Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

TV-program om och med tecknad film för barn från 1977

Startat av Rufus, 13 mars 2025 kl. 15:48:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

När jag var barn såg jag som sagt ett TV-program om och med tecknad film för barn, och det bör ha varit 1977. Det ingick i barn tv-blocket på SVT. Ungefär som Disneytajm, men inga Disney-filmer utan andra amerikanska kortfilmer såsom Looney tunes, Karl-Alfred och Gråben & Hjulben m m. Mellan kortfilmerna pratade en man och en sak som fastnade i minnet var att han en gång visade hur man kunde göra tecknad film själv, t ex genom att bläddra egna teckningar snabbt. Det vore kul att se detta program igen. Någon som vet mer om det, t ex vad det heter? Någon som tom har något/några avsnitt?

gstone

Citat från: Rufus skrivet 13 mars 2025 kl. 15:48:45När jag var barn såg jag som sagt ett TV-program om och med tecknad film för barn, och det bör ha varit 1977. Det ingick i barn tv-blocket på SVT. Ungefär som Disneytajm, men inga Disney-filmer utan andra amerikanska kortfilmer såsom Looney tunes, Karl-Alfred och Gråben & Hjulben m m. Mellan kortfilmerna pratade en man och en sak som fastnade i minnet var att han en gång visade hur man kunde göra tecknad film själv, t ex genom att bläddra egna teckningar snabbt. Det vore kul att se detta program igen. Någon som vet mer om det, t ex vad det heter? Någon som tom har något/några avsnitt?
var den dubbade ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Rufus

Citat från: gstone skrivet 13 mars 2025 kl. 16:37:33var den dubbade ?
Nej, tecknat dubbades aldrig på den tiden. Det var Barn-trean som började med det.

Rotwang

Citat från: Rufus skrivet 13 mars 2025 kl. 15:48:45När jag var barn såg jag som sagt ett TV-program om och med tecknad film för barn, och det bör ha varit 1977. Det ingick i barn tv-blocket på SVT. Ungefär som Disneytajm, men inga Disney-filmer utan andra amerikanska kortfilmer såsom Looney tunes, Karl-Alfred och Gråben & Hjulben m m. Mellan kortfilmerna pratade en man och en sak som fastnade i minnet var att han en gång visade hur man kunde göra tecknad film själv, t ex genom att bläddra egna teckningar snabbt. Det vore kul att se detta program igen. Någon som vet mer om det, t ex vad det heter? Någon som tom har något/några avsnitt?
Det fanns ett program som hette "Glada galleriet" som gick på några lördagskvällar under 1976-77 (13 november 1976 - 5 januari 1977, 18:30-19:00). Det innehöll bl.a. Speedy Gonzales, Tweety & Sylvester, Tom & Jerry och Bugs Bunny. Kan det vara det?

(Ungefär samtidigt, på söndagskvällar, fanns "Barnens bio", som bl.a. innehöll björnen Paddington och professor Balthazar.)

Rufus

Citat från: Rotwang skrivet 13 mars 2025 kl. 19:11:13Det fanns ett program som hette "Glada galleriet" som gick på några lördagskvällar under 1976-77 (13 november 1976 - 5 januari 1977, 18:30-19:00). Det innehöll bl.a. Speedy Gonzales, Tweety & Sylvester, Tom & Jerry och Bugs Bunny. Kan det vara det?

(Ungefär samtidigt, på söndagskvällar, fanns "Barnens bio", som bl.a. innehöll björnen Paddington och professor Balthazar.)
Tack! Det var dessvärre inte ofta den typen av tecknade kortfilmer visades på svensk tv på den tiden, så med största sannolikhet är det det just det tv-programmet. Det vore kul att se igen.

Rufus

Jag har nu fått besked från SVT att de ej har Glada galleriet kvar, så tydligen har även detta tv-program raderats. Det var ju väldigt synd, tycker jag.  :'(

TVARK Sweden

Citat från: Rufus skrivet 18 mars 2025 kl. 06:01:17Jag har nu fått besked från SVT att de ej har Glada galleriet kvar, så tydligen har även detta tv-program raderats. Det var ju väldigt synd, tycker jag.  :'(
Sådant dem inte äger fulla rättigheterna till brukar inte sparas har jag hört.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.