Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Lilla My

Citat från: Eriksson skrivet 11 november 2012 kl. 23:04:35
Jag tänkte försöka få fatt i några av de äldre. Vilka rekommenderar ni då? Jag funderar på Herkules Jonssons storverk, för jag gillar Tage Danielsson.

Då ska du se den. Jag kan även rekomendera Albert & Herberts julkalender (1982) och Kurt Olssons julkalender (1990).

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2012 kl. 00:36:53
Någon som förresten kan rekommendera Teskedsgumman och/eller Trolltider förresten?

Båda två har jag nämligen inte orkat se ännu då i synnerhet Teskedsgumman verkar ganska tråkig (Inte för att jag vet särskilt mycket mer än att hon blir liten som en tesked). Förvisso tyckte jag att Pelle Svanslös verkade tråkig innan jag såg den, och den visade sig vara underbar, så visst kan jag ha fel om Teskedsgumman och Trolltider  ;)

Jag kan rekommendera Teskedsgumman och då menar jag den svart/vita och inte den från 1976 i färg som har alldeles för mycket politik i sig, medans den från 1967 är mycket mer hemtrevligare och trogen till böckerna av Alf Prøysen.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 november 2012 kl. 01:19:15
Jag vet inte om det finns mer än en japansk serie, men om du syftar på den tecknade TV-serien Mrs. Pepper Pot/Spoon Oba-san, så har den dubbats till svenska. Den visades på FilmNet under 1990-talet i svenskdubbad form, som del av K-TV-blocket runt 1994 - 1995. Jag såg bara något enstaka avsnitt, så jag har tyvärr ingen aning om röster eller dubbningsbolag. Inte heller vet jag huruvida fler kanaler än FilmNet sänt serien.

Det finns faktiskt två dubbningar av serien.
Den första dubbningen har nog bara har gets ut på VHS i slutet av 80-talet där medverkar följande:

Birgitta Andersson        Teskedsgumman
Carl-Gustaf Lindstedt   Gubben

Övriga röster:
Beatrice Järås
Bert-Åke Varg
Staffan Hallerstam
Gunnar Ernblad
Hanna Zetterström

Översättning:
C-G Johnson

Regi & Producent:
Lasse Svensson

Dubbning:
GSP Film AB

Vet någon om Carl-Gustaf Lindstedt han dubbat någon mer film.

Den andra dubbningen visades på k-tv och har gets ut på VHS fast den har en helt annan rollista: 

Beatrice Järås  Teskedsgumman
Dick Eriksson   Gubben

Övriga röster:
Niclas Wahlgren
Kim Sulocki
Maria Weisby
Johan Hedenberg
Nick Atkinson
Annika Rynger
Peter Sjöqvist

Eriksson

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2012 kl. 00:36:53
Jag kan rekommendera Jul i Mumindalen från år 1973. Den kan vara lite småtråkig, men i allmänhet är den riktigt mysig.
Talar figurerna med finsk brytning i den? Och har den nåt gemensamt med TV-serien Mumintrollet från 1969, där Gösta Ekman spelar Kungen, och där mumintrollen tar av sig huvudena?
Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2012 kl. 00:36:53Någon som förresten kan rekommendera Teskedsgumman och/eller Trolltider förresten?
Trolltider kan rekommenderas.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

ddubbning

För fullständighetens skull kan nämnas att jag är nästan hundra procent säker på att den tecknade Teskedsgumman (Mrs. Pepper Pot) även visades på Children´s Channel/TCC och jag vill minnas att den då var odubbad, men det är jag inte helt säker på.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 12 november 2012 kl. 16:26:29
Talar figurerna med finsk brytning i den? Och har den nåt gemensamt med TV-serien Mumintrollet från 1969, där Gösta Ekman spelar Kungen, och där mumintrollen tar av sig huvudena? Trolltider kan rekommenderas.

Nix, ingen finsk brytning. De tar i alla fall inte av sig huvudena, men annars vet jag inte
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lilla My

Och har den nåt gemensamt med TV-serien Mumintrollet från 1969, där Gösta Ekman spelar Kungen, och där mumintrollen tar av sig huvudena?

Jag är faktiskt inte helt säker, men jag tror det. De första 13 avsnitten finns dessutom utlagd som liten mysigt film på Youtube, så du kan ju kika själv:

http://www.youtube.com/watch?v=L8uh7zhZW0s

TonyTonka

Och har den nåt gemensamt med TV-serien Mumintrollet från 1969, där Gösta Ekman spelar Kungen, och där mumintrollen tar av sig huvudena?

Jag har nu sett ett klipp på Youtube med just denna scenen, varför tog de av sig huvudena?  :o

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2012 kl. 20:52:57
Jag har nu sett ett klipp på Youtube med just denna scenen, varför tog de av sig huvudena?  :o

För att kungen (Gösta Ekman) var allergisk emot den halm som dem tydligen hade i näsorna, varpå han befallde dem att ta av sig. Blev ett jävla ramaskri om det, barn blev besvikna och ledsna och vuxna tyckte det var onödigt, dumt och meningslöst.

Kan du skicka Youtube-klippet föresten? Har aldrig hittat det själv.

TonyTonka

Lilla My

Eriksson

Kalendern verkar ju mysig. Men... Mumintrollen SKA ju tala finlandssvenska. Det känns inte helt äkta annars...

Tack för Mumintrollet-klippet också! Längesen jag såg det.

Borde det här ämnet förresten inte ligga under "Filmer och TV-serier"?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Jag kom för övrigt att tänka på att omslaget till Jul i Mumindalen inte har samma muminkostym som i serien. Jag tror snarare att den kostymen kommer från serien är de tog av huvudena. Dessutom ser man människohänder vilket man inte gör i en riktiga serien.

Se bilder för jämförelse.

Experten

Citat från: Eriksson skrivet 12 november 2012 kl. 21:51:11
Kalendern verkar ju mysig. Men... Mumintrollen SKA ju tala finlandssvenska. Det känns inte helt äkta annars...

Tack för Mumintrollet-klippet också! Längesen jag såg det.

Borde det här ämnet förresten inte ligga under "Filmer och TV-serier"?
Den tecknade I Mumindalen serien (Där Benny Törnroos sjunger ledmotivet) har faktiskt finlandsvenska röster.
Hoppas du blir glad över det. :)
Ska själv kanske rippa en dvdkopia med avsnitten från kasseten "Den mystiska kappsäcken" om du vill

Lilla My

Citat från: Experten skrivet 13 november 2012 kl. 15:41:47
Den tecknade I Mumindalen serien (Där Benny Törnroos sjunger ledmotivet) har faktiskt finlandsvenska röster.
Hoppas du blir glad över det. :)
Ska själv kanske rippa en dvdkopia med avsnitten från kasseten "Den mystiska kappsäcken" om du vill

Tror det var det personen menade. Vi är så förknippade med Mumintrollen och finlandsvenska, mest genom animen.

De flesta episoder finns på Youtube. Dem tas snabbt bort (eller "snabbt", ibland är dem ute runt ett år) men sedan är det alltid någon som lägger ut igen. Man kan enkelt ladda ned alla avsnitt därifrån.

TonyTonka

Funderar på att köpa några julkalendrar på lördag.
I alla fall, har ni någonsin tjuvöppnat luckorna i en julkalender?
Snart är det för övrigt första december och då börjar årets julkalender.