Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (48.1%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (22.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (29.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (22.2%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.7%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (18.5%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.4%)

Antal personer som röstat: 27

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 15:04:32Det där är säkert en julkalender på NRK, men inte den som kan betraktas som NRKs officiella julkalender för barn- och familjepubliken. Nissene i skjul riktar sig nog mest till vuxna, och jag tycker den ser ut som en variant på realityserien Förrädarna.

Årets officiella familjekalender lär ska bli Kristiania magiske tivolitheater i repris från 2021.
Intressant nog lät det först i norsk media att Nissene i skjul skulle vara NRK:s officiella julkalender i år, men det är alltså en vuxenjulkalender (och parodi på bl.a. Förrädarna).

Årets officiella julkalender är mycket riktigt en reprisering av 2021 års julkalender. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 17:23:13Men den som har gjort allra störst intryck på mig är nog Julehjertets hemmelighed (DR 2022). Bra skådespelare och fantastiska miljöer. Det känns verkligen som om man blir förflyttad till mitten av 1800-talet.

Sen är naturligtvis de två första Tinka-kalendrarna också fantastiskt bra (Tinkas juleeventyr, Tinka og kongespillet). Den tredje i serien (Tinka og sjælens spejl) var inte fullt lika lyckad.

På det hela taget tycker jag att de danska julkalendrarna är ett strå vassare än de svenska.
Jag instämmer till 100%. Julehjertets hemmelighed var verkligen en höjdare, och ett av fåtal fall där man verkligen blivit djupt berörd av en julkalender. De två första Tinka-kalendrarna var ju också fantastiskt bra - den tredje är inte riktigt lika bra, även om jag kanske inte skulle sträcka mig riktigt lika långt som du.

Men som sagt: överlag brukar de danska julkalendrarna som regel vara ett strå vassare än de svenska. Det gör också stor skillnad för djup och karaktärsutveckling att Danmark nästan alltid har nästan dubbelt så långa julkalendrar som Sverige; då de flesta avsnitt brukar ligga på mellan 22 och 30 minuter. Många svenska kalendrar lider av vissa dramaturgiska problem av att tvingas in i 12-minutersformatet, vare sig det passar in handlingsmässigt eller inte.