Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om svenskdubbade utgivningar

Startat av Franke, 25 februari 2025 kl. 15:56:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Franke

Hej!

Jag håller på att köpa in gamla svenskdubbade VHSer (och DVDer i vissa fall) för att digitalisera själv i syfte att visa för mina barn. Håller på att införskaffa följande för nuvarande:

He-man (Filmation)
M.A.S.K
Dino riders 
Real ghost busters
Defenders of the earth 
Transformers (Sunbow)
DCAU (Batman, Superman, Batman beyond, Justice league)
X-men (Saban)
Scooby doo

Undrar därmed lite om det finns någon färdig sammanställning någonstans av hur mycket av detta som getts ut svenskdubbat. Och kanske också om någon har koll på om något av detta finns att komma åt i okej kvalitet redan nu. Det finns en del på Youtube, men det mesta är i riktigt risig upplösning. 

Börjar inse hur mycket jobb detta kommer kräva, så hade varit fint att ha lite koll på hur mycket folk har gjort redan!

-F

Tintin

Citat från: Franke skrivet 25 februari 2025 kl. 15:56:56He-man (Filmation)
M.A.S.K
Defenders of the earth
Någon sammanställning har jag inte, men He-man (och She-ra) har SMOC synkat alla tillgängliga avsnitt till motsvarande DVD-kvalitet och M.A.S.K (alla avsnitt) och Defenders of the earth (kan saknas något band eftersom avsnitten försvann och kom tillbaka) finns på kanalen SuperTecknat.

Att köpa VHS:er för ljudspårens skull kan dock bli dyrt (då de ofta säljs på auktion idag alternativt retromässor runt om i landet) samt att man aldrig kan veta vilket skick bandet (särskilt ganska hyrfilmer) är i.

I Tyskland har vissa tecknade gamla 80-tals serier kommit ut på Blu-ray, och vill man verkligen få serierna att "poppa" på en större TV/projektor, så vore det väl en ide att använda dessa som bildkälla (alternativt att skala upp dem med hjälp av AI på en dator).

Nedan He-man på Blu-ray från samlingen The Eternia Collection som kom ut 2022, där någon synkat om en liten bit av avsnittet Masks of Power till finska.

https://www.youtube.com/watch?v=WHmvKev5BcM

Tintin

Citat från: Franke skrivet 25 februari 2025 kl. 15:56:56Undrar därmed lite om det finns någon färdig sammanställning någonstans av hur mycket av detta som getts ut svenskdubbat.
Bloggen VHSbibblan kan vara värd att kolla in om du letar efter en sammanställning av vad som finns utgivet på VHS (både hyr och köp-kassetter) med bilder.

Dock står det inte alltid vilka avsnitt som ingår och i vissa fall så kunde det vara så att det bara var 2 st avsnitt på köpkassett jämfört mot 3 st på samma hyr-utgåva (så vill man ha alla avsnitten så måste man leta upp en hyr-utgåva). När jag kollade verkar det finns 3 st avsnitt till av MASK som jag inte kände till (troligen på den mer sällsynta hyr-utgåvan).

https://vhsbibblan.wordpress.com/