Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan uppgraderar till modern teckentabell

Startat av Daniel Hofverberg, 28 augusti 2025 kl. 01:25:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:30:08Ja, precis. :)

Nu blev det lite försenat, men de goda nyheterna är att nästa månads spel redan är till 80% klart, så att nästa spel bör kunna lanseras den 1 november. Det är ett ännu roligare spel, och ett unikt spel som världen aldrig tidigare skådat...! :)
Jag testade spelet nyss, men det gick att gå igenom väggar, och det fanns ingenting på banan, varken äpplen eller hinder. Det enda man kunde göra var att styra ormen runt och runt utan att kunna göra något. Musiken var dock jävligt nice. Spelade på Chrome om det spelar någon roll?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Kan också lägga till att jag gillar idén, ska bli intressant att se vad det blir för spel i framtiden. Men jag har en fråga, kommer tiden på året att påverka vad det blir för spel? Kan det te.x bli ett julspel vid december, skräck (för Halloween) i oktober eller november, påskspel vid påsk, osv?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:33:54Jag testade spelet nyss, men det gick att gå igenom väggar, och det fanns ingenting på banan, varken äpplen eller hinder. Det enda man kunde göra var att styra ormen runt och runt utan att kunna göra något. Musiken var dock jävligt nice. Spelade på Chrome om det spelar någon roll?
Ja, som framkommit i den andra tråden är det tydligen problem i vissa upplösningar och skalningar så att inte hela spelplanen syns - om du ändrar skalningen i Windows eller zoomar in i Chrome, så kommer det se bra ut.

Jag jobbar på att hitta en lösning på det här dilemmat så fort som möjligt, förhoppningsvis idag. :)

Musiken är det AI-tjänsten Suno som har tagit fram utifrån en prompt där jag efterfrågat passande musik till ett Snake-spel.

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:36:46Kan också lägga till att jag gillar idén, ska bli intressant att se vad det blir för spel i framtiden. Men jag har en fråga, kommer tiden på året att påverka vad det blir för spel? Kan det te.x bli ett julspel vid december, skräck (för Halloween) i oktober eller november, påskspel vid påsk, osv?
I den mån det är möjligt och jag kan komma på något smart, så är det min ambition, ja. Jag har tänkt mig ett julspel nu i december och har en del idéer, men det förutsätter att ChatGPT eller Claude kan realisera mina idéer. :)

(Att utveckla ett spel utan AI tar över en månad per spel, förmodligen betydligt mer än så med den tid jag har till övers, så det blir helt enkelt en omöjlig ekvation om inte AI kan hjälpa till med relativt stora delar av spelen. All kod som AI producerar är dock inte buggfri, varför det är en fördel att ligga lite framför i tidsplanen för att inte behöva stressa - därav att stora delar av november månads spel redan är färdigt, och jag även håller på med januari månads spel.)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:43:30Ja, som framkommit i den andra tråden är det tydligen problem i vissa upplösningar och skalningar så att inte hela spelplanen syns - om du ändrar skalningen i Windows eller zoomar in i Chrome, så kommer det se bra ut.

Jag jobbar på att hitta en lösning på det här dilemmat så fort som möjligt, förhoppningsvis idag. :)

Musiken är det AI-tjänsten Suno som har tagit fram utifrån en prompt där jag efterfrågat passande musik till ett Snake-spel.
I den mån det är möjligt och jag kan komma på något smart, så är det min ambition, ja. Jag har tänkt mig ett julspel nu i december och har en del idéer, men det förutsätter att ChatGPT eller Claude kan realisera mina idéer. :)

(Att utveckla ett spel utan AI tar över en månad per spel, förmodligen betydligt mer än så med den tid jag har till övers, så det blir helt enkelt en omöjlig ekvation om inte AI kan hjälpa till med relativt stora delar av spelen. All kod som AI producerar är dock inte buggfri, varför det är en fördel att ligga lite framför i tidsplanen för att inte behöva stressa - därav att stora delar av november månads spel redan är färdigt, och jag även håller på med januari månads spel.)
Nu fungerade allt utan att jag ens behövde göra något, skumt. xD

Tog mig dock bara till Mars i spelet, har inte skört Snake särskilt ofta (utom i Teazle) så det är väl inte mitt starkaste spel.

Väldigt rolig idé som sagt, men finns det inte en risk att det blir förvirrande om det står både "Månadens spel" och "Spelhallen" i menyn som det gör nu? Själv tycker jag förvisso inte det, men jag kan inte svära på att alla håller med mig.

Sedan undrar jag, hur lång tid tar det att bygga ett sådant spel?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2025 kl. 18:49:13Nu fungerade allt utan att jag ens behövde göra något, skumt. xD
Det beror på att jag hade löst problemet just innan dess - eller rättare sagt hade ChatGPT löst det åt mig. :)

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2025 kl. 18:49:13Sedan undrar jag, hur lång tid tar det att bygga ett sådant spel?  ???
Det beror mycket på hur bra man är på att beskriva hur man vill ha det, och hur mycket finesser man vill ha. Men min erfarenhet är att ChatGPT kan skapa en fullt spelbar version av alla spel på fem minuter, som oftast inte är jätteavancerad men fungerar. :)

Men vill man sen ha fler finesser eller om allt inte blev som man ville ha det, så kan det ta ganska lång tid med att skriva fram och tillbaka för att försöka förklara hur man vill ha det; och sen testa allt.

Sen har också ChatGPT 5 en del barnsjukdomar kvar, så att den ibland spottar ur sig felaktig JavaScript-kod som leder till felmeddelanden - och även efter att ChatGPT hittat och pedagogiskt förklarat felet, så fortsätter den ändå att göra exakt samma misstag om och om igen...

Sen handskas inte ChatGPT med musik, utan det bästa man kan göra är att be den att lägga in stöd för en extern .MP3-fil med musik, som man själv får skaffa från annat håll (i mitt fall från Suno).

Jag har även testat lite med Claude Sonnet, och min erfarenhet är att den tjänsten är mindre benägen att göra syntaxfel i JavaScript-koden, men istället mer benägen att göra logiska fel så att man inte får felmeddelanden men att det ändå inte fungerar som väntat. Den stora nackdelen med Claude är att framförallt gratisversionen, men enligt uppgift även betalversionerna, har en begränsning på hur långa chattarna får vara - så när man har skrivit fram och tillbaka några gånger, och kanske är mitt inne i att få något att fungera, så får man helt plötsligt meddelande att chatten är för lång så att man inte kan skriva mer... :(

Sen har både ChatGPT och Claude en egen tolkning av begreppet "avancerad grafik", så även om man ber den om ett spel med fin och avancerad grafik så kan det mycket väl bli streckgubbar... ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:36:46Kan också lägga till att jag gillar idén, ska bli intressant att se vad det blir för spel i framtiden. Men jag har en fråga, kommer tiden på året att påverka vad det blir för spel? Kan det te.x bli ett julspel vid december, skräck (för Halloween) i oktober eller november, påskspel vid påsk, osv?
Om du (eller någon annan) har idéer om kommande spel, så får du gärna höra av dig - den svåra biten är oftast att komma på spelidéer, och kunna beskriva dessa tillräckligt noga så att inte AI missuppfattar. Jag menar: det är enkelt att be om ett Snake-spel, som alla vet hur de fungerar och som det redan gjorts hundratals varianter av, men för originella spel är det mycket svårare att både komma på idéer och beskriva dessa...

Just nu är november månads spel till 90% klart, men behöver testas mer - det är mer avancerat än Snake-spelet, men riktigt kul i mina ögon. Därutöver är ytterligare två spel klara till 70 - 80%. Jag har också en idé om december månads spel, men har inte gjort ett försök att få till det än; så ingen aning om det går att få till med AI-tjänsterna eller inte. Men längre bort än så har jag i dagsläget inte planerat.

Är någon duktig på grafik vore det också mycket uppskattat med hjälp, för grafik verkar helt klart vara AI-tjänsternas akilleshäl just nu. Även om jag uttryckligen ber om "modern avancerad grafik", så blir det oftast bara cirklar och fyrkanter - vilket de måhända räknar som avancerat, men det gör inte jag...

Vad gäller AI-tjänster har jag i dagsläget testat med ChatGPT, Claude Sonnet, Grok och DeepSeek. Än så länge verkar de två förstnämnda vara de enda som kan få till funktionsdugliga spel, såvida inte jag bara haft otur. För bakgrundsbilder, logotyper och liknande använder jag dock uteslutande ChatGPT av etiska skäl, då det är den enda jag är helt säker på respekterar robots.txt, så att man kan lita på att modellen inte har tränats på webbsidor som inte samtyckt till det. :)
(Även om jag inte kan bekräfta det finns det uppgifter om att övriga tre tjänster inte alltid respekterar robots.txt)