Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Animal Farm/(2025)

Startat av gstone, 8 juni 2025 kl. 20:58:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

det kommer en ny animerad film ax boken  Djurfarmen

Så här lyder den officiella beskrivningen av filmen:
"När en grupp bondgårdsdjur gör uppror och sparkar ut sin försumlige bonde från gården är livet gott och drömmen om en fri och rättvis framtid är inom synhåll. Men maktkamper bland några av litteraturens mest ökända karaktärer följer och verkligheten att leva i en värld designad för mänskligheten komplicerar och korrumperar den satiriska och allegoriska "Animal Farm"."

Nicholas Stoller ("Mupparna") står för manus, efter George Orwells berömda roman. 

jag hoppas filmen kommer till sverige och kankse till och med dubbas till svenska
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Trevligt med en ny filmversion av Djurfarmen - den förra tecknade filmversionen från 1954 (Djuren gör revolt) lär väl tyvärr vara i det närmaste helt bortglömd för yngre generationer...

Jag hoppas också att filmen kommer till Sverige, men frågan är hur stor chansen är till det...? Såvitt jag kan läsa mig till är det Goodfellas Animation i Paris som innehar de internationella rättigheterna, men de finns förstås inte representerade i Sverige. Alltså handlar det om att någon distributör i Norden måste licensiera filmen därifrån - det lär med andra ord vara mest realistiskt med independentstudior som inte har någon koppling till stora multinationella företag; såsom SF Studios, Scanbox, Lucky Dogs eller Noble Entertainment.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 22:10:51Trevligt med en ny filmversion av Djurfarmen - den förra tecknade filmversionen från 1954 (Djuren gör revolt) lär väl tyvärr vara i det närmaste helt bortglömd för yngre generationer...

Jag hoppas också att filmen kommer till Sverige, men frågan är hur stor chansen är till det...? Såvitt jag kan läsa mig till är det Goodfellas Animation i Paris som innehar de internationella rättigheterna, men de finns förstås inte representerade i Sverige. Alltså handlar det om att någon distributör i Norden måste licensiera filmen därifrån - det lär med andra ord vara mest realistiskt med independentstudior som inte har någon koppling till stora multinationella företag; såsom SF Studios, Scanbox, Lucky Dogs eller Noble Entertainment.
låt mig förklara filmen har ingen distributör någonstans dom ska shoppas runt  till olika bolag runt om i värden på annecy animation festival

Den har inte ens en distributör i USA

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 22:51:15låt mig förklara filmen har ingen distributör någonstans dom ska shoppas runt  till olika bolag runt om i värden på annecy animation festival

Den har inte ens en distributör i USA

Men enligt de tidningsartiklar jag kunnat hitta ägs de internationella rättigheterna av just Goodfellas Animation i Frankrike. Det är egentligen ett distributionsbolag, men som mig veterligen bara är verksamma i Frankrike; men som alltså lär licensiera ut rättigheterna till andra distributionsbolag runt om i Europa.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 23:10:25Men enligt de tidningsartiklar jag kunnat hitta ägs de internationella rättigheterna av just Goodfellas Animation i Frankrike. Det är egentligen ett distributionsbolag, men som mig veterligen bara är verksamma i Frankrike; men som alltså lär licensiera ut rättigheterna till andra distributionsbolag runt om i Europa.
Hur som helst ska doom visasde filmem ppt dem internationella animation film festival annecy för att kunna sälja den till andra distributionsbolag , så mycket är klart

då finns det ju kanske att någon köpet upp dem för våra territorier , då det är en väldigt känd bok som många läser i skolan och många känner till med en viktig sensmoral som tyvärr förblir högst relevant även idag.

gstone

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 23:23:32Hur som helst ska doom visasde filmem ppt dem internationella animation film festival annecy för att kunna sälja den till andra distributionsbolag , så mycket är klart

då finns det ju kanske att någon köpet upp dem för våra territorier , då det är en väldigt känd bok som många läser i skolan och många känner till med en viktig sensmoral som tyvärr förblir högst relevant även idag.
Tyvärr är ju fortfarande väldigt lätt för populistiska ledare med fascistiska  idéer att ta makten och sedan instifta hemska lagat som trampar på folkets rättigheter  :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2025 kl. 23:27:52Tyvärr är ju fortfarande väldigt lätt för populistiska ledare med fascistiska  idéer att ta makten och sedan instifta hemska lagat som trampar på folkets rättigheter  :-\
Jag håller fullständigt med, så vi får hoppas att någon distributör i Norden köper in filmen. Det här verkar ju dock huvudsakligen vara en brittisk film, där animationen gjorts av animationsstudior i Storbritannien, och då kanske chansen minskar då de flesta företag i Norden fokuserar mer på amerikanska filmer (som förmodligen fler vill se)... :(

Scanbox har ju dock gett ut många icke-amerikanska filmer, och till viss del även SF Studios - så de två och möjligen även Lucky Dogs är väl kanske de mest realistiska kandidaterna kring att köpa in rättigheterna för den nordiska marknaden. Nordisk Film kan man väl heller inte utesluta.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 23:35:11Jag håller fullständigt med, så vi får hoppas att någon distributör i Norden köper in filmen. Det här verkar ju dock huvudsakligen vara en brittisk film, där animationen gjorts av animationsstudior i Storbritannien, och då kanske chansen minskar då de flesta företag i Norden fokuserar mer på amerikanska filmer (som förmodligen fler vill se)... :( 
dem har faktiskt engelska som orginal språk 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 23:35:11Scanbox har ju dock gett ut många icke-amerikanska filmer, och till viss del även SF Studios - så de två och möjligen även Lucky Dogs är väl kanske de mest realistiska kandidaterna kring att köpa in rättigheterna för den nordiska marknaden. Nordisk Film kan man väl heller inte utesluta.
Men den här filmen har många kända stora amerikanska skådespelare som kan locka publik om man ser den omdubbade