Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Felaktig information om dubbningar

Startat av Jack P.W., 21 maj 2025 kl. 23:01:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

om du läser här @Ole Magnus Endresen 

Det vore på tiden också att bannlysa denne användaren från er wiki.
https://norske-dubber.fandom.com/no/wiki/Bruker:Ivy0niks7?useskin=fandomdesktop
och ta bort allt de lagt in.

Uppenbarligen så vill ingen bakom er wiki lyssna på varken mig eller @willdubguru när vi försökt förklara vilka människor dessa personer är.

Men här i tråden finns bevis på all illvilja som förekommit från dessa människor.

Låter ni detta fortsätta så fruktar jag att info om norska dubs kommer vara densamma som infon om isländska, det vill säga info som inte går att lita på om du inte ser en officiell kreditlista.

När det kommer till isländska rollistor så ifrågasätter jag nuförtiden även skärmbilder med credits då en användare visat mig att dessa personer även gjort förfalskningar på detta sätt av ren illvilja.

Ole M

Jeg har sett på Discord når du sendt mld. Trenger ikke skrive det samme flere steder.

Jeg skal ta meg av det — vi er bare veldig opptatte alle sammen.

DingoPictures2005

Citat från: Ole M skrivet  5 december 2025 kl. 21:23:44Jeg har sett på Discord når du sendt mld. Trenger ikke skrive det samme flere steder.

Jeg skal ta meg av det — vi er bare veldig opptatte alle sammen.
👍

DingoPictures2005

Usch det borde vara 5 års fängelse på straffskalan för sådant här.
Blir kokande av vansinne och ilska varje gång när jag ser sådan här info som trolls ljugit ihop hamna på Wikipedia, Behind the voice actors och liknande.
Mer (trolig) felinfo från Dubbing Database som hamnat på Wikipedia.
En sida som ligger bakom att internet är fylld med ihopfantiserade isländska rollistor, gjorda av trolls med det enda syftet att jävlas med oss researchers.

Jag vet även från en kontakt att dessa jävlar som är bakom Dubbing Database också gjort rollistor i photoshop för att jävlas med folk som vill hitta info om isländska dubs.

De har dragit nytta av att "Island är ett litet land" för att internet ska kunna frodas med rena lögner som att bland annat Ester Talia Casey spelar Viper i Kung Fu Panda, att Ólafur Darri Ólafsson spelar Black Bart i Svärdet i Stenen och att Ágúst Guðmundsson regisserade Jafars Återkomst isländska dub.
Jag tycker inte bara att detta är riktigt jävla svinnigt mot riktiga researchers utan det är också riktigt jävla svinnigt mot de som lagt ned jobb med att dubba som sedan inte får cred, typ Jafars Återkomst som Júlíus Agnarsson regisserade som de vill få spridit att Ágúst Guðmundsson hade regi på.
Fyfan säger jag bara det är ett jättejobb att regissera en dubbning och dessa människor spottar på de som faktiskt lagt ned arbetet på dem😡.

Något dessa människor också gjort är att fantisera ihop en isländsk rollista till Antz där de skrivit att Hjálmar Hjálmarsson, Ólafur Darri Ólafsson och Laddi medverkar i, något de omöjligen kan ha forskat fram jag har hållit på i snart 2 år med att leta isländska vhs'er för att dokumentera dubbningar och Antz dubbning är super ovanlig, den kom endast på vhs och vhs utgåvan kom dessutom både dubbad och textad.
Denna rollistan ändrade det sig också med då det först stod att Valur Freyr Einarsson var Z vilket senare ändrades till Hjálmar Hjálmarsson.
Vad är källan till denna rollistan, den ovanliga VHS utgåvan, Nope idioterna som driver dubbing database fantasier.
Det är inte ens på kartan att dessa människor skulle försöka hitta isländska vhs'er.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 december 2025 kl. 23:26:13Usch det borde vara 5 års fängelse på straffskalan för sådant här.
Blir kokande av vansinne och ilska varje gång när jag ser sådan här info som trolls ljugit ihop hamna på Wikipedia, Behind the voice actors och liknande.
Mer (trolig) felinfo från Dubbing Database som hamnat på Wikipedia.
En sida som ligger bakom att internet är fylld med ihopfantiserade isländska rollistor, gjorda av trolls med det enda syftet att jävlas med oss researchers.

Jag vet även från en kontakt att dessa jävlar som är bakom Dubbing Database också gjort rollistor i photoshop för att jävlas med folk som vill hitta info om isländska dubs.

De har dragit nytta av att "Island är ett litet land" för att internet ska kunna frodas med rena lögner som att bland annat Ester Talia Casey spelar Viper i Kung Fu Panda, att Ólafur Darri Ólafsson spelar Black Bart i Svärdet i Stenen och att Ágúst Guðmundsson regisserade Jafars Återkomst isländska dub.
Jag tycker inte bara att detta är riktigt jävla svinnigt mot riktiga researchers utan det är också riktigt jävla svinnigt mot de som lagt ned jobb med att dubba som sedan inte får cred, typ Jafars Återkomst som Júlíus Agnarsson regisserade som de vill få spridit att Ágúst Guðmundsson hade regi på.
Fyfan säger jag bara det är ett jättejobb att regissera en dubbning och dessa människor spottar på de som faktiskt lagt ned arbetet på dem😡.

Något dessa människor också gjort är att fantisera ihop en isländsk rollista till Antz där de skrivit att Hjálmar Hjálmarsson, Ólafur Darri Ólafsson och Laddi medverkar i, något de omöjligen kan ha forskat fram jag har hållit på i snart 2 år med att leta isländska vhs'er för att dokumentera dubbningar och Antz dubbning är super ovanlig, den kom endast på vhs och vhs utgåvan kom dessutom både dubbad och textad.
Denna rollistan ändrade det sig också med då det först stod att Valur Freyr Einarsson var Z vilket senare ändrades till Hjálmar Hjálmarsson.
Vad är källan till denna rollistan, den ovanliga VHS utgåvan, Nope idioterna som driver dubbing database fantasier.
Det är inte ens på kartan att dessa människor skulle försöka hitta isländska vhs'er.
Dom som gör detta borde få en riktig snyting för alla lögner >:(

DingoPictures2005

https://dubdb.fandom.com/wiki/Yfir_vogunina#article
Ännu en ihopfantiserad rollista, blir så jävla arg att folk för att jävlas gör så här.
Visst några av rollerna stämmer, Magnús Jónsson spelar RJ och Harald G. Haraldsson spelar Verne.
Däremot så spelar Hanna María Karlsdóttir inte Penny, Katla Margrét Þorgeirsdóttir spelar henne, Edda Björg Eyjólfsdóttir medverkar inte i dubbningen överhuvudtaget, samma gäller Esther Talia Casey.
Filmens dialog är också översatt av Jón St. Kristjánsson och inte av Kristrún Hauksdóttir.
För de som säger att folk kanske tror att Kristrún Hauksdóttir översatte filmen, hur kan man bara få för sig det? Visst jag kan köpa att det ibland blir fel med röstidentifiering men här är det uppenbarligen bara ljug som något barn eller troll suttit och knappat in.
Denna rollista hade också hamnat på wikipedia vilket jag nyss korrigerade, men hursomhelst skit som detta ska inte kunna ta spridning på wikipedia, jag vet inte hur man ska göra för att få stop på att denna sortens info hamnar på wikipedia, fick min diskussion bortagen när jag försökte nämna vad för slags skit som skrivs på just denna sida.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 januari 2026 kl. 14:20:18https://dubdb.fandom.com/wiki/Yfir_vogunina#article
Ännu en ihopfantiserad rollista, blir så jävla arg att folk för att jävlas gör så här.
Visst några av rollerna stämmer, Magnús Jónsson spelar RJ och Harald G. Haraldsson spelar Verne.
Däremot så spelar Hanna María Karlsdóttir inte Penny, Katla Margrét Þorgeirsdóttir spelar henne, Edda Björg Eyjólfsdóttir medverkar inte i dubbningen överhuvudtaget, samma gäller Esther Talia Casey.
Filmens dialog är också översatt av Jón St. Kristjánsson och inte av Kristrún Hauksdóttir.
För de som säger att folk kanske tror att Kristrún Hauksdóttir översatte filmen, hur kan man bara få för sig det? Visst jag kan köpa att det ibland blir fel med röstidentifiering men här är det uppenbarligen bara ljug som något barn eller troll suttit och knappat in.
Denna rollista hade också hamnat på wikipedia vilket jag nyss korrigerade, men hursomhelst skit som detta ska inte kunna ta spridning på wikipedia, jag vet inte hur man ska göra för att få stop på att denna sortens info hamnar på wikipedia, fick min diskussion bortagen när jag försökte nämna vad för slags skit som skrivs på just denna sida.
Vilka svin! Tänk om det är Kirby som ligger bakom allt. Varför skulle det relevanta också försvinna i det hela?

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 16 januari 2026 kl. 15:02:24Vilka svin! Tänk om det är Kirby som ligger bakom allt. Varför skulle det relevanta också försvinna i det hela?
Jag skulle inte bli förvånad.
Han gick nyss med i en isländsk vhs grupp för att efterfråga dubbningar, denna gång med ett alt konto som hette Janusz Michael.

Även i detta inlägg så finns en lögn, filmen Rover Dangerfield har ingen isländsk dubb och Landet för Längesedan släpptes på vhs på Island, det var ingen tv dub.
Tyvärr så har jag dock bara en basic rollista av Landet för längesedan från en isländsk tidning, men har sett vhs'er av filmen till salu online.

Kirby ska enligt WillDubGuru också ha ljugit om en slovakisk dubb av Rover Dangerfield på samma sätt som han ljög om den danska Tv1000 dubben av Änglahund som inte existerar.

I denna gruppen (VHS gruppen alltså) så vet jag också att han trakasserad en medlem som hade erbjudit sig att digitalisera Den Modiga Lilla Brödrosten.
Detta då han blev otålig och därav började bete sig illa.
Nu vet jag inte exakt vad som skrevs till personen som erbjöd sig att digitalisera dubben men jag kan bara gissa att det var hemska otrevligheter, som "I need this dub or, I am going to fucking stab myself to death" eller liknande.
William har sagt visat skärmbilder när Kirby spottat ur sig att han vill begå självmord för att folk ska ge honom digitaliseringar av ovanlig media, och han har som sagt också ljugit om att hans föräldrar dog i en bil crash för att folk ska tycka synd om honom och ge honom digitaliseringar.

Hursomhelst personer som Kirby borde låsas in på Säter, detta då personer som honom bara har ren illvilja och även skadar andra med sina beteenden, som hans självmords hotande.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 januari 2026 kl. 15:27:23Jag skulle inte bli förvånad.
Han gick nyss med i en isländsk vhs grupp för att efterfråga dubbningar, denna gång med ett alt konto som hette Janusz Michael.

Även i detta inlägg så finns en lögn, filmen Rover Dangerfield har ingen isländsk dubb och Landet för Längesedan släpptes på vhs på Island, det var ingen tv dub.
Tyvärr så har jag dock bara en basic rollista av Landet för längesedan från en isländsk tidning, men har sett vhs'er av filmen till salu online.

Kirby ska enligt WillDubGuru också ha ljugit om en slovakisk dubb av Rover Dangerfield på samma sätt som han ljög om den danska Tv1000 dubben av Änglahund som inte existerar.

I denna gruppen (VHS gruppen alltså) så vet jag också att han trakasserad en medlem som hade erbjudit sig att digitalisera Den Modiga Lilla Brödrosten.
Detta då han blev otålig och därav började bete sig illa.
Nu vet jag inte exakt vad som skrevs till personen som erbjöd sig att digitalisera dubben men jag kan bara gissa att det var hemska otrevligheter, som "I need this dub or, I am going to fucking stab myself to death" eller liknande.
William har sagt visat skärmbilder när Kirby spottat ur sig att han vill begå självmord för att folk ska ge honom digitaliseringar av ovanlig media, och han har som sagt också ljugit om att hans föräldrar dog i en bil crash för att folk ska tycka synd om honom och ge honom digitaliseringar.

Hursomhelst personer som Kirby borde låsas in på Säter, detta då personer som honom bara har ren illvilja och även skadar andra med sina beteenden, som hans självmords hotande.
Är det RUV versionen jag använt i mina ranking videor? Fattar att folk bara skrattar åt honom

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 16 januari 2026 kl. 16:02:36Är det RUV versionen jag använt i mina ranking videor? Fattar att folk bara skrattar åt honom
Den är till stor del lost media, endast detta klipp finns från den.
https://youtu.be/GGtM3tA6wZI?si=uuWnfB4I_Q768BIx
Dokumentation från dubben har jag också lagt upp.

DingoPictures2005

@Sabelöga tänker du kanske har något bra råd då du är Wikipedia expert hursomhelst.
Info från dessa troll sidor verkar hamna i mängder på isländska Wikipedia.
Jag har försökt både skriva i deras Discord och på det isländska Wikipedia forumet vad för slags människor som ligger bakom dessa Fandoms, men de tänker typ "Inte så farligt" då de ghostade mig i Discorden och tog bort tråden på forumet.

Det har även kommit info i mängder från trollsidor till Wikipedia som lagts ut som fakta.
Bland annat att Ólafur Darri Ólafsson spelar Black Bart, att Edda Björg Eyjólfsdóttir medverkar i På andra sidan Häcken, På andra sidan Häcken hade också dessa trolls, trollgjorda rollista upplagd under typ en månads tid, det var först igår som jag med hjälp av William la in rätt röster på sidan.
Även annan vansinnes info som att Edda Björgvinsdóttir medverkar i Fågelkriget har hamnat på Wikipedia.

Jag har försökt få bort denna infon så gått det går men när det handlar om typ 100+ sidor med eventuell fel information från troll sidor så vet jag verkligen inte vad jag ska göra.
Nu senast så tog jag bort ett tiotal roller från Valur Freyr Einarsson's sida.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2026 kl. 13:55:32@Sabelöga tänker du kanske har något bra råd då du är Wikipedia expert hursomhelst.
Jag har försökt både skriva i deras Discord och på det isländska Wikipedia forumet vad för slags människor som ligger bakom dessa Fandoms, men de tänker typ "Inte så farligt" då de ghostade mig i Discorden och tog bort tråden på forumet.

Det har även kommit info i mängder från trollsidor till Wikipedia som lagts ut som fakta.
Bland annat att Ólafur Darri Ólafsson spelar Black Bart, att Edda Björg Eyjólfsdóttir medverkar i På andra sidan Häcken, På andra sidan Häcken hade också dessa trolls, trollgjorda rollista upplagd under typ en månads tid, det var först igår som jag med hjälp av William la in rätt röster på sidan.
Även annan vansinnes info som att Edda Björgvinsdóttir medverkar i Fågelkriget har hamnat på Wikipedia.

Jag har försökt få bort denna infon så gått det går men när det handlar om typ 100+ sidor med eventuell fel information från troll sidor så vet jag verkligen inte vad jag ska göra.
Denna informationen läggs också in i mängder på Wikipedia😭, så tar man bort lite felinfo så kommer 10+ grejer in från troll sidor samma dag känns det som.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2026 kl. 13:58:13Denna informationen läggs också in i mängder på Wikipedia😭, så tar man bort lite felinfo så kommer 10+ grejer in från troll sidor samma dag känns det som.
Även på svenska Wikipedia så verkar denna sortens felinfo från trolls kommit upp på.
Det står exempelvis på Jakob Þór Einarsson's sida att han medverkar i Svampbob något som bara står online på dessa troll Fandoms.
Visst kan det vara info från en typ dvd rollista men tyvärr så fruktar jag att infon är från Fandom.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2026 kl. 13:55:32@Sabelöga tänker du kanske har något bra råd då du är Wikipedia expert hursomhelst.

Parafraserar det jag skrev i DM; är informationen uppenbart felaktig, källös eller härstammar från opålitliga källor är det okontroversiellt att ta bort informationen. Finns det problemanvändare bör man försöka kontakta dom och förklara varför deras redigeringar eller källor problematiska. Hjälper inte det bör man gå till administratörerna.

Med det sagt länkas inte Fandom wikierna så ofta på isWP. Se specialsida. Däremot hindrar inte det från att information därifrån läggs in utan källa så klart och det gör det ju bara svårare att hitta det om man inte råkar snubbla över det.

I allmänhet bör Fandom undvikas som källa på Wikipedia då det till huvudsak består av användargenererat innehåll. Ser att det finns 720 sidor på svWP som länkar till Fandom ändå, dessa borde kanske gås igenom.

Finns det ingen källa alls och det inte går att hitta trovärdig källa bör det vara okontroversiellt att helt sonika ta bort texten och hänvisa till just bristen på källa.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2026 kl. 14:04:02Även på svenska Wikipedia så verkar denna sortens felinfo från trolls kommit upp på.
Det står exempelvis på Jakob Þór Einarsson's sida att han medverkar i Svampbob något som bara står online på dessa troll Fandoms.
Visst kan det vara info från en typ dvd rollista men tyvärr så fruktar jag att infon är från Fandom.
Detta står dock inte längre sedan LexLuxor05's redigering med redigeringssammanfattningen "+ puts och källor, tar även bort Svambob då jag inte hittar någon "bra" källa till informationen" Detta är helt korrekt, finns det ingen "bra" källa bör man ta bort informationen. Hellre för lite information än felaktig.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 17 januari 2026 kl. 21:45:32Parafraserar det jag skrev i DM; är informationen uppenbart felaktig, källös eller härstammar från opålitliga källor är det okontroversiellt att ta bort informationen. Finns det problemanvändare bör man försöka kontakta dom och förklara varför deras redigeringar eller källor problematiska. Hjälper inte det bör man gå till administratörerna.

Med det sagt länkas inte Fandom wikierna så ofta på isWP. Se specialsida. Däremot hindrar inte det från att information därifrån läggs in utan källa så klart och det gör det ju bara svårare att hitta det om man inte råkar snubbla över det.

I allmänhet bör Fandom undvikas som källa på Wikipedia då det till huvudsak består av användargenererat innehåll. Ser att det finns 720 sidor på svWP som länkar till Fandom ändå, dessa borde kanske gås igenom.

Finns det ingen källa alls och det inte går att hitta trovärdig källa bör det vara okontroversiellt att helt sonika ta bort texten och hänvisa till just bristen på källa.
Detta står dock inte längre sedan LexLuxor05's redigering med redigeringssammanfattningen "+ puts och källor, tar även bort Svambob då jag inte hittar någon "bra" källa till informationen" Detta är helt korrekt, finns det ingen "bra" källa bör man ta bort informationen. Hellre för lite information än felaktig.
Problemet med just isländska dubs är att du inte kan hitta rollistor från seriösa källor till filmer som inte är "Kända" Disney klassiker, med några undantag som bland annat Bilar och Wall-E om du ej kollar de officiella rollistorna.
När jag lagt in dubb rollistor på isländska Wikipedia så har jag använt officiella rollistor och jag vill att det ska kunna användas, då det är bättre än inget.

Nu så finns en rollista till Bilar på isländska Wikipedia som jag tror ursprungligen är från någon troll sida.
Men har tänkt checka den med den officiella rollistan från D+ under veckan.

Nu har @Daniel Hofverberg lovat en isländsk avdelning men mitt problem är att min tid inte räcker till, till att skriva av varenda isländsk creditlista jag forskat fram till en Notepad fil vilket jag skulle behöva hjälp från allmänheten med.
Att trolls också aktivt vill förstöra genom att sprida felaktig info om isländska dubs är också varför jag är ännu mer motiverad att försöka få hjälp med denna isländska avdelning.

Det gör mig rentav förbannad när jag ser folk göra rollistor i photoshop, skriva falska påståenden, etc.
Typ som deras påståenden om Ólafur Darri Ólafsson i Svärdet i Stenen de hittat på för att jävlas.

90% av alla på Island som hänger i tecknat grupper är också helt hjärndöda människor som blint litar på dessa Fandoms och som inte tycker det är nödvändigt att informationen ska vara san.
För att visa hur ofta dessa troll sidor delas av isländska personer😭.
(Censurerat namn då jag ej vill hänga ut).
Även ironiskt att en person delar Felix Bergssons Fandom sida, då det var en av dessa djävulska sidor som hade fått Felix att tro att han hade medverkat i Aristocats (något han nämnde i en podcast) genom att lägga in det på den isländska Aristocats sidan, något som de också gjorde i min kompis @willdubguru namn då de hade hans sida som källa och sedan Felix listad, något de hade tagit ur röven och lagt in.