Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Walt Disneys konstiga val

Startat av DingoPictures2005, 9 augusti 2025 kl. 16:20:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Vi diskuterade Lady & Lufsen för ett tag sedan och att originalversionen har extremt få skådespelare.
Något rentav sjukt är att inte nog med att typ 2 personer gör alla röster som inte är huvudkaraktärerna så gör också tydligen Bob Hamlin Tony's sångröst?
Hur är tankesättet där?
Man har inte råd med knappt en röstskådespelare i originalversionen men man har råd med sådan idioti som röstbyten?
Det går fan inte ihop i min hjärna och det känns som ett sinnessjukt medvetet dåligt val.

DingoPictures2005

Yes jag vet att jag är kontroversiell som frågar detta, men det är ju en sanning om man kan göra ett så idiotiskt casting val.

Även Askungen så har Hertigen och Kungen samma röstskådespelare men man har ett röstbyte till Prinsen då Mike Douglas gör hans sångröst något man måste vara sinnesjuk för att komma på.
Jag kan köpa att en röstskådespelare gör samma karaktär då det ofta funkar.
Men vad är det för ren idioti bakom någon sådant här?

MOA

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2025 kl. 16:30:55Vad kan man svara, WTF
Det för mig obegripligt att man har råd att animera sådan mästerverk och sedan göra sådan obegripligt dålig casting i originalversionerna.

Jag har endast sett Askungen på tyska, norska och svenska i vuxen ålder såg originalversionen som barn dock.
Lady & Lufsen har jag sett i vuxen ålder förvisso så tycker jag att Bill Thompson har en charmig skotsk dialekt som Jock och även till Farbror Joakim, men röstbyten går mig som sagt alltid på nerverna.

Jag tänker också göra ett antagande att till och med Reino Bäckmans dub av Askungen är bättre än originalversion då inte ens Bäckman var på samma nivå som Walt Disney dåliga casting, detta då Bäckman åtminstonde undvek röstbyten.

MOA

gstone

fråga är väl snarare om man är  sjuk i huvudet som startar en sådan här tråd ;D  

skämt åtsidan borde den låsas 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  9 augusti 2025 kl. 17:27:37fråga är väl snarare om man är  sjuk i huvudet som startar en sådan här tråd ;D 

Jag försöker inte göra något form av person angrepp men har funderat på detta länge då hans casting val i originalversionen känns medvetet dåliga.

Typ 10ish karaktärer spelas av en man, plus ett röstbyte.

Det känns på samma sätt som Bäckmans casting bara släng ihop random person till roller utan en enda tanke på slutresultatet vilket jag funderat över länge.
Ursäkten till Bäckmans dubs är dock att de också hade minimal budget och att Bäckman sket fullständigt i slutresultatet.

Walt Disney verkar ha varit mån om resultat på animasjonen men skiter fullständigt i hur sketna originalversionerna som typ hundramiljontals engelskspråkiga skulle kolla på.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  9 augusti 2025 kl. 17:27:37fråga är väl snarare om man är  sjuk i huvudet som startar en sådan här tråd ;D 

Ontop of that du har pratat väldigt illa om Adam Fietz, Annica Smedius och personer som bara gjort sina jobb.
Här försöker jag bara få svar till något jag länge funderat över, sedan jag fick reda på att Bob Hamlin sjunger i Lady & Lufsen.

Disney har haft miljarder att jobba med och kunnat styra och ställa som han själv har viljat och han har slängt ihop ren dynga till orginalversioner.
Typ saker som en man till 10 roller + ett röstbyte i Lady & Lufsen.

BPS

Jag förstår absolut vad du menar, men jag tror folk misstolkar ditt inlägg. Det du uttrycker och undrar är ju helt enkelt varför man valde att lägga ner så mycket tid, pengar, kraft och kvalitet på animationen men inte på röstskådespeleriet vilket är en mycket logisk fråga.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  9 augusti 2025 kl. 18:32:56Jag förstår absolut vad du menar, men jag tror folk misstolkar ditt inlägg. Det du uttrycker och undrar är ju helt enkelt varför man valde att lägga ner så mycket tid, pengar, kraft och kvalitet på animationen men inte på röstskådespeleriet vilket är en mycket logisk fråga.
Yes är det jag undrar.

Känns bara dumt att göra jättefin animation och story i typ Askungen och Lady & Lufsen och sedan ha rent uselt röstskådespel, med både röstbyten och få röstskådespelare.
Nu tycker jag förvisso att Bill Thompson har en väldigt passande röst till just Jock i originalversionen av Lady & Lufsen men det blir sådan overkill när han gör typ 10 andra karaktärer och när man också har ett nervskärande röstbyte för Tony.
Askungen har jag inte sett på engelska på jätte länge men röstvalen där känns bara dumma.

Jag fick dock veta av en kompis att Disney var dumsnål och att det var anledningen till dåliga casting val.

TonyTonka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 augusti 2025 kl. 18:46:43Yes är det jag undrar.

Känns bara dumt att göra jättefin animation och story i typ Askungen och Lady & Lufsen och sedan ha rent uselt röstskådespel, med både röstbyten och få röstskådespelare.
Nu tycker jag förvisso att Bill Thompson har en väldigt passande röst till just Jock i originalversionen av Lady & Lufsen men det blir sådan overkill när han gör typ 10 andra karaktärer och när man också har ett nervskärande röstbyte för Tony.
Askungen har jag inte sett på engelska på jätte länge men röstvalen där känns bara dumma.

Jag fick dock veta av en kompis att Disney var dumsnål och att det var anledningen till dåliga casting val.
Det är väl rätt så vanligt att få skådespelare gör många roller i animation. Kanske inte i film, men i tv-serier är det ju nästan oftare så än inte, te.x i Simpsons och Family Guy. 

På tal om Lady & Lufsen så är det ju samma sak med uppföljaren, där Jeff Bennett gör väldigt många roller. Undrar om det var tänkt som en blinkning till det eller om det bara blev så? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Måne

Egentligen bör jag inte ens kommentera detta.
Men... Ibland går verkligen en hel del människor här på forumet verkligen förlångt.

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2025 kl. 20:03:39Det är väl rätt så vanligt att få skådespelare gör många roller i animation. Kanske inte i film, men i tv-serier är det ju nästan oftare så än inte, te.x i Simpsons och Family Guy.

På tal om Lady & Lufsen så är det ju samma sak med uppföljaren, där Jeff Bennett gör väldigt många roller. Undrar om det var tänkt som en blinkning till det eller om det bara blev så? ^^
Men varför röstbyte + få skådespelare var det jag undrade.
Röstbyten är det värsta misstaget du kan göra inom animation.
Jag kan köpa få skådespelare men inte få skådespelare + röstbyten.

DingoPictures2005

Citat från: Måne skrivet  9 augusti 2025 kl. 20:57:33Egentligen bör jag inte ens kommentera detta.
Men... Ibland går verkligen en hel del människor här på forumet verkligen förlångt.
Var inte menat illa.
Var mer hur du kan göra ett såpass grovt misstag som få skådespelare plus ett röstbyte.

Istället för röstbyte så kan man lägga pengar på flera skådespelare i mitt tycke då röstbyten nästan aldrig funkar.
Yes finns undantag typ Robin Hood där det funkar då det är såpass lång tid mellan tal och sångrepliken och då Bernt har en relativt lik röst till Beppe's.

Askungen är ju dock helt idiotiskt dumt istället för att Luis van Rooten skulle spela både Kungen och Hertigen så hade man ju kunnat göra så att William Phipps spelade Hertigen och att Mike Douglas gjorde både sång och tal för Prinsen.
Slipper smärta för de som ser filmen när de behöver höra ett öronskärande röstbyte och det är ju bara dåligt gjort.

Varför betala Bob Hamlin för att sjunga som Tony istället för att låta George Givot gör en annan röst i dubben?
Det är ju också sjukt dåligt prioritering av pengar.

Alla kan prata men alla kan inte sjunga.
Det är ingen rocket science att fatta det.

MOA

Citat från: Måne skrivet  9 augusti 2025 kl. 20:57:33Egentligen bör jag inte ens kommentera detta.
Håller verkligen, ämnet är på väg att spåra ur