Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan uppgraderar till modern teckentabell

Startat av Daniel Hofverberg, 28 augusti 2025 kl. 01:25:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2025 kl. 01:24:50Det beror på att alla långfilmer hade försvunnit, så att det bara fanns TV-serier kvar - och bland TV-serierna stämmer det säkert att det uppdaterades senast den 12 juli. Om du bläddrade längst ner borde du ha lagt märke till att hela avdelningen Filmer var tom... Tydligen hade kategorin "Långfilmer" blivit lagrad med felaktigt Å, och därmed hade kategorin blivit blank på alla creditlistor som tillhörde den... :(

Gudskelov finns det ju dock bara två avdelningar på Svenska röster och credits och Norske stemmer og credits, varför man enkelt kan lista ut att alla creditlistor som inte hör till TV-serier måste höra till långfilmer - därför gick det ganska snabbt att återställa dessa, då jag bara kunde ersätta alla blanka kategorier med "Långfilmer", så nu ska alla creditlistor vara tillbaka. :)

Vilken tur att du upptäckte det, då jag själv bara hade kollat på de översta creditlistorna och därmed helt missat att alla filmer saknades...!
Jag tänkte faktiskt aldrig på det, men nu när du säger det så var den sista i listan faktiskt en tv-serie. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Goliat

Tänkte att jag kanske såg fel, men..?

PS. Uppdaterade sidan och nu visas den som den ska, kanske inte laddades in korrekt? Använder Firefox just nu, brukar köra en annan webbläsare men haft problem med den senaste tiden.

EDIT: Glömde skriva, första bilden är från web.archive och andra är nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  1 september 2025 kl. 07:35:43Tänkte att jag kanske såg fel, men..?

PS. Uppdaterade sidan och nu visas den som den ska, kanske inte laddades in korrekt? Använder Firefox just nu, brukar köra en annan webbläsare men haft problem med den senaste tiden.

EDIT: Glömde skriva, första bilden är från web.archive och andra är nu.
Eftersom högerspalten inte visades korrekt i din skärmdump är min bästa gissning att CSS:n inte laddades korrekt, så att du därför fick något typsnitt som webbläsaren valt som "standard" - alternativt att du fick något av andra- eller tredjehandsvalen i CSS-filen, d.v.s. Helvetica eller "sans-serif" (= valfritt typsnitt utan seriffer som du har installerat lokalt och som din webbläsare finner lämpligt).

Det kommer att hända saker på den punkten, men jag måste lösa alla tekniska problem först; med recensioner och eventuella andra sidor som fortfarande spökar. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2025 kl. 08:18:14Eftersom högerspalten inte visades korrekt i din skärmdump är min bästa gissning att CSS:n inte laddades korrekt, så att du därför fick något typsnitt som webbläsaren valt som "standard" - alternativt att du fick något av andra- eller tredjehandsvalen i CSS-filen, d.v.s. Helvetica eller "sans-serif" (= valfritt typsnitt utan seriffer som du har installerat lokalt och som din webbläsare finner lämpligt).

Det kommer att hända saker på den punkten, men jag måste lösa alla tekniska problem först; med recensioner och eventuella andra sidor som fortfarande spökar. :)
Ah, det förklarar lite. 

Hoppas de andra sidorna löser sig. ☺️

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  1 september 2025 kl. 08:47:40Hoppas de andra sidorna löser sig. ☺️
Det hoppas jag också. Jag har laddat hem databasbackupen från innan uppgraderingen, och har kollat att den ser fräsch och komplett ut - så då måste jag klippa ut de rader som hör just till recensioner, konvertera den texten till UTF-8 och importera detta på nytt till databasen; så borde alla recensioner komma tillbaka. :)

För övriga sidor uppskattar jag om ni alla kan testa, och se om ni hittar fler sidor på sajten som fortfarande innehåller skumma tecken (där ÅÄÖ inte visas korrekt) eller andra uppenbara problem. Eftersom uppgraderingsskriptet verkade ha "glömt bort" alla intervjuer, så finns risken att fler sidor eller hela avdelningar heller inte har uppgraderats korrekt. Det gäller alltså hela sajten förutom forumet, då det inte bör ha rörts alls.

Daniel Hofverberg

Efter att ha surfat runt lite har jag hittat och löst problem med ÅÄÖ på Adresser, Donationer, Välj färgschema och Ordlek. Ordlek krävdes en större insats med omprogrammering, då min gamla kod inte fungerade med UTF-8, men efter hjälp av ChatGPT gick det att få till. :)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2025 kl. 13:20:03Efter att ha surfat runt lite har jag hittat och löst problem med ÅÄÖ på Adresser, Donationer, Välj färgschema och Ordlek. Ordlek krävdes en större insats med omprogrammering, då min gamla kod inte fungerade med UTF-8, men efter hjälp av ChatGPT gick det att få till. :)
Välj färgschema ser väldigt konstig ut med frågetecken i trianglar istället för bokstäver men det är ju typ ingen som använder den så det kanske inte spelar någon roll

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 september 2025 kl. 18:38:11Välj färgschema ser väldigt konstig ut med frågetecken i trianglar istället för bokstäver men det är ju typ ingen som använder den så det kanske inte spelar någon roll
Välj färgschema fungerar och ser normal ut för mig sedan jag åtgärdade problemet med att den inte hade blivit konverterad tidigt i eftermiddags. Kanske har du en äldre version cachad, så prova att tvinga uppdatering i webbläsaren genom att hålla nere Ctrl eller Shift och trycka på Uppdatera eller F5 när du befinner dig på sidan. Det kan ibland behövas, särskilt just nu när vissa sidor justeras utan att datumstämpeln nödvändigtvis behöver ändras. :)

Om den fortfarande ser konstig ut efter uppdatering, vilken webbläsare använder du? Jag har själv bara testat med Edge just nu (då det är så många sidor att testa, så att jag helt enkelt inte hinner testa med varenda webbläsare som finns), men Chrome bör se likvärdig ut då ju Edge och Chrome har samma renderingsmotor nuförtiden.

Huruvida ingen använder sidan låter jag vara osagt, då jag inte har kollat någon statistik på det. Jag har själv aldrig använt den tjänsten, men jag lade till den då flertalet personer föredrog ljus text på mörk bakgrund istället för tvärtom; till den grad att vissa ansåg att Dubbningshemsidan blev oanvändbar utan mörk bakgrund...
(Anser man att det gör en sajt oanvändbar känner jag dock att man måste vara ganska kräsen, då ju 95% av alla webbplatser inte erbjuder någon möjlighet att ändra...)

Daniel Hofverberg

Efter mycket möda och stort besvär tror jag att jag äntligen har lyckats få tillbaka alla recensioner. Det var dock mer än jag trodde som hade påverkats, och bl.a. hade faktarutan på samtliga recensioner förstörts (på grund av rubriker som innehöll ÅÄÖ) - så jag tvingades radera hela recensionsdatabasen, och sedan återställa hela alltet från en säkerhetskopia. Det har tagit sin lilla stund, men nu tror jag att allt är tillbaka igen. :)

Men testa gärna och se, för det är väldigt mycket som kan ha gått snett - och jag har bara hunnit kolla några få recensioner, som dock verkar se okej ut.

Om nu recensionsavdelningen är fräsch, så kanske vi äntligen kan börja dra slutsatsen att hela sajten fungerar igen...? Eller har jag glömt bort någon sida...?

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2025 kl. 01:45:52Om nu recensionsavdelningen är fräsch, så kanske vi äntligen kan börja dra slutsatsen att hela sajten fungerar igen...? Eller har jag glömt bort någon sida...?
Recensionsavdelningen verkar funka som vanligt

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:13:52Gillar teckensnittet, mycket lättare att läsa.
Citat från: Adam Larsson skrivet 31 augusti 2025 kl. 18:58:05Har det ens blivit nytt typsnitt? Han sa ju att designen skulle gå i andra hand om det blev problem
Igår kväll däremot gjorde jag om designen och bytte typsnitt på alla sidor utan forumet, ifall ni inte märkt det. Så nu bör ni faktiskt kunna se skillnad; på riktigt och inte bara inbillat...

Jag hann dock inte justera allt till fullo, så det kan mycket väl behövas justeringar i textstorlek, radavstånd och annat - nu har jag bara gjort en snabb "quick and dirty"-ändring av CSS-filen. :)

(Forumet styrs av stilteman som utvecklas av olika utvecklare runt om i världen, så där kan jag inte lika lätt ändra typsnitt och annat; även om det förstås går att ändra de teman som används)

BPS

Jag ser att hemsidan fått en ny logga, mycket fin! Visst är det den som Goliat designade?

Nilsson

Den är snyggt gjord. Det var när jag lämnade forumet så såg jag den på startsidan.

Erika

Creditlistan till En annorlunda drake ser tokig ut med "�"-tecken på flera ställen.

Citat från: BPS skrivet  3 september 2025 kl. 13:55:32Jag ser att hemsidan fått en ny logga, mycket fin! Visst är det den som Goliat designade?
Citat från: Nilsson skrivet  3 september 2025 kl. 14:02:23Den är snyggt gjord. Det var när jag lämnade forumet så såg jag den på startsidan.
Håller med, riktigt urtjusig logga! :) 

Goliat

Citat från: BPS skrivet  3 september 2025 kl. 13:55:32Jag ser att hemsidan fått en ny logga, mycket fin! Visst är det den som Goliat designade?
Visst är det jag. :D Så glad när han skrev och undrade om han fick använda. Passar riktigt bra. :)