Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneytajm

Startat av Rufus, 8 april 2025 kl. 15:23:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Vi har tidigare diskuterat flitigt om Trazan & Banarne i en annan tråd, och ett annat mycket klassiskt tv-program med och av Lasse Åberg är Disneytajm. Om man räknar bort Kalla Ankas årliga julprogram, så var alltså detta det första tv-programmet där Disneys kortfilmer visades i svensk tv. 

Premiär var 5:e september 1987 enligt Wikipedia, och det stämmer förmodligen. Jag såg själv premiärprogrammet och jag tror att jag såg alla avsnitt i säsong 1. Dom med Lasse Åberg. Är det någon som har koll på hur många avsnitt av säsong 1 som gjordes? Jag har lyckats få tag på några hela avsnitt, men det vore hemskt kul att få se alla dessa igen. Någon som har och kan dela med sig? 

I säsong 2 (1988)ersattes Lasse Åberg med Lars Arsenius och dessa hoppade jag över. Jag har dock senare inskaffat och sett de tre första i eftserhand. 

Kortfilmerna hade originalljud och textning, men det finns några kortfilmer med berättarröst, där originalberättarrösten har bytts ut mot Lasse Åbergs röst, så lite dubbning finns. 

Daniel Hofverberg

Jag vet att jag har hela säsong 2 med Rolf Arsenius inspelad, men lite osäker om jag har digitaliserat alla dessa eller inte - jag påbörjade i alla fall ett DVD-projekt med restaurerad bild för några år sedan, men minns inte hur långt jag kom...

När det gäller säsong 1 tror jag att jag ska ha en del avsnitt, men inte alla. Jag vet att min numera bortgångne kontakt hade hela säsong 1 inspelad, men jag tror tyvärr aldrig att jag fick alla hans avsnitt; utan bara en del...
(Jag tror inte att han hade digitaliserat alla avsnitt då, och vad som hände med de VHS-banden efter hans bortgång vet jag inte)

Citat från: Rufus skrivet  8 april 2025 kl. 15:23:55Om man räknar bort Kalla Ankas årliga julprogram, så var alltså detta det första tv-programmet där Disneys kortfilmer visades i svensk tv.
Bortsett från en del avsnitt av Disneyland (Disneys antologiserie), vill säga.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2025 kl. 20:24:30När det gäller säsong 1 tror jag att jag ska ha en del avsnitt, men inte alla. Jag vet att min numera bortgångne kontakt hade hela säsong 1 inspelad, men jag tror tyvärr aldrig att jag fick alla hans avsnitt; utan bara en del...
(Jag tror inte att han hade digitaliserat alla avsnitt då, och vad som hände med de VHS-banden efter hans bortgång vet jag inte)
Kolla gärna upp detta.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2025 kl. 20:24:30Bortsett från en del avsnitt av Disneyland (Disneys antologiserie), vill säga.
Disneys allra första tv-program från televisionens barndom på 1950-talet, antar jag att du menar. Jo, jag har nog också sett nåt om att det även har sänts på svensk tv på 1950-talet eller 1960-talet.

Detta tv-program finns förövrigt utgivet på dvd i USA, Walt Disney treasures Disneyland, och den har jag. Förmodligen är dock inte alla avsnitt med.

Göran

Visst var det så att inga av kortfilmerna var dubbade?

Rufus

Citat från: Göran skrivet 23 april 2025 kl. 17:25:00Visst var det så att inga av kortfilmerna var dubbade?

Kortfilmerna hade originalljud och textning, men det finns några kortfilmer med berättarröst, där originalberättarrösten har bytts ut mot Lasse Åbergs röst, så lite dubbning finns.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 24 april 2025 kl. 16:46:16Kortfilmerna hade originalljud och textning, men det finns några kortfilmer med berättarröst, där originalberättarrösten har bytts ut mot Lasse Åbergs röst, så lite dubbning finns.
Bytts ut och bytts ut... Själv vill jag minnas att de kortfilmerna var lektordubbade, så att Lasse Åbergs röst låg över originalrösten...?