Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

TV-piraterna

Startat av Rufus, 13 april 2025 kl. 13:08:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

TV-piraterna får man väl säga hör till de mest klassiska julmorgon tv-programmen. Kul grej absolut med pirat-tv som ämne och dessutom  en del 3D-inslag på köpet, och man kunde skaffa en TV-piraterna-påse med 3D-brillor och lite annat smått och gott. Detta tv-program reprissändes aldrig, men nu har Rosa Mannen börjat lägga upp avsnitten på Youtube. Hittills de tre första och även "filmtajm" är med.

https://www.youtube.com/watch?v=mmzgLWD4kTE&t=2286s&ab_channel=RosaMannen
https://www.youtube.com/watch?v=GOzXjxs39mQ&t=559s&ab_channel=RosaMannen
https://www.youtube.com/watch?v=Z0Gte1nN8RA&t=1s&ab_channel=RosaMannen

Dock måste jag ju säga när jag återser detta som vuxen, att detta är barnprogram (till skillnad från mer skickligt gjorda Trazan & Banarne som kan uppskattas av hela familjen) och att jag inte alls får samma behållning av det längre.

Även filmtajminslagen håller framför allt i de första avsnitten låg klass, och det verkar ha smugits in reklamfilmer för Unicef och kanadensiska tullverket. Men from femte avsnittet blir filmtajminslagen betydligt bättre med gamla roliga klassiska godbitar från Terrytoons (Heckle & Jeckle) och Warner bros. Det är bara det att dessa är repriser från Trazan & Banarne. Det finns mängder med godbitar från Terrytoons och Warner bros, och ändå blev det samma som tidigare. Trist.

Tintin

Citat från: Rufus skrivet 13 april 2025 kl. 13:08:53Dock måste jag ju säga när jag återser detta som vuxen, att detta är barnprogram (till skillnad från mer skickligt gjorda Trazan & Banarne som kan uppskattas av hela familjen) och att jag inte alls får samma behållning av det längre.

Även filmtajminslagen håller framför allt i de första avsnitten låg klass, och det verkar ha smugits in reklamfilmer för Unicef och kanadensiska tullverket. Men from femte avsnittet blir filmtajminslagen betydligt bättre med gamla roliga klassiska godbitar från Terrytoons (Heckle & Jeckle) och Warner bros. Det är bara det att dessa är repriser från Trazan & Banarne. Det finns mängder med godbitar från Terrytoons och Warner bros, och ändå blev det samma som tidigare. Trist.
Musiken från skivan håller fortfarande, dock ligger den på SVT Tevegram (vilket gör att den troligen aldrig kommer att ges ut på CD eller Spotify).

Att de bytte ut de tecknade inslagen berodde på klagomål från tittare.

Rufus

Citat från: Tintin skrivet 13 april 2025 kl. 15:00:47Att de bytte ut de tecknade inslagen berodde på klagomål från tittare.

Tack för tidningsurklippet. Det förklarar också varför det blev just repriser. De tvingades i all hast ersätta fimtajmgrejerna. Synd att de inte hade satsat på kvalitet från början. Jag förstår dom som ringde och klagade.

Tintin

Citat från: Rufus skrivet 13 april 2025 kl. 17:46:22Tack för tidningsurklippet. Det förklarar också varför det blev just repriser. De tvingades i all hast ersätta fimtajmgrejerna. Synd att de inte hade satsat på kvalitet från början. Jag förstår dom som ringde och klagade.
Jag tror att producenterna försökte vara nyskapande (med 3D-inslag och att det skulle vara pirater som tog över sändningarna) men att det sedan föll platt.

Själv var jag bara 5 år när det TV-piraterna visades på TV, så minns inte mycket av det, utan levde mycket på nostalgiska minnen pg a musiken från LP-skivan.

Enligt Ted Åström i programmet Samantha (ZTV) så hade de hittat de tecknade filmerna på ett utländskt överskottslager (och förmodligen fått dem för nästan ingenting). Sedan enligt Ted fanns det också en allvarlig studioman som var "stenhård" när det spårade ur under inspelningarna (vilket säkert också kan ha bidragit till hur själva slutprodukten sedan blev).

Lasse Haldenbergs karaktär Tummen fanns redan innan produktionen satte igång.

https://www.discogs.com/release/10981829-Lasse-Haldenberg-Valextra

Blivit en paus från Rosa Mannen i uppladdningarna, men vad jag förstått så ska han ha alla avsnitt. Här är ett kortare klipp från TV-Piraternas Supershow i bra kvalitet.

https://www.youtube.com/watch?v=jhEo9OHtcPQ

Rufus

Citat från: Tintin skrivet 13 april 2025 kl. 19:10:36Jag tror att producenterna försökte vara nyskapande (med 3D-inslag och att det skulle vara pirater som tog över sändningarna) men att det sedan föll platt.

Själv var jag bara 5 år när det TV-piraterna visades på TV, så minns inte mycket av det, utan levde mycket på nostalgiska minnen pg a musiken från LP-skivan.

Enligt Ted Åström i programmet Samantha (ZTV) så hade de hittat de tecknade filmerna på ett utländskt överskottslager (och förmodligen fått dem för nästan ingenting). Sedan enligt Ted fanns det också en allvarlig studioman som var "stenhård" när det spårade ur under inspelningarna (vilket säkert också kan ha bidragit till hur själva slutprodukten sedan blev).
3D var egentligen inte så nyskapande i och med att SVT hade en stor 3D-satsning året innan (1982). Men det var nytt i barn tv-sammanhang.

Ted Åström gjorde en bra insats, och Michael Segerström var ju som alltid kul att se. Anne-Lie Rydé var OK, men hon kom inte till sin rätt riktigt. Hon är ju sångerska och inte skådespelare. De övriga tycker jag inte gjorde bra ifrån sig.

Rufus

Citat från: Tintin skrivet 13 april 2025 kl. 19:10:36Här är ett kortare klipp från TV-Piraternas Supershow i bra kvalitet.
Motsvarigheten till Trazan & Banarnes nyårsshow, kan man säga. Och här imponerade Anne-Lie Rydé mest, eftersom det var mycket sång och musik i detta tv-program.

Jag minns att jag som barn reagerade på att den dominante Chefen (Ted Åström) nu mest var i bakgrunden och bara sjöng tillsammans med många andra, medans den hunsade Fixaren (Anne-Lie Rydé) sjöng solonummer och berättade om låtarna som hon sjöng. De hade helt olika roller jämfört med tv-serien.

Tintin

Citat från: Rufus skrivet 13 april 2025 kl. 19:25:533D var egentligen inte så nyskapande i och med att SVT hade en stor 3D-satsning året innan (1982). Men det var nytt i barn tv-sammanhang.

Ted Åström gjorde en bra insats, och Michael Segerström var ju som alltid kul att se. Anne-Lie Rydé var OK, men hon kom inte till sin rätt riktigt. Hon är ju sångerska och inte skådespelare. De övriga tycker jag inte gjorde bra ifrån sig.
Jo Fönster mot TV-världen (och SVT:s blå glasögon) kommer jag ihåg.

Jag har sett alla avsnitten, men vill inte döma utifrån skådespelar-insatser. Det är något överlag som gör att det inte funkar och känns lika nostalgiskt idag. Däremot skivan hade varit trevligt att ha på CD (från masterband).

Ett hopklipp ur från Samantha (ZTV).

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 13 april 2025 kl. 13:08:53TV-piraterna får man väl säga hör till de mest klassiska julmorgon tv-programmen. Kul grej absolut med pirat-tv som ämne och dessutom  en del 3D-inslag på köpet, och man kunde skaffa en TV-piraterna-påse med 3D-brillor och lite annat smått och gott. Detta tv-program reprissändes aldrig, men nu har Rosa Mannen börjat lägga upp avsnitten på Youtube. Hittills de tre första och även "filmtajm" är med.

https://www.youtube.com/watch?v=mmzgLWD4kTE&t=2286s&ab_channel=RosaMannen
https://www.youtube.com/watch?v=GOzXjxs39mQ&t=559s&ab_channel=RosaMannen
https://www.youtube.com/watch?v=Z0Gte1nN8RA&t=1s&ab_channel=RosaMannen
Trevligt att få återse TV-piraterna, men de där upplagda avsnitten verkar tyvärr inte kompletta. Vid del 1 ser man en tydlig skarv vid 37:50, där det uppenbarligen saknas en film - att döma av speltiden troligen ungefär en kvart som saknas, då programmet enligt tablåerna verkar ha varit en timme.

Även i del 3 verkar någonting saknas, då det är på 48 minuter och ska enligt tablåerna även det ha varit en timme långt. :(

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2025 kl. 00:35:10Trevligt att få återse TV-piraterna, men de där upplagda avsnitten verkar tyvärr inte kompletta. Vid del 1 ser man en tydlig skarv vid 37:50, där det uppenbarligen saknas en film - att döma av speltiden troligen ungefär en kvart som saknas, då programmet enligt tablåerna verkar ha varit en timme.

Även i del 3 verkar någonting saknas, då det är på 48 minuter och ska enligt tablåerna även det ha varit en timme långt. :(
Jag har alla avsanitt och i rätt längd, men de som Rosa Mannen nu lägger upp är i bättre kvalitet. Synd att han tvingas klippa bort/censurera pga Youtubes stelbenta regler.

Det är en tjeckisk tecknad film från 1970 som heter "Bröllop med förhinder" som är bortklippt ca 37:50 i avsnitt 1. Lite märkligt om nu Youtube har copyrightskydd på just den, kan jag tycka. Kan det vara så att Rosa Mannen har klippt bort den för att han hatar den?

Det är "Skatten bland pyramiderna" från 1973 av samma tjeckiska gäng, som gjorde  "Bröllop med förhinder", som fattas i avsnitt 3.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 14 april 2025 kl. 05:19:20Det är en tjeckisk tecknad film från 1970 som heter "Bröllop med förhinder" som är bortklippt ca 37:50 i avsnitt 1. Lite märkligt om nu Youtube har copyrightskydd på just den, kan jag tycka. Kan det vara så att Rosa Mannen har klippt bort den för att han hatar den?

Det är "Skatten bland pyramiderna" från 1973 av samma tjeckiska gäng, som gjorde  "Bröllop med förhinder", som fattas i avsnitt 3.
Låter märkligt om YouTube skulle ha skydd mot gamla tjeckiska filmer från 1970-talet - det känns ju inte direkt som jämförbart med Disney och andra amerikanska storföretag med mycket jurister... Kan ens tjeckiska animationsstudior som var aktiva på den tiden fortfarande vara verksamma...?

Har du möjlighet att lägga upp hela avsnitten på exempelvis Archive vid tillfälle? Skulle gärna vilja se avsnitten i sin helhet, även om kvaliteten är sämre. :)

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2025 kl. 08:44:31Låter märkligt om YouTube skulle ha skydd mot gamla tjeckiska filmer från 1970-talet - det känns ju inte direkt som jämförbart med Disney och andra amerikanska storföretag med mycket jurister... Kan ens tjeckiska animationsstudior som var aktiva på den tiden fortfarande vara verksamma...?

Har du möjlighet att lägga upp hela avsnitten på exempelvis Archive vid tillfälle? Skulle gärna vilja se avsnitten i sin helhet, även om kvaliteten är sämre. :)
Ja, jag säger detsamma. Men det är inte första gången som Youtube tvingar folk att stympa tv-program på ganska märkliga grunder. 

Jag vet ej hur man lägger upp grejer hos Archive.

Tintin

Citat från: Rufus skrivet 13 april 2025 kl. 17:46:22Tack för tidningsurklippet. Det förklarar också varför det blev just repriser. De tvingades i all hast ersätta fimtajmgrejerna. Synd att de inte hade satsat på kvalitet från början. Jag förstår dom som ringde och klagade.
Jag trodde att jag skulle ha mer urklipp, men det är möjligt att det mediala intresset var lågt för TV-piraterna medans man däremot från SVT:s sida visade trailers långt i förväg. Vid 27 år var man tydligen redan "tant" 1983 ;) (något som kanske gått i arv från Anita och Televinken).

Man kan ju också undra om ett par andra manusförfattare gjort någon skillnad för behållningen.

https://www.youtube.com/watch?v=a3_FSeace-c

https://www.youtube.com/watch?v=nizIeDEgoo0

https://www.youtube.com/watch?v=sYVr6hYiXdM

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet 14 april 2025 kl. 09:59:16Jag vet ej hur man lägger upp grejer hos Archive.
Jag kan gärna lägga upp på Archive åt dig, om du skickar filerna till mig. :)

Citat från: Tintin skrivet 14 april 2025 kl. 13:24:22Jag trodde att jag skulle ha mer urklipp, men det är möjligt att det mediala intresset var lågt för TV-piraterna medans man däremot från SVT:s sida visade trailers långt i förväg. Vid 27 år var man tydligen redan "tant" 1983 ;) (något som kanske gått i arv från Anita och Televinken).
Tack för tidningsurklippet. När och var förekom egentligen Hacke Hackspett (som nämns i artikeln), för det hittar jag inte åt i avsnitten som finns på YouTube...?

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2025 kl. 14:23:26Jag kan gärna lägga upp på Archive åt dig, om du skickar filerna till mig. :)
PM skickat.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2025 kl. 14:23:26Tack för tidningsurklippet. När och var förekom egentligen Hacke Hackspett (som nämns i artikeln), för det hittar jag inte åt i avsnitten som finns på YouTube...?
Jag tror att de förväxlat Hacke Hackspett med Heckle & Jeckle (men det är mest en egen teori).

Igår lades avsnitt 4 upp och i Tisdags publicerades en (låst) artikel på Nya Lidköpings-Tidningen som bl a berättar om hur Rosa Mannen kom över avsnitten.

Men den historien har han redan berättat om i en livesändning och (om jag inte minns fel) så var det någon av manusförfattarnas barn (som inte hade tillgång till en egen videobandspelare) som ville att han skulle digitalisera avsnitten.

Trots att TV-piraterna troligen har varit ett av de mest önskade programmen så har SVT inte varit lyhörda. Endast ett kortare klipp i bra kvalitet har lagts upp på Öppet arkiv  (men det fanns redan digitaliserat från när Anne-Lie Rydé var med i Diggiloo 2004).