Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Wicked: For Good (2025)

Startat av gstone, 5 juni 2025 kl. 09:04:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 17

BPS

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 februari 2026 kl. 16:47:53Även denna tycks bli utan de nordiska dubbningarna på skiva. https://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=5040182939692551
Är det jag som ser fel eller står det att filmen är i 1080i på omslaget? Interlacead Blu-ray är ingenting jag visste fanns...

Lillefot

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 februari 2026 kl. 16:47:53Även denna tycks bli utan de nordiska dubbningarna på skiva. https://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=5040182939692551
Känns om att de kastar pengar i sjön genom att göra såhär.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Simon Axelsson

Citat från: BPS skrivet  5 februari 2026 kl. 17:08:37Är det jag som ser fel eller står det att filmen är i 1080i på omslaget? Interlaceade Blu-ray är ingenting jag visste fanns...
Du ser rätt. Det står 1080i. Men stämmer det tro?
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 17

Daniel Hofverberg

När nu den första filmen saknade de nordiska dubbningarna, så är det ju tyvärr inte särskilt förvånande - men icke desto mindre idiotiskt och olyckligt. :(

Citat från: Lillefot skrivet  5 februari 2026 kl. 17:10:43Känns om att de kastar pengar i sjön genom att göra såhär.
Jag skulle snarare gissa att det rör sig om ett taktiskt val, för att sakta men säkert få folk att överge fysiska medier, så att de kan fokusera på digitala köpfilmer; som distributörerna lär tjäna mycket mer på då de slipper alla utgifter med att pressa skivor och distribuera.

Om inte så många köper Blu-Ray-utgåvan, så kan de helt enkelt resonera för ledningsgruppen att intresset för fysiska medier har sjunkit så mycket, så att det inte längre finns någon anledning att släppa filmer fysiskt - "alla har övergått till digitala köpfilmer". Helt klart cyniskt och en oroväckande utveckling, men dessvärre misstänker jag att det ligger något i mitt resonemang...
(På samma sätt som de flesta distributörer också har börjat att släppa filmer som digital köpfilm några veckor eller någon månad innan de släpps fysiskt; vilket också knappast är en tillfällighet)

Citat från: BPS skrivet  5 februari 2026 kl. 17:08:37Är det jag som ser fel eller står det att filmen är i 1080i på omslaget? Interlacead Blu-ray är ingenting jag visste fanns...
Jag har för mig att 1080i trots allt är tillåtet enligt standarden för Blu-Ray, men det måste vara försvinnande ovanligt; så vi får väl hoppas och anta att det står fel och ska vara 1080p.

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 februari 2026 kl. 17:24:40Du ser rätt. Det står 1080i. Men stämmer det tro?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 00:39:18Jag har för mig att 1080i trots allt är tillåtet enligt standarden för Blu-Ray, men det måste vara försvinnande ovanligt; så vi får väl hoppas och anta att det står fel och ska vara 1080p.
Det är sannolikt en felskrivning. På den amerikanska utgåvan står det 1080p, så att den nordiska utgåvan skulle vara annorlunda är nog inte troligt.

Visst kan 1080i förekomma, och är fullt tillåtet enligt standard. Men det är inte speciellt vanligt, och brukar bara användas i speciella fall, t.ex. när man skalar upp gamla inspelningar från SD-upplösning.