Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 15 november 2012 kl. 22:20:10
Funderar på att köpa några julkalendrar på lördag.

Funderar också att köpa in några snart. En affär nära oss har alla som finns till salu :)

Elios

Jag köpte Teskedsgumman nu i veckan och jag funderade lite på att se just den nu i helgen. Minns att för längesedan hyrde jag den. Tror att det var den färgade versionen.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet 16 november 2012 kl. 15:53:44
Funderar också att köpa in några snart. En affär nära oss har alla som finns till salu :)
Sån tur har dock inte jag, många julkalendrar saknas på affären jag tänker besöka, däribland Ronny & Julia, Kaspar i Nudådalen, Herkules Jonssons Storverk, En Decemberdröm, Skägget i Brevlådan och ett par till. Däremot fanns bl.a Teskedsgumman, Trolltider, Albert & Herberts Julkalender, Rulle på Rullseröd, Ture Sventon - Privatdetektiv och Liv i Luckan. Samtliga är intressanta i mina ögon.  :)

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Elios

Citat från: Elios skrivet  1 november 2012 kl. 06:55:08
1998: Karusellerna Sover var det som sagt då. Kommer knappt ihåg den minns jag blev skit rädd när hon med hatten och någon till spolades ner i en toalett men mer kommer jag faktiskt inte ihåg.

Jag har nu sett den igen för att friska upp mitt minne lite grann. Och ja visst det var en rätt så trevlig julkalender med många skratt och fina sketcher. Tyckte bara det var lite irriterande när kaninen alltid sa om sina ord. Såg faktiskt denna samtidigt som jag såg en annan serie i Transformers Armada.

Lilla My

Jag tror När Karusellerna Sover är en kalender som lockar barn med än vuxna. Jag vet inte, men den kändes mycket bättre som liten än när jag var större. Blev smått besviken när jag såg om den, tänkte som "vad detta allt?". Men den är fortfarande underbar, en av mina favoriter, och ger många minnen.

Citat från: Elios skrivet 20 november 2012 kl. 20:45:49
Tyckte bara det var lite irriterande när kaninen alltid sa om sina ord.

Jag älskade kaninen som liten, alltid gjort! Hon var så speciell, så underbar. Alltid glad och full av liv. Så ville jag vara som liten ;)

TonyTonka

I lördags köpte jag Allrams Höjdarpaket och LasseMajas Detektivbyrå och i måndags köpte jag Sunes Jul och Håkan Bråkan. Tyvärr har jag inte sett Håkan Bråkan än då jag legat sjuk i magsjukan de senaste dagarna, men jag är på bättringsvägen så snart kan jag se den.

Vad gäller När Karusellerna Sover så tycker jag att den passar för både vuxna och barn, om väl lite mer för barn.

Lilla My

Läste detta i nyheterna idag:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15854435.ab

Vad anser ni om denna idioti? Är det ens värt att detta kommer ut i media och skrämmer upp ännu fler? Om det är några som vore rädda så är det de som har spirituism som "religion" (såsom min mamma) eftersom Anden i Glaset kan framkalla extremt mycket ont, men inte går hon ut och skriker det i media i alla fall för hon har vett nog att inte lägga sig i. Jag som kristen (dock inte katolik, men likväl kristen) har inga som helst problem med barnprogram som talar för andar och skogsväsen. Sådant fanns trots allt här före kristendomen var. Dessutom är det ju inte emot kristendomen på något sätt, så jag (och alla kristna i min närhet) tycker den katolska prästen bara är löjlig.

Och det är inte bara i Aftonbladet (för er som anser, som jag, att Aftonbladet består av 80% överdrift och lögn) utan har läst detta i ett ex antal tidningar, med stora rubriker på framsidan.

Daniel Hofverberg

Oj, det var minst sagt en skrämmande och skrattretande läsning. Självklart får man tycka vad man vill om fenomenet som sådant, men att gå ut i media och varna för det lär ju snarare få motsatt effekt. Att tidningarna ens tar upp det måste tyda på extrem brist på nyheter...

Dessutom tycker jag det är väldigt dumt att börja dra alltför långt gångna slutsatser utifrån innehållet i en trailer, när man ju inte alls vet i vilket sammanhang det förekommer eller i vilken utsträckning. Trots allt lär väl nästan varenda TV-serie i världen ha innehåll i någon scen som på något sätt kan vara opassande för någon, även om 99% skulle vara helt harmlöst.

Lilla My

Såg nu precis det första avsnittet i årets kalender parallellt med den som gick 1996 (som jag kommer göra med alla avsnitt).

[Ytte-pytte spoilers]

Negativt:
1. Tråkiga karaktärer. Än så länge är det ingen man direkt fastnar för och alla var gråa och trista, medan alla var intressanta på sitt sätt direkt i den första kalendern.
2. Det hände liksom ingenting. Det gjorde det iför sig inte i 96'ans version heller i första episoden, men det hände ändå desto mer. Här kollade dem runt, klagade, köpte, klart. I den gamla hann man introducera karaktärerna, komma med ett stort problem, introducera tjuvarna med mera.

Positivt:
1. Underbara skådespelare! Den yngre pojken var en smärre besvikelse, han spelar ungefär lite sämre än Lillan i 96'ans version. Hon som spelar Saga är däremot extremt bra! Jag blev glatt överraskad!
2. Gamla temalåten är kvar. Inget jag direkt bryr mig om, men jag vet några som skulle gått i taket om dem hade fått för sig att byta intro.

Det kommer bli väldigt intressant att få se dessa parallellt med varandra under hela December! Än ger jag inte upp hoppet, det har bara gått en enda dag! ;)

Experten

Citat från: Fantasygold skrivet  1 december 2011 kl. 21:45:07
Möjligtvis några skådisar/karaktärer skulle återkomma, men inte alla sade dem. Så vi får helt enkelt se  ;D

Läste det i någon tidning. Sök på Google så dyker det nog upp något :)
Spökena Staffan och Jean har samma skådisar som i 1996 års version av Mysteriet på Greveholm, vilket är bra...
Någon som håller med, jag har dock inte för tillfället sett första avsnittet

Lilla My

Citat från: Experten skrivet  1 december 2012 kl. 09:29:13
Spökena Staffan och Jean har samma skådisar som i 1996 års version av Mysteriet på Greveholm, vilket är bra...
Någon som håller med, jag har dock inte för tillfället sett första avsnittet

Självklart är det bra. Det fanns ingen direkt karaktär som var dålig i den förra, och ifall dem hade gjort den nya och helt tagit bort spökena är jag rädd att det hade gått väldigt dåligt för kalendern.

Elios

Ja man får se hur denna julkalender fortsätter. Tror den kommer vara rolig.  ::) ::)

TonyTonka

Jag tycker helt klart att hittils är det en värdig uppföljare, längtar redan till imorgon :D

TonyTonka

Vad tycker ni om andra avsnitt jämfört med gårdagens?  :)

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  2 december 2012 kl. 23:07:25
Vad tycker ni om andra avsnitt jämfört med gårdagens?  :)

Fortfarande så är det för tidigt att uttala sig. Jag brukar uttala mig först när ungefär halva kalendern har gått. Men jag älskar att det redan börjar hända grejer! Direkt på med storyn, som jag brukar säga ;)