Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Frågar igen, hur går det med Lilla Blå? Hoppas att det laddas upp på archive snart för jag vill se

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2026 kl. 11:16:30Har dessutom tittat närmare på filmfilen och det är ju samma kopia som legat på Filmarkivet!
Hmm, det har du så rätt i - det ser ut som samma som finns på Filmarkivet. Märkligt att inte Svenska Filminstitutet har någon egen kopia, utan att behöva ta från Kungliga Biblioteket...? Kvaliteten är visserligen bättre än vi vanligt folk får tillgång till från Svensk Mediedatabas, men ALB-loggan uppe i hörnet avslöjar tydligt ursprunget (ALB = Arkivet för Ljud och bild, som var namnet på den myndighet som fram till 2001 höll i det som numera ingår i Kungliga Biblioteket).

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 juni 2026 kl. 11:16:30@Daniel Hofverberg kommer avsnitten från skalas upp med AI (eller något liknande) eller kommer det vara i samma skick som det är på DVD.

Uppskalad bild tror jag dessvärre skulle skada upplevelsen, särskilt med AI, så på den vägen kanske får vi undvika det. Om det inte finns något annat alternativ förstås!
För att bli lite mer konsekvent kommer jag förmodligen skala upp till 720p med FFMPEG och/eller AviSynth - d.v.s. ingen AI, utan traditionell uppskalning. D.v.s. ungefär lika som med Jesus och Josefine, som jag lade upp på Archive. :)
(Filerna från SF Anytime är förstås i 1080p, men det känns som overkill när man skalar upp, varför 720p känns som en rimlig kompromiss mellan DVD-upplösning och 1080p).

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2026 kl. 20:31:01För att bli lite mer konsekvent kommer jag förmodligen skala upp till 720p med FFMPEG och/eller AviSynth - d.v.s. ingen AI, utan traditionell uppskalning. D.v.s. ungefär lika som med Jesus och Josefine, som jag lade upp på Archive. :)
(Filerna från SF Anytime är förstås i 1080p, men det känns som overkill när man skalar upp, varför 720p känns som en rimlig kompromiss mellan DVD-upplösning och 1080p).
Jag förstår. Oavsett vilket program det blir tror jag det se naturligt!

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 27 juni 2026 kl. 15:01:10Frågar igen, hur går det med Lilla Blå? Hoppas att det laddas upp på archive snart för jag vill se
Jag har väldigt fullt upp just nu, så här en vecka innan semestern, så förmodligen kommer jag inte få tid att arbeta med Lilla Blå förrän jag får semester om en vecka. :)

Efter det blir det väl mycket vädret som avgör hur snabbt det kan gå - av förståeliga skäl vill jag ju inte sitta inne vid datorn hela dagarna om det är värmebölja, men mer sannolikt om det regnar (fast inte om det åskar, för då vågar man ju inte ha igång datorn)...

Monsieur Hulot

Vet någon om den första säsongen av Agaton Sax och bröderna Max finns att få tag i? Nu tänker jag alltså inte på 1976 års serie å tre avsnitt som ligger på SVT Play, utan en äldre på fyra avsnitt från 1972.

Senaste gången som första säsongen gick på TV var 1985 och den har givits ut på både hyrvideo och köpvideo. Annonserna som ligger uppe på Boa Video är dessvärre bara VHS-omslagen.

Vet någon om den går att få tag i för närvarande?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juni 2026 kl. 13:21:44Vet någon om den första säsongen av Agaton Sax och bröderna Max finns att få tag i? Nu tänker jag alltså inte på 1976 års serie å tre avsnitt som ligger på SVT Play, utan en äldre på fyra avsnitt från 1972.

Senaste gången som första säsongen gick på TV var 1985 och den har givits ut på både hyrvideo och köpvideo. Annonserna som ligger uppe på Boa Video är dessvärre bara VHS-omslagen.

Inte den Agaton Sax jag såg när jag var barn, måste vara förvirrande med 2 program med samma namn så nej

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 29 juni 2026 kl. 15:03:04Inte den Agaton Sax jag såg när jag var barn, måste vara förvirrande med 2 program med samma namn så nej
Okej. Vilken var det du såg som barn? Det finns två TV-serier från 1972 respektive 1976 + en långfilm, så vilken är det du har sett?

Båda TV-serierna ingick för övrigt i video-serien Sagokorgen (1982-1983). Säsong 1 fanns på en och samma volym (volym 3 från 1982) och säsong 2 på tre separata band (tre avsnitt på varje då).

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juni 2026 kl. 15:53:35Okej. Vilken var det du såg som barn? Det finns två TV-serier från 1972 respektive 1976 + en långfilm, så vilken är det du har sett?

Båda TV-serierna ingick för övrigt i video-serien Sagokorgen (1982-1983). Säsong 1 fanns på en och samma volym (volym 3 från 1982) och säsong 2 på tre separata band (tre avsnitt på varje då).
Långfilmen var den jag såg, också ett till program som ingick i sagokorgen, finns det fler vi inte nämnt än?

Monsieur Hulot

Sagokorgen gavs för övrigt inte bara ut på VHS, utan också Video 2000! Fast det var bara hyrvideo-filmer. Nytrycken som gavs ut 1989 var bara på VHS, men ändå!

SVT Video satsade med andra på sina hemvideo-filmer en gång i tiden :D

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 29 juni 2026 kl. 16:01:24Långfilmen var den jag såg, också ett till program som ingick i sagokorgen, finns det fler vi inte nämnt än?
Fler serier i Sagokorgen vi inte nämnt än? Hm, jag ska ha en lista över innehållet i serien. Jag ska kolla.

Monsieur Hulot

Som svar till @MOA som undrade vilka serier som ingick i video-serien Sagokorgen kommer en komplett lista.

Totalt gavs 18 volymer ut, del 1-9 kom ut hösten 1982 och del 10-18 våren 1983. Serierna som ingick var följande:

1. Pippi Långstrump (1969): volym 1, 6, 9, 10, 11, 15 och 18

2. Kalles klätterträd (1975-1976): volym 2, 6, 8, 10 och 15

3. Agaton Sax och bröderna Max (1972-1976): volym 3 + 7, 13 och 16

4. Sagor av H.C. Andersen (1967): volym 4, 6, 10 och 15

5. Vi på Saltkråkan (1964): volym 5, 7, 9, 12, 13, 16 och 17

6. Alfons Åberg (1979-1982): volym 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15 och 16

7. Farbrorn som inte vill va' stor (1979): volym 7, 8, 13 och 16

Volym 15 (från 1983) var den som @Benkt lade upp klipp från på Youtube.

Erika

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juni 2026 kl. 13:21:44Vet någon om den första säsongen av Agaton Sax och bröderna Max finns att få tag i? Nu tänker jag alltså inte på 1976 års serie å tre avsnitt som ligger på SVT Play, utan en äldre på fyra avsnitt från 1972.

Det är mycket möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt nu, men jag vill minnas Agaton Sax och bröderna Max sändes även 1993 som en del av Tippen. Vill även minnas 1976 års serie sändes också.

Annars har Agaton Sax och bröderna Max legat ute, om än för länge sedan, på dåvarande Öppet arkiv. Hur att få tag i den i dagsläget, vet jag inte, men kanske @Ovanliga dubbningar vet? :) 

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juni 2026 kl. 16:22:33Som svar till @MOA som undrade vilka serier som ingick i video-serien Sagokorgen kommer en komplett lista.

Totalt gavs 18 volymer ut, del 1-9 kom ut hösten 1982 och del 10-18 våren 1983. Serierna som ingick var följande:

1. Pippi Långstrump (1969): volym 1, 6, 9, 10, 11, 15 och 18

2. Kalles klätterträd (1975-1976): volym 2, 6, 8, 10 och 15

3. Agaton Sax och bröderna Max (1972-1976): volym 3 + 7, 13 och 16

4. Sagor av H.C. Andersen (1967): volym 4, 6, 10 och 15

5. Vi på Saltkråkan (1964): volym 5, 7, 9, 12, 13, 16 och 17

6. Alfons Åberg (1979-1982): volym 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15 och 16

7. Farbrorn som inte vill va' stor (1979): volym 7, 8, 13 och 16

Volym 15 (från 1983) var den som @Benkt lade upp klipp från på Youtube.
Första, 5:an & 6:an är inga rariteter. Nämnde vi HC Andersen tidigare, osäker på om det är en raritet eller inte. Kan Monsieur svara på det?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 29 juni 2026 kl. 17:02:42Första, 5:an & 6:an är inga rariteter. Nämnde vi HC Andersen tidigare, osäker på om det är en raritet eller inte. Kan Monsieur svara på det?
H.C. Anderson är en raritet, då den inte givits ut på DVD och VHS-filmerna verkar vara mycket svåra att få tag i :-\

I nuläget vet jag inte vilken ordning sagorna visades i på TV, så om ordningen på avsnitten stämmer eller inte låter jag vara osagt. Däremot är ordningen på avsnitten till "Kalle", "Alfons" och "Farbrorn" omstuvade (särskilt den förstnämnda).

Båda säsongerna med Agaton Sax (särskilt den första) bör också klassas som rariteter.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juni 2026 kl. 17:09:03H.C. Anderson är en raritet, då den inte givits ut på DVD och VHS-filmerna verkar vara mycket svåra att få tag i :-\

I nuläget vet jag inte vilken ordning sagorna visades i på TV, så om ordningen på avsnitten stämmer eller inte låter jag vara osagt. Däremot är ordningen på avsnitten till "Kalle", "Alfons" och "Farbrorn" omstuvade (särskilt den förstnämnda).

Båda säsongerna med Agaton Sax (särskilt den första) bör också klassas som rariteter.
Tror inte att vi nämnt HC Andersen tidigare & alla avsnitt i Kalles Klätterträd kastades om vid varje repris. Vi får nog aldrig reda på varför