Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Fred och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (48.1%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (22.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (29.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (22.2%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.7%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (18.5%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.4%)

Antal personer som röstat: 27

Anders M Olsson

På tredje försöket fick jag äntligen ett någorlunda vettigt svar. Inte för att det säger speciellt mycket, men det är i alla fall ett svar:
CitatMen, så kommer vi ju till själva kärnfrågan, varför vi visar "Häxjakten", när vi nu inte har visat "Tidsresan 2". Det har helt enkelt att göra med att vi har haft möjlighet att köpa in "Häxjakten", men inte "Tidsresan 2". Det beror på hur DR gör dem tillgängliga för inköp.

När det gäller den äldsta "Tidsresan" (från 2014) har vi dessvärre inte längre reprisrättigheter för den, så den kan vi inte visa igen. Jag skickar ditt önskemål om "Tidsresan 2" till inköpsavdelningen, så får vi hålla tummarna för framtiden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 augusti 2025 kl. 14:36:20På tredje försöket fick jag äntligen ett någorlunda vettigt svar. Inte för att det säger speciellt mycket, men det är i alla fall ett svar:
Ett egendomligt svar - bara för att SVT inte varit medproducenter för Tidsresan 2, så borde de rimligtvis kunna köpa in serien från DR ändå; det finns väl inget TV-bolag som inte vill sälja rättigheter till sina produktioner...?

Men åtminstone ett någorlunda vettigt svar, som åtminstone ser ut som att en läskunnig levande människa har skrivit...

Erika

TV2 Danmarks julkalender i år, uppföljare till 2023 års Valdes jul, har fått titeln Valdes Jul – Vintermiraklet.

Dessutom kommer TV2 Danmark redan nästa år sända en helt ny julkalender, I nissernes tjeneste

Erika

En hederlig jul med Knyckertz kommer tillbaka 25/12.

Danska DR Ramasjang kommer sända Trolltider - legenden om bergatrollet och DR kommer lägga ut ett gäng äldre julkalendrar på både DRTV och DR Gensyn. Källa: https://juleweb.dk/nyhed202516/

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 oktober 2025 kl. 14:51:49TV2 Danmarks julkalender i år, uppföljare till 2023 års Valdes jul, har fått titeln Valdes Jul – Vintermiraklet.

Dessutom kommer TV2 Danmark redan nästa år sända en helt ny julkalender, I nissernes tjeneste.
Trevligt, och jag ser fram emot en uppföljare till Valdes jul; som jag var väldigt förtjust i. :)

Mindre trevligt är förstås att vare sig TV2 Danmark eller dess Play-tjänst är särskilt lätt att få tillgång till utanför Danmark, till skillnad från DR... :(

Erika

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2024 kl. 18:39:59Jultomtens lärling (som numera får ses som en jultradition) kommer tillbaka 1 december.
Kommer tillbaka i år med. :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:43:53Trevligt, och jag ser fram emot en uppföljare till Valdes jul; som jag var väldigt förtjust i. :)

Mindre trevligt är förstås att vare sig TV2 Danmark eller dess Play-tjänst är särskilt lätt att få tillgång till utanför Danmark, till skillnad från DR... :(
Håller tummarna för TV4 har köpt in första Valdes jul, och visar den på sin playtjänst i år.

Hoppas också SVT köper in och sänder Snøfall 2 i år...

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 13 oktober 2025 kl. 21:04:58Håller tummarna för TV4 har köpt in första Valdes jul, och visar den på sin playtjänst i år.

Hoppas också SVT köper in och sänder Snøfall 2 i år...
Det hoppas jag också, men med tanke på att TV4 inte hade någon julkalender alls ifjol; så har jag tyvärr inte alltför höga förhoppningar...

Och SVT verkar ju tyvärr helt ha tappat stinget när det gäller norska och danska julkalendrar, som väl inte sänt någon ny sådan på flertalet år... :(

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 00:12:48Det hoppas jag också, men med tanke på att TV4 inte hade någon julkalender alls ifjol; så har jag tyvärr inte alltför höga förhoppningar...

Och SVT verkar ju tyvärr helt ha tappat stinget när det gäller norska och danska julkalendrar, som väl inte sänt någon ny sådan på flertalet år... :(
Valdes Jul hade varit kul att se, men inte så höga förväntningar här heller. Däremot såg jag att Kronprinsen och tyrannens återkomst skulle visas som höstlovsbio här för endast 25 kr.

Kommer förmodligen så småningom på SVT Play, men det var längesedan jag var på bio nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 14 oktober 2025 kl. 01:31:18Däremot såg jag att Kronprinsen och tyrannens återkomst skulle visas som höstlovsbio här för endast 25 kr.

Kommer förmodligen så småningom på SVT Play, men det var längesedan jag var på bio nu.
Om du har Prime Video, så finns annars Kronprinsen och tyrannens återkomst tillgänglig att streama där (i den abonnemangsbaserade tjänsten, d.v.s. inte som hyr-/köpfilm). :)

Sen finns den ju även som digital hyrfilm på de flesta tjänster, men då kostar det mer än 25 kr; så har du inte Prime Video kan det vara värt att gå på bio...
(I Skellefteå med omnejd räknar jag med att filmen inte kommer gå på bio igen, än mindre till det fantastiska priset...)

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 02:01:08Om du har Prime Video, så finns annars Kronprinsen och tyrannens återkomst tillgänglig att streama där (i den abonnemangsbaserade tjänsten, d.v.s. inte som hyr-/köpfilm). :)

Sen finns den ju även som digital hyrfilm på de flesta tjänster, men då kostar det mer än 25 kr; så har du inte Prime Video kan det vara värt att gå på bio...
(I Skellefteå med omnejd räknar jag med att filmen inte kommer gå på bio igen, än mindre till det fantastiska priset...)
Har inte Prime Video.

Sedan kan det ju förstås tillkomma någon administrativ avgift (beroende på hur man köper biljett) men prisvärt hur som helst. De flesta filmerna under höstlovsbio ligger på 25 kr (annars 50/60 kr för barn och ungdomsfilmer).

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 14 oktober 2025 kl. 03:02:36Sedan kan det ju förstås tillkomma någon administrativ avgift (beroende på hur man köper biljett) men prisvärt hur som helst. De flesta filmerna under höstlovsbio ligger på 25 kr (annars 50/60 kr för barn och ungdomsfilmer).
Vad är det för biograf som har så bra priser? Det var nog minst 20 år sedan de priserna var aktuella i Skellefteå, där den enda biografen ligger på närmare 150 kr för de flesta filmer. På Folkets Hus i Skelleftehamn (knappt två mil från Skellefteå centrum) kan man komma undan med 100 - 120 kr, men har aldrig sett till billigare än så oavsett tillfälle och de har också ett väldigt begränsat utbud...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 08:23:36Vad är det för biograf som har så bra priser? Det var nog minst 20 år sedan de priserna var aktuella i Skellefteå, där den enda biografen ligger på närmare 150 kr för de flesta filmer. På Folkets Hus i Skelleftehamn (knappt två mil från Skellefteå centrum) kan man komma undan med 100 - 120 kr, men har aldrig sett till billigare än så oavsett tillfälle och de har också ett väldigt begränsat utbud...
Bio Roxy i Örebro.

https://extra.orebro.se/bioroxy/program/barnunga.4.66c62e23175025d124894.html#Kalendarium

Erika

RÚV sänder två julkalendrar i år, Snøfall 2 (som jag antar kommer sändas dubbad till isländska?) och Þorri og Þura bíða eftir jólunum (repris från förra året, åtminstone tolkar jag det som det).

Källan är deras tv-tablå.

Erika

Följande SVT-julkalendrar (med reservation för att det kan bli fler) kommer läggas upp 1 december:

Mumindalen (1973)
Sunes jul (1991)
Tomtemaskinen (1993)
Jul i Kapernaum (1995)
Ronny & Julia (2000)
Kaspar i Nudådalen (2001)
Dieselråttor och sjömansmöss (2002)