Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan uppgraderar till modern teckentabell

Startat av Daniel Hofverberg, 28 augusti 2025 kl. 01:25:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 september 2025 kl. 15:41:29Creditlistan till En annorlunda drake ser tokig ut med "�"-tecken på flera ställen.
Aj då, tydligen har inte den automatiska konverteringen fungerat på den filen, så att den fortfarande var i Latin1. Oklart varför...

Nu har jag konverterat den manuellt, så nu ser den okej ut igen. :)

Men den stora frågan är om det finns fler creditlistor som inte heller ser korrekta ut...? Uppenbarligen är inte skriptet som ska konvertera till UTF-8 gjort ett fullgott jobb, så att den verkar ha hoppat över filer som inte ansågs vara i Latin1 trots att de faktiskt är det... Det behöver jag nämligen veta innan jag lägger till nya creditlistor på sajten, för annars finns risken att svenska tecken blir permanent skadade som inte går att återställa...

Citat från: Goliat skrivet  3 september 2025 kl. 17:01:07Visst är det jag. :D Så glad när han skrev och undrade om han fick använda. Passar riktigt bra. :)
Jag tycker också att den passar riktigt bra, och är väldigt snygg. :)

Däremot har jag än så länge lite svårt för Manrope som typsnitt, men jag antar att det till stor del är en vanesak...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2025 kl. 23:54:55Aj då, tydligen har inte den automatiska konverteringen fungerat på den filen, så att den fortfarande var i Latin1. Oklart varför...

Nu har jag konverterat den manuellt, så nu ser den okej ut igen. :)

Men den stora frågan är om det finns fler creditlistor som inte heller ser korrekta ut...? Uppenbarligen är inte skriptet som ska konvertera till UTF-8 gjort ett fullgott jobb, så att den verkar ha hoppat över filer som inte ansågs vara i Latin1 trots att de faktiskt är det... Det behöver jag nämligen veta innan jag lägger till nya creditlistor på sajten, för annars finns risken att svenska tecken blir permanent skadade som inte går att återställa...
Jag tycker också att den passar riktigt bra, och är väldigt snygg. :)

Däremot har jag än så länge lite svårt för Manrope som typsnitt, men jag antar att det till stor del är en vanesak...
Jag tror också det är lite av en vanesak. Men måste säga att jag tycker den ser bättre ut. Borde väl vara lite folk som ger lite kritik eller ros också kan man hoppas. ☺️ Det kan ge en lite mer pepp eller diss. Men överlag ser den ut att fått en rejält lyft. ☺️

Anders M Olsson

Citat från: BPS skrivet  3 september 2025 kl. 13:55:32Jag ser att hemsidan fått en ny logga, mycket fin! Visst är det den som Goliat designade?
Ja, den är snygg, men det är en sak som ser lite konstig ut. I ordet Översättningar har de två t:en skrivits ihop. Är det avsiktligt, och i så fall varför? Eller är det något som har blivit fel med kerningen?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 september 2025 kl. 10:56:22Ja, den är snygg, men det är en sak som ser lite konstig ut. I ordet Översättningar har de två t:en skrivits ihop. Är det avsiktligt, och i så fall varför? Eller är det något som har blivit fel med kerningen?
Jag håller med att det ser lite märkligt ut, då de två T:na är så mycket tätare inpå än alla andra bokstäver som har ganska stort avstånd mellan sig. Vad säger @Daniel Hofverberg om det här?

I övrigt en mycket tjusig logotyp, dock.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 september 2025 kl. 01:04:30Jag håller med att det ser lite märkligt ut, då de två T:na är så mycket tätare inpå än alla andra bokstäver som har ganska stort avstånd mellan sig. Vad säger @Daniel Hofverberg om det här?
Det är @Goliat som designat loggan, så hen får lov att svara på det.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 september 2025 kl. 10:56:22Ja, den är snygg, men det är en sak som ser lite konstig ut. I ordet Översättningar har de två t:en skrivits ihop. Är det avsiktligt, och i så fall varför? Eller är det något som har blivit fel med kerningen?
Jag kan hålla med att det ser lite udda ut att de två T:en har både skrivits ihop och dessutom är så mycket tätare än övriga bokstäver; då alla andra bokstäver har ganska kraftig kerning mellan sig. Jag vet faktiskt inte om det är typsnittet som fungerar så, eller om något gått snett - det hoppas jag att @Goliat kan svara på.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2025 kl. 09:23:15Det är @Goliat som designat loggan, så hen får lov att svara på det.
Jag kan hålla med att det ser lite udda ut att de två T:en har både skrivits ihop och dessutom är så mycket tätare än övriga bokstäver; då alla andra bokstäver har ganska kraftig kerning mellan sig. Jag vet faktiskt inte om det är typsnittet som fungerar så, eller om något gått snett - det hoppas jag att @Goliat kan svara på.
Det var en bra fråga faktiskt, har inget svar på det. Återgärdar detta under morgondagen.

jag använde olika space mellan bokstäverna och avskiljarna så kan hända att jag råkat göra fel. Tittade noga på bilden sist och såg inte det före det pekades ut så vete sjutton. Men garanterat mänsklig faktor bakom.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  8 september 2025 kl. 14:19:24Det var en bra fråga faktiskt, har inget svar på det. Återgärdar detta under morgondagen.

jag använde olika space mellan bokstäverna och avskiljarna så kan hända att jag råkat göra fel. Tittade noga på bilden sist och såg inte det före det pekades ut så vete sjutton. Men garanterat mänsklig faktor bakom.
Tack, det uppskattar jag. :)

Det är lätt att man blir "blind" och inte lägger märke till sådana saker - jag tänkte själv inte på det när jag laddade upp bilden och publicerade den, utan hade inte en tanke på det förrän Anders påpekade det; och då hade jag ändå stirrat på loggan i timmar i samband med att jag provade olika CSS-inställningar och dylikt...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2025 kl. 15:04:12Tack, det uppskattar jag. :)

Det är lätt att man blir "blind" och inte lägger märke till sådana saker - jag tänkte själv inte på det när jag laddade upp bilden och publicerade den, utan hade inte en tanke på det förrän Anders påpekade det; och då hade jag ändå stirrat på loggan i timmar i samband med att jag provade olika CSS-inställningar och dylikt...
Det var då märkligt...Jag hade tydligen aktiverat "standard ligature".

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  8 september 2025 kl. 16:34:32Det var då märkligt...Jag hade tydligen aktiverat "standard ligature".
Tack, nu har jag bytt ut loggan på sajten. :)

Vad innebär "Standard ligature"?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2025 kl. 23:47:20Tack, nu har jag bytt ut loggan på sajten. :)

Vad innebär "Standard ligature"?
Jag har aldrig hört talas om det innan men verkar vara så att den lägger ihop ct, tt och fi och i tyska blir ss ett ß automatiskt.

Visste inte ens vad det gjorde. Men alltid ska man lära sig något nytt. 

Daniel Hofverberg

Jag upptäckte nu att felhanteringsskriptet inte fungerade sedan bytet av teckentabell, så att man om man gått till sidor som inte existerar fått ett brutalt syntaxfel istället för ett "snällt" felmeddelande med sajtens design. Jag ber om ursäkt att jag missat det, men nu ska det vara åtgärdat. :)

(Det här märks alltså inte av om inget fel uppstår, men styr vad som visas om man får File not Found, Forbidden, Server Error eller andra felmeddelanden av servern; så att man då ska få ett snällt felmeddelande med rätt design istället för bara en vit sida - så enklaste sättet att testa det är genom att hitta på en URL under Dubbningshemsidan.se som garanterat inte existerar.)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 28 augusti 2025 kl. 08:33:34Det låter väldigt intressant, vad är det för ledtråd?
Citat från: TonyTonka skrivet 28 augusti 2025 kl. 12:39:00Det skulle stå avdelning, fråga mig inte hur jag fick det till ledtråd. xD
I och med att jag råkade ut för en olycka igår och nu knappt kan se något med ena ögat, så kommer den utlovade nya avdelningen tyvärr att dröja lite längre. Men jag har inte glömt bort det, och så fort svullnaden i ansiktet lagt sig så ska jag försöka få klart den nya avdelningen; så inom en vecka hoppas jag att den ska kunna släppas. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 28 augusti 2025 kl. 08:33:34Det låter väldigt intressant, vad är det för ledtråd?
Jag har tyvärr hittat buggar i koden, varför den utlovade nya avdelningen blivit lite försenad - men jag jobbar febrilt med att få ordning på den, och av skäl jag inte kan gå in på nu hoppas jag att avdelningen ska kunna lanseras lagom till månadsskiftet. :)

Jag beklagar att det dröjt, men den som väntar på något gott...

Nu kanske jag har fördomar utifrån för lite data att gå på, men jag inbillar mig att åtminstone @Monsieur Hulot och @MOA kommer uppskatta den nya avdelningen; kanske även @TonyTonka...

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 september 2025 kl. 01:39:20Jag har tyvärr hittat buggar i koden, varför den utlovade nya avdelningen blivit lite försenad - men jag jobbar febrilt med att få ordning på den, och av skäl jag inte kan gå in på nu hoppas jag att avdelningen ska kunna lanseras lagom till månadsskiftet. :)

Jag beklagar att det dröjt, men den som väntar på något gott...

Nu kanske jag har fördomar utifrån för lite data att gå på, men jag inbillar mig att åtminstone @Monsieur Hulot och @MOA kommer uppskatta den nya avdelningen; kanske även @TonyTonka...
Allt ser bra ut! :)