Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Tintin skrivet 29 juni 2025 kl. 14:38:07Det stämmer (som du säger) angående rösterna, men jag är så säker på att det var samma version som visades i Midvinterbio på 80-talet. Jag spelade t om in ett avsnitt på DVD+RW, men vet att jag fick läsproblem på den skivan (för att man brukade prova olika märken). Jag vet
även att jag hade ett eller flera avsnitt av Nu vill jag röra på mig (1985) på en skiva som fick läsproblem. Kanske också "raritet" idag (men troligen inte så efterfrågat) ;) däremot är det en viss skillnad på SVT Öppet arkiv och NRK-arkivet vad man väljer att göra tillgängligt.

https://www.youtube.com/watch?v=tUsTMLxT4ks

Någon annan på forumet kanske minns angående Sesam och Barnkanalen ?. Hade man åtminstone haft en stillbild med Barnkanalen-loggan.
Jag vill minnas att det var som Mathilda säger 90-tals versionen Open Sesame som visades på Barnkanalen den som hade ett tecknat intro. Men de kanske använde samma material så att avsnitten ändå var ganska lika versionen från 1976.

@Daniel Hofverberg Har du möjlighet att beställa referensinspelningar på Barnkanalen sändningarna?

Adam Larsson

Elmo var ju med i den som gick på Barnkanalen i början och den karaktären fanns inte ens 1976

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 juni 2025 kl. 14:54:26@Daniel Hofverberg Har du möjlighet att beställa referensinspelningar på Barnkanalen sändningarna?
Absolut, jag ordnar det och kollar upp saken. :)

Det är ju dock semestertider, så det kan säkert dröja innan KB har ordnat det.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2025 kl. 11:41:25Så du kan alltså ha alla 30 avsnitt av Svenska Sesam?
Om jag har alla 30 avsnitt eller bara en del avsnitt vet jag inte, men att jag har avsnitt vet jag. Jag tror att de redan ska vara digitaliserade. Jag ska kolla upp saken, och se vad jag hittar åt. :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2025 kl. 17:04:20Absolut, jag ordnar det och kollar upp saken. :)

Om jag har alla 30 avsnitt eller bara en del avsnitt vet jag inte, men att jag har avsnitt vet jag. Jag tror att de redan ska vara digitaliserade. Jag ska kolla upp saken, och se vad jag hittar åt. :)
Vet du om du kan ha råkat spela in Sesam versionen från 1996 som repriserades många gånger?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2025 kl. 17:04:20Absolut, jag ordnar det och kollar upp saken. :)

Tack så mycket.

Jag kom på att det gick en svensk långfilm dagen när jag köpte min DVD-recorder (som inte fanns på DVD då, men nu). I bästa fall kan jag ha köpt den 2002 (men troligare 2004). Sesam på Barnkanalen ger 336 st träffar. 336 delat på 30 avsnitt skulle betyda 11 reprisomgångar under lite mer än 1 års tid. Det låter mycket (och alla träffar säger att det handlar om Open Sesame). Jag ska se om jag kan hitta RW-skivan och åtminstone få en bild.

Det jag minns mest från 1976 versionen är barnen som springer i början och slutet.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Tintin skrivet 29 juni 2025 kl. 19:47:56Tack så mycket.

Jag kom på att det gick en svensk långfilm dagen när jag köpte min DVD-recorder (som inte fanns på DVD då, men nu). I bästa fall kan jag ha köpt den 2002 (men troligare 2004). Sesam på Barnkanalen ger 336 st träffar. 336 delat på 30 avsnitt skulle betyda 11 reprisomgångar under lite mer än 1 års tid. Det låter mycket (och alla träffar säger att det handlar om Open Sesame). Jag ska se om jag kan hitta RW-skivan och åtminstone få en bild.

Det jag minns mest från 1976 versionen är barnen som springer i början och slutet.
Då kanske de har visat båda versionerna? Det verkar som två säsonger för det finns två olika produktionsnummer.

Tintin

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2025 kl. 20:03:43Då kanske de har visat båda versionerna?
Jag tror att det kan ha varit så, men då (2003/2004) måste det ju funnits något i TV-tablåerna som kunde skilja dem åt. Jag spelade in en
del under de åren och det var inte ovanligt att det var brist på RW-skivor. För något år sedan när någon efterfrågade Landet Narnia (1979)
här på forumet hittade jag den på en RW-skiva (inspelad 2006) som fortfarande fungerade perfekt (Traxdata) men tyvärr har det funnits
många skräpmärken på inspelningsbara skivor genom åren.

Erika

Jag har också ett svagt minne av sett några avsnitt av 1976-versionen på Barnkanalen 2003-2004. Dock börjar det bli ett tag sedan, så jag kan minnas fel. 

Mathilda Gustafsson

Citat från: Erika skrivet 29 juni 2025 kl. 20:36:22Jag har också ett svagt minne av sett några avsnitt av 1976-versionen på Barnkanalen 2003-2004. Dock börjar det bli ett tag sedan, så jag kan minnas fel.
Jag har frågat min storebror och han minns en version som han tyckte var fel eftersom att karaktärerna hade fel röster så då är det en till. Och sen var det två olika produktionsnummer så då är det jättetroligt att man sänt båda

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2025 kl. 20:54:12Jag har frågat min storebror och han minns en version som han tyckte var fel eftersom att karaktärerna hade fel röster så då är det en till. Och sen var det två olika produktionsnummer så då är det jättetroligt att man sänt båda
Jag tar och beställer studiekopior av ett par avsnitt från varje produktionsnummer från Svensk Mediedatabas, plus ett par avsnitt från reprisomgången från 1987 som jämförelse, så har vi någonting att utgå ifrån. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2025 kl. 23:21:57Jag tar och beställer studiekopior av ett par avsnitt från varje produktionsnummer från Svensk Mediedatabas, plus ett par avsnitt från reprisomgången från 1987 som jämförelse, så har vi någonting att utgå ifrån. :)
Jag upptäckte den här på Youtube det bör väl vara versionen från 1976? Youtube videons titel påstår att det ska vara Svenska Sesam men det verkar det ju inte vara...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 juni 2025 kl. 23:24:08Jag upptäckte den här på Youtube det bör väl vara versionen från 1976? Youtube videons titel påstår att det ska vara Svenska Sesam men det verkar det ju inte vara...

Ja, det där borde vara 1976 års version - det där är versionen jag kommer ihåg från när jag var barn, och det där ledmotivet har fastnat i min hjärna trots att det gått flera decennier sedan dess...

Svenska Sesam är det ju absolut inte, då den serien hade live-actioninramning med svenska skådespelare; och dessutom ett helt annat intro.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2025 kl. 23:29:32Ja, det där borde vara 1976 års version - det där är versionen jag kommer ihåg från när jag var barn, och det där ledmotivet har fastnat i min hjärna trots att det gått flera decennier sedan dess...

Svenska Sesam är det ju absolut inte, då den serien hade live-actioninramning med svenska skådespelare; och dessutom ett helt annat intro.
Om det inte finns någon annan version av Sesam som vi inte känner till så måste det vara "originaldubbningen" för som sagt kan det inte vara Svenska Sesam och inte heller är det Open Sesame för den har ett tecknat intro.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:28:59Jag har ett vagt minne av att jag fick alla avsnitt av Nöjesmassakern (inspelat från SVT) från min numera bortgångne kontakt, en kort tid innan han gick bort - men jag kan inte svära på det, jag kan minnas fel och blanda ihop med något annat...

Jag ska kolla upp saken, och ta och leta. Om jag fick serien kan jag ha bränt ut det på DVD, när jag fick ont om hårddiskutrymme i något skede, och i så fall kan det ta sin lilla tid att hitta åt. Dessutom finns det en viss risk att filerna kan finnas på min havererade hårddisk, och i så fall är det oklart om det går att rädda.

Men vi får hålla tummarna.
Det kanske är Nöjesmaskinen? Det händer ofta att Nöjesmaskinen och Nöjesmassakern blandas ihop. Framför allt hela avsnitt av Nöjesmaskinen vore kul att få se igen.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2025 kl. 23:29:32Ja, det där borde vara 1976 års version - det där är versionen jag kommer ihåg från när jag var barn, och det där ledmotivet har fastnat i min hjärna trots att det gått flera decennier sedan dess...

Ja, det är originaldubbning från 1976! Jättekul att det finns ett avsnitt uppe på "tuben" :)