Då kan inte Dubbningshemsidan tagit särskilt stor plats, jag minns att jag använde disketter för att flytta filer mellan datorer när jag var typ 10 bast, och där kunde knappt ens en MP3-fil på typ 2 mb få plats. xD
Använde det gamla forumet också SMF?
Förvånad att du har använt disketter något jag aldrig gjorde under min barndom.

Visst jag har några disketter liggandes och jag har lekt runt med formatet lite dock.

MOA

Forumet är lika gammalt som jag så grattis 1 år i efterskott :D
Om 4 år är det dags för 25 årsjubileum

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2025 kl. 22:08:17Då kan inte Dubbningshemsidan tagit särskilt stor plats, jag minns att jag använde disketter för att flytta filer mellan datorer när jag var typ 10 bast, och där kunde knappt ens en MP3-fil på typ 2 mb få plats. xD
Nej, Dubbningshemsidan var inte särskilt stor i början. Några bildfiler och resten mestadels textfiler. En 3,5 tums diskett rymde 1,44 MB, så du kan räkna själv...
(Det framstår som skrattretande lite i dagens läge, som måste vara ofattbart att tänka sig för de yngre generationerna, men det har hänt mycket sen dess...)

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2025 kl. 22:08:17Använde det gamla forumet också SMF?
Jag är inte 100% säker, men tror spontant att det gamla forumet använde YaBB SE; som i princip kan sägas var föregångaren till SMF. YaBB SE var en PHP-portning av det gamla Perl-baserade forumet YaBB, som fanns mellan 2001 och 2004 - utvecklarna av YaBB SE gick sedan vidare och skapade SMF, som layout- och principmässigt har samma grund men som är kodat från scratch.

Det var jag som var ensam officiell svensk översättare av YaBB SE. Därför har jag även fortsatt att översätta SMF, men är inte längre ensam utan nu är det några till översättare också. Så stöter ni på misstag och grammatikfel, så är det (troligen) inte mitt fel...! ;)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 januari 2025 kl. 22:51:10Förvånad att du har använt disketter något jag aldrig gjorde under min barndom.

Visst jag har några disketter liggandes och jag har lekt runt med formatet lite dock.
Innan USB-minnen lanserades så hade man väl ärligt talat inte så mycket alternativ än att använda disketter, då det 1996 - 1997 inte fanns så många lagringsmedier.

Vid det laget hade det väl i och för sig kanske hunnit komma CD-R, men innan det gick att skriva flera gånger blev det ju ohållbart att bränna ut en ny CD-skiva för varje förändring man gjort; som sen inte kunde användas igen. Knappast troligt att det fanns CD-läsare på skolan heller, eller var jag nu höll till för att ladda upp till servern (efter att jag gick ut gymnasiet vill jag minnas att jag bitvis höll till på min pappas jobb med att läsa in disketten och ladda upp till servern)...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2025 kl. 01:00:01Det var jag som var ensam officiell svensk översättare av YaBB SE. Därför har jag även fortsatt att översätta SMF, men är inte längre ensam utan nu är det några till översättare också. Så stöter ni på misstag och grammatikfel, så är det (troligen) inte mitt fel...! ;)
Innan USB-minnen lanserades så hade man väl ärligt talat inte så mycket alternativ än att använda disketter, då det 1996 - 1997 inte fanns så många lagringsmedier.

Vid det laget hade det väl i och för sig kanske hunnit komma CD-R, men innan det gick att skriva flera gånger blev det ju ohållbart att bränna ut en ny CD-skiva för varje förändring man gjort; som sen inte kunde användas igen. Knappast troligt att det fanns CD-läsare på skolan heller, eller var jag nu höll till för att ladda upp till servern (efter att jag gick ut gymnasiet vill jag minnas att jag bitvis höll till på min pappas jobb med att läsa in disketten och ladda upp till servern)...
TonyTonka är född 1997(?), dock om jag inte missminner mig.
Han har nämnt detta i någon gång.