Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filminspelning

Startat av moviefan, 26 februari 2025 kl. 13:50:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Det blev intressanta inlägg i Snövit tråden, om att spela in i vatten m.m. Här kan vi diskutera vidare om filminspelning m.m. 

James Cameron är väldigt duktig på att filma under vatten, med tanke på Titanic, The Abyss m.m. Medans nya Den lilla sjöjungfrun, är helt inspelad i studio, så det ser ut som att de är under vattnet.  Har läst att Cameron inte var lätt att jobba för. 

moviefan

Vilka kameror används för filmer, som visas på bio ?  

Simon Axelsson

Citat från: moviefan skrivet 17 maj 2025 kl. 15:21:45Vilka kameror används för filmer, som visas på bio ? 
Det varierar från film till film. Vissa filmas med filmkameror, andra med digitala, sen finns ju IMAX-kameror och vissa använder sig till och med av mobiltelefoner. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

moviefan

Citat från: Simon Axelsson skrivet 17 maj 2025 kl. 15:32:25Det varierar från film till film. Vissa filmas med filmkameror, andra med digitala, sen finns ju IMAX-kameror och vissa använder sig till och med av mobiltelefoner.
Hur ligger det till med 3d filmer, det måste vara med superdyra 3d kameror ? Sådant text Michael Bay har. 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 17 maj 2025 kl. 16:17:25Hur ligger det till med 3d filmer, det måste vara med superdyra 3d kameror ? Sådant text Michael Bay har.
Majoriteten av alla 3D-filmer spelas in med "vanliga" kameror i 2D, och efterkonverteras till 3D vid postproduktionen. Det är bara ett fåtal filmer genom åren som faktiskt spelats in i äkta 3D, däribland Avatar.

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 17 maj 2025 kl. 15:21:45Vilka kameror används för filmer, som visas på bio ? 
Jag skulle tro att de allra flesta spelfilmer som görs idag spelas in med digitala proffskameror som t.ex. de här:
https://pro.sony/en_SE/products/digital-cinema-cameras

Sen finns det förstås fortfarande en del regissörer som håller fast vid fysisk film, 35 eller t.o.m. 65mm. (65mm används vid filmning. Visningskopiorna på biograferna blir 70mm beroende på att det finns 5mm extra plats för de analoga ljudspåren som inte används idag. Men filmen måste ändå vara 70mm bred för att passa i projektorn.)

Här finns en ny och förhållandevis lätt (15kg) 65mm filmkamera som har fått en viss uppmärksamhet i branschen:
https://logmar.dk/

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 maj 2025 kl. 17:40:04Sen finns det förstås fortfarande en del regissörer som håller fast vid fysisk film, 35 eller t.o.m. 65mm. (65mm används vid filmning. Visningskopiorna på biograferna blir 70mm beroende på att det finns 5mm extra plats för de analoga ljudspåren som inte används idag. Men filmen måste ändå vara 70mm bred för att passa i projektorn.)
Men det är väl väldigt få biografer i dagens läge som verkligen använder sig av 65/70mm...?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2025 kl. 20:19:35Men det är väl väldigt få biografer i dagens läge som verkligen använder sig av 65/70mm...?
De får väl digitala versioner? Klippningen är ju ändå digitalt så slutprodukten finns väl inte på film bara negativen

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2025 kl. 20:19:35Men det är väl väldigt få biografer i dagens läge som verkligen använder sig av 65/70mm...?
Visst, men det hindrar ju inte att filmer spelas in i 65mm, visas i 70mm på ett mindre antal exklusiva biografer men körs ut till den stora publiken i digital form.

I mitt eget närområde har jag tre biografer som kan köra 70mm-film, och som gör det lite då och då: Royal i Malmö, Gentofte Kino och Imperial i Köpenhamn. Förutom där har jag under de senaste åren säkert sett 70mm på 6-7 andra biografer runt om i världen.

70mm fick lite av en renässans för några år sen när Quentin Tarantinos The Hateful Eight släpptes, och sen dess har flera nya filmer haft premiär i 70mm. Ett färskt exempel är Brutalisten som visserligen inte är inspelad i 65mm, utan i VistaVision (liggande 35mm film) som ger ett jämförbart negativformat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 maj 2025 kl. 21:20:23I mitt eget närområde har jag tre biografer som kan köra 70mm-film, och som gör det lite då och då: Royal i Malmö, Gentofte Kino och Imperial i Köpenhamn. Förutom där har jag under de senaste åren säkert sett 70mm på 6-7 andra biografer runt om i världen.
Finns det fler biografer i Sverige som kan köra 70mm? För jag har nämligen inte hört talats om en enda...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2025 kl. 01:24:40Finns det fler biografer i Sverige som kan köra 70mm? För jag har nämligen inte hört talats om en enda...
Ja, i alla fall Rigoletto och Filmhuset (SFI) Victor i Stockholm.

Kanske även Bergakungen och Draken i Göteborg, men där är jag mera osäker. De finns listade här
https://www.sprocketschool.org/wiki/List_of_70mm_film_exhibitors#Sweden
men det är möjligt att anläggningarna inte längre finns kvar.