Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mulle Meck-spelen.

Startat av Will Siv, 25 september 2025 kl. 14:42:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Här kan vi diskutera dom.

En märklig sak jag upptäckte när jag såg några playthroughs av "Bygg Båtar" är med Fältings stuga och var man hittar den.

(bilderna är från @TonyTonka s playthrough)
https://youtu.be/OsjFl9wvJcs?si=2YIffa_neRtrs60B

Här ser vi ett runt hus som ska vara stugan, men inget händer när man åker dit  ???

Screenshot_20250925-124017~2.png

Men åker man istället hit så kommer man till stugan (fast den inte är där)
Screenshot_20250925-124312~2.png

Det är likadant på versionen STAMSITE spelade.
https://youtu.be/4HFvwN5-de0?si=vUl-LiFN-v2uRX2i
Screenshot_20250925-124124~2.png

Screenshot_20250925-124157~2.png

Även versionen GameGamer spelade.
https://youtu.be/-Plh148IhDE?si=fPXiJo1AWidVeKIu
Screenshot_20250925-124338~2.png

Men här:
https://youtu.be/IQ-TnWgbmJI?si=BOSxGjJAk4Fyr_Uq

Är inte stugan där.
Screenshot_20250925-124856~2.png

Utan här! (på rätt plats)  :o
Screenshot_20250925-131046~2.png

Hur kan det här gått till.......  ???

Obs, har själv bara spelat Hemglass versionen för länge sen och där går det inte alls, minns tyvärr inte var den låg i den versionen.

Men jag har den "riktiga" versionen (hittade den i Kalmar), men har inte kört den än.

Funderade på om man kunde göra en "video essay"/dokumentär om (alla) spelen och gå igenom alla detaljer och konstigheter (som det här), men jag har inte tekniken eller resurserna som behövs, så istället skriver jag här som ett "utkast"

Och det är fler saker jag undrar över, som varför avbryts radionsamtalen om man kraschar in i nåt/eller om båten guppar med segel.......
- what.

Lilla My

Intressant, har själv aldrig sett versionen där den ligger i den lilla cirkeln. Har ägd 2 Bygg Båtar-spel själv, laddat ned en version från Wayback (samt Hemglass-verisionen).

Däremot minns jag att NÅGOT var galet om man jämförde kartan med "verkligheten", men aldrig till den punkt att det tog så värst mycket fokus.

Lilla My

Citat från: Will Siv skrivet 25 september 2025 kl. 14:42:01Och det är fler saker jag undrar över, som varför avbryts radionsamtalen om man kraschar in i nåt/eller om båten guppar med segel.......
För att spelet bara kan "fokusera" på en dialog i taget. Om någon viktigare dialog tar vid (t.ex. så är Mulles varningar "viktigare" för spelet än radion) så avbryter/stänger den av den som redan spelar. Det är antagligen bl.a. därför som de viktigare radioanropen sker när Mulle är i hamn, där inget annat ljud kan överrösta.

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 25 september 2025 kl. 17:31:33Intressant, har själv aldrig sett versionen där den ligger i den lilla cirkeln. Har ägd 2 Bygg Båtar-spel själv, laddat ned en version från Wayback (samt Hemglass-verisionen).

Däremot minns jag att NÅGOT var galet om man jämförde kartan med "verkligheten", men aldrig till den punkt att det tog så värst mycket fokus.
Menar du samma version @TonyTonka spelade (där "stugan" är i fel lagun) eller  ???

Ursäkta sent svar, fastnade i ett bråk med transfober, "gendercriticals", terfs, etc (NO JOKE), men dom blockade mig till slut (tänkte ändå göra detsamma).
Citat från: Lilla My skrivet 25 september 2025 kl. 17:33:49För att spelet bara kan "fokusera" på en dialog i taget. Om någon viktigare dialog tar vid (t.ex. så är Mulles varningar "viktigare" för spelet än radion) så avbryter/stänger den av den som redan spelar. Det är antagligen bl.a. därför som de viktigare radioanropen sker när Mulle är i hamn, där inget annat ljud kan överrösta.
Det är konstigt eftersom motorljudet och vinden kan pågå samtidigt, sen att det inte verkar gå att spela upp dom igen.
- what.

Lilla My

Citat från: Will Siv skrivet 25 september 2025 kl. 18:49:50Menar du samma version @TonyTonka spelade (där "stugan" är i fel lagun) eller  ???

Ursäkta sent svar, fastnade i ett bråk med transfober, "gendercriticals", terfs, etc (NO JOKE), men dom blockade mig till slut (tänkte ändå göra detsamma).Det är konstigt eftersom motorljudet och vinden kan pågå samtidigt, sen att det inte verkar gå att spela upp dom igen.
Bakgrundsljud (som motorn etc.) ligger på en separat plats på skivan, om jag får killgissa. Spelet kan bara fokusera på att spela upp en viss mängd ljud åt gången. Också en killgissning dock.

Och jag menar att min stuga var alltid varit på "rätt plats"! ;D Tänkte om det kunde vara olika ålder på spelen (då jag vet själv att ibland ändras det små saker mellan gamla och nysläppta versioner av spel, host Pettson i Snickarboden host) kanske? Där någon tyckte det var rätt ide att flytta stugan.

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 25 september 2025 kl. 19:14:46Bakgrundsljud (som motorn etc.) ligger på en separat plats på skivan, om jag får killgissa. Spelet kan bara fokusera på att spela upp en viss mängd ljud åt gången. Också en killgissning dock.

Och jag menar att min stuga var alltid varit på "rätt plats"! ;D Tänkte om det kunde vara olika ålder på spelen (då jag vet själv att ibland ändras det små saker mellan gamla och nysläppta versioner av spel, host Pettson i Snickarboden host) kanske? Där någon tyckte det var rätt ide att flytta stugan.
Men det förklarar inte varför man bara kommer till stugan när man åker högst upp fast att den inte ligger där.

Och jag tror "grafiken" (alltså backgrunderna och landsdelarna) är illustrerade för hand (kanske av Jens Ahlbom själv), så på nåt måste det ha ändrats........
- what.

Lilla My

Citat från: Will Siv skrivet 25 september 2025 kl. 19:18:55Men det förklarar inte varför man bara kommer till stugan när man åker högst upp fast att den inte ligger där.

Och jag tror "grafiken" (alltså backgrunderna och landsdelarna) är illustrerade för hand (kanske av Jens Ahlbom själv), så på nåt måste det ha ändrats........
För att spelet "vet" var stugan ligger oavsett vad som visas på skärmen, så den reagerar när du kommit till rätt ställe. Spelet reagerar på triggers och kod, den ser ju inte vad vi ser. Den som flyttade stugan till "fel" plats glömde (eller struntade i) att flytta på triggern.

Och även om bakgrunderna är illustrerade mestadels traditionellt så kommer det fortfarande krävas digitalt arbete med dem (det är ju ett PC-spel), och att ändra utseende eller flytta små delar från plats till plats tar bara två sekunder. Det är inte som att de behövt rita om hela bilden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 25 september 2025 kl. 19:18:55Men det förklarar inte varför man bara kommer till stugan när man åker högst upp fast att den inte ligger där.

Det är inte så märkvärdigt - sådana buggar händer lite då och då, men kanske sällan riktigt så uppenbart som här.

Min bästa gissning är att man gjorde ett misstag vid den första upplagan, men korrigerade buggen till senare upplagor "i tysthet" (utan att låtsas som någonting) - det vore ju inte första gången...

Grafiken är kanske illustrerad för hand, men troligen är inte alla objekt som syns ritade vid samma tillfälle; utan en del objekt läggs nog på programmatiskt i efterhand (och lagras som separata bildfiler). Så gör man i de flesta fall, då det helt enkelt är mer praktiskt och tekniskt fördelaktigt.

Citat från: Lilla My skrivet 25 september 2025 kl. 20:32:26Och även om bakgrunderna är illustrerade mestadels traditionellt så kommer det fortfarande krävas digitalt arbete med dem (det är ju ett PC-spel), och att ändra utseende eller flytta små delar från plats till plats tar bara två sekunder. Det är inte som att de behövt rita om hela bilden.
Precis. Med största sannolikhet är bakgrunden ritad vid ett tillfälle, medan alla objekt som syns som har någon relevans till spelfunktionen har ritats som separata objekt och lagrats som separata bildfiler som sedan läggs på programmatiskt vid speltillfället vid (förhoppningsvis) rätt koordinater. Så hade jag i alla fall gjort det om jag hade programmerat spelet. :)

gorehound

Skulle det inte släppas ett nytt Mulle Meck-spel? Eller minns jag fel :)

Edit:

Utvecklas av Shaping Games
https://shapinggames.com/

MOA