Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  4 november 2020 kl. 16:06:11
Förvisso, även om jag blev mycket besviken på Julestjerner (DR:s julkalender 2012 och 2019) och Den andra världen (Den anden verden; DR:s julkalender 2016) var inte riktigt vad jag hade hoppats på...
Julestjerner har jag faktiskt inte sett än, men Den andra världen tyckte jag var mycket bra - en av de bästa julkalendrar jag sett på många år, och definitivt en av de mest påkostade. :)

Disneyfantasten

Igår nämnde de på Lilla Aktuellt att bl.a. Babben Larsson kommer att vara med i den!  :)

Disneyfantasten

Förresten så kan jag inte låta bli att tänka på att SVTs Julkalender i år fyller 60 år!  :D

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2020 kl. 20:44:44
Förresten så kan jag inte låta bli att tänka på att SVTs Julkalender i år fyller 60 år!  :D
Ja då blir de väl 60 Års Jubilieum

gstone

Kan dom inte göra en helt animerad julkalender ?  ???

Det vore jättekul !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet  5 november 2020 kl. 15:42:38

Det vore jättekul !

Håller med, men det skulle nog bli en mycket dyr julkalender...

Annars har DR haft en julkalender som bestod av stillbilder. Vi har också haft ett par sådana (åtminstone delvis bestod av stillbilder), som t.ex. den ökända Marias barn (1987). 

Kom också att tänka på den franska animerade tv-serien Jultomtens lärling, den är egentligen inte en julkalender, men vissa jular har SVT sänt den som en sådan.

gstone

Citat från: Erika skrivet  5 november 2020 kl. 15:51:59

Annars har DR haft en julkalender som bestod av stillbilder. Vi har också haft ett par sådana (åtminstone delvis bestod av stillbilder), som t.ex. den ökända Marias barn (1987). 

Kom också att tänka på den franska animerade tv-serien Jultomtens lärling, den är egentligen inte en julkalender, men vissa jular har SVT sänt den som en sådan.

Jag vill veta mer om Jultomtens lärling.

Vilka är rösterna ?

Och hur ser konstsillen ut ?

Erika

Du kan läsa lite om den här och här har du
introt. Jag har inte sett Jultomtens lärling på ett gäng år, men vill minnas bl.a. Anders Öjebo, Steve Kratz och Sture Ström var med i den svenska dubben.

Det finns även en
långfilm från 2010 (samt en uppföljare från 2013) med en annorlunda figurdesign, ingen aning om den har visats här.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet  5 november 2020 kl. 15:42:38

Det vore jättekul !

Jättekul, jättedyrt och ta jättelång tid. Tycker själv det är lite av charmen med att julkalendern alltid är live action :)

gstone

Citat från: Lilla My skrivet  5 november 2020 kl. 20:10:06
Jättekul, jättedyrt och ta jättelång tid. Tycker själv det är lite av charmen med att julkalendern alltid är live action :)

Jag vill heller ha tecknat, men du får tyckas som du vill.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 november 2020 kl. 15:51:59
Visst hade det varit kul med en tecknad julkalender, men jag håller med att det vore helt orealistiskt ur både kostnads- och tidsperspektiv - det skulle kosta alldeles för mycket och ta alldeles för lång tid. Även datoranimation skulle ta för lång tid, och med största säkerhet även kosta för mycket.

I Danmark skulle det finnas en liten chans att det skulle vara möjligt, i och med att Danmark har en annan princip kring julkalendrar än i Sverige - där har de ju mer påkostade julkalendrar än i Sverige, men har istället bara nya julkalendrar vissa år och alternerar med repriser av gamla julkalendrar andra år. Om danska DR visste om att de ett specifikt år bara kommer ha en gammal julkalender men en nyproducerad nästa år, så skulle det åtminstone i teorin vara möjligt att hinna med och ha råd att göra en animerad julkalender till året därpå.

Men i Sverige, där SVT alltid börjar producera julkalendern under våren för sändning i december, så skulle det nog inte finnas en chans att hinna med plus att det skulle kosta mycket mer än budgeten för julkalendern.

Så det närmaste vi kan komma i Sverige är nog julkalendrar som huvudsakligen består av stillbilder kombinerat med mycket simpel animation och/eller inzoomningar - som typ den ökända och vedervärdiga Marias barn, som nästan ger mig mardrömmar än idag över 30 år senare... :(

Daniel Hofverberg

Jag hittade precis en nyskriven artikel om årets norska julkalender på NRK; Stjernestøv (vilket betyder ungefär Stjärndamm på svenska). Det blir alltså den första nya julkalendern i Norge sedan 2016 (Snöfall), och är tydligen den mest påkostade julkalendern någonsin i Norge.
https://www.dagbladet.no/kultur/slik-blir-nrks-julekalender/73084291

En budget på 60 miljoner norska kronor (motsvarar cirka 58 miljoner svenska kronor) låter som ganska generöst tilltaget i mina ögon. Jag har aldrig sett att SVT offentliggjort någon budget för någon av de svenska julkalendrarna, men spontant skulle jag tro att få julkalendrar i Sverige genom tiderna skulle kunna mäta sig med den budgeten (om ens någon); och borde ligga hyfsat bra till även jämfört med Danmark...

Dessutom låter det otroligt att verkligen ha spelat in julkalendern under två års tid - visserligen med avbrott i våras på grund av pandemin, men ändå en inspelning som pågått ända sedan december 2018. I Sverige spelas ju alltid julkalendrarna in under ett par månaders tid varje vår, för att sen klippas under sommaren; men även med förberedelser och allting handlar det nog sällan eller aldrig om mer än några månaders arbete. Så det här verkar ju vara både mer påkostat och mer välgjort än de allra flesta svenska julkalendrar. :)

Jag hoppas att SVT har det goda omdömet att köpa in Stjernestøv till nästa år och dubba den till svenska, men jag kommer i alla fall definitivt se den på NRK TV i år. Dessbättre brukar de flesta norska produktioner inte vara geoblockerade på NRK TV, så jag förmodar att den här inte lär vara det heller - och skulle den vara det, så brukar NRK TV (till skillnad från de flesta andra streamingtjänster) inte hålla på med blockering av kända VPN-tjänster, så det borde fungera att komma åt den med vilken norsk VPN som helst. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2020 kl. 01:23:57
Jag hittade precis en nyskriven artikel om årets norska julkalender på NRK; Stjernestøv (vilket betyder ungefär Stjärndamm på svenska). Det blir alltså den första nya julkalendern i Norge sedan 2016 (Snöfall), och är tydligen den mest påkostade julkalendern någonsin i Norge.
https://www.dagbladet.no/kultur/slik-blir-nrks-julekalender/73084291

En budget på 60 miljoner norska kronor (motsvarar cirka 58 miljoner svenska kronor) låter som ganska generöst tilltaget i mina ögon. Jag har aldrig sett att SVT offentliggjort någon budget för någon av de svenska julkalendrarna, men spontant skulle jag tro att få julkalendrar i Sverige genom tiderna skulle kunna mäta sig med den budgeten (om ens någon); och borde ligga hyfsat bra till även jämfört med Danmark...

Dessutom låter det otroligt att verkligen ha spelat in julkalendern under två års tid - visserligen med avbrott i våras på grund av pandemin, men ändå en inspelning som pågått ända sedan december 2018. I Sverige spelas ju alltid julkalendrarna in under ett par månaders tid varje vår, för att sen klippas under sommaren; men även med förberedelser och allting handlar det nog sällan eller aldrig om mer än några månaders arbete. Så det här verkar ju vara både mer påkostat och mer välgjort än de allra flesta svenska julkalendrar. :)

Jag hoppas att SVT har det goda omdömet att köpa in Stjernestøv till nästa år och dubba den till svenska, men jag kommer i alla fall definitivt se den på NRK TV i år. Dessbättre brukar de flesta norska produktioner inte vara geoblockerade på NRK TV, så jag förmodar att den här inte lär vara det heller - och skulle den vara det, så brukar NRK TV (till skillnad från de flesta andra streamingtjänster) inte hålla på med blockering av kända VPN-tjänster, så det borde fungera att komma åt den med vilken norsk VPN som helst. :)
Låter lovande :)
Houba !

Erika

Ja, Stjernestøv ser intressant ut. Det har även släppts en till trailer för DR:s julkalender Julefeber.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 25 november 2020 kl. 15:23:38
Ja, Stjernestøv ser intressant ut. Det har även släppts en till trailer för DR:s julkalender Julefeber.
Trailern säger kanske inte så jättemycket, men på danska Juleweb står det lite mer om Julefeber:
https://juleweb.dk/nyhed202013/

Verkar ganska lovande, måste jag säga. :)

Hoppas bara att DRTV har dansk text för hörselskadade, för jag förstår tyvärr inte talad danska tillräckligt bra för att klara mig utan någon textning som hjälp... Hoppas också att julkalendern inte kommer att vara geoblockerad till Danmark på DRTV, för till skillnad från NRK TV har de en ganska aggressiv blockering av kända VPN-tjänster varför det inte alltid är helt okomplicerat att komma åt den tjänsten utanför Danmark. Hur har det varit med tidigare års julkalendrar på DRTV vad gäller ev. geoblockering?

I år har alltså danska DR en ny julkalender, medan danska TV2 sänder en repris (Juleønsket från 2015, som jag inte har sett men som inte heller ser så tokig ut); medan det ifjol var tvärtom.

För övrigt måste jag säga att jag uppskattar verkligen att både Norge och Danmark oftast har julkalendrar på ca 25 minuter per avsnitt - det gör enormt stor skillnad jämfört med de patetiska 11 - 12 minuter som SVT alltid envisas med och som alltid känns för kort...