Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nissen (Tonttu, 2025)

Startat av Tintin, 9 november 2025 kl. 21:12:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Om man gillar julkalendern (och vill ha mer) så har den finländska äventyrsfilmen Nissen premiär på bio 28:e November i Sverige.

Skådespelarna kommer från olika länder och det känns påkostat.

https://www.youtube.com/watch?v=gH2nVoxN4ao

Erika

Jättestort tack för tipset, det verkar vara en riktigt charmig och intressant film! :)

Får bara hålla tummarna att man kan gå och se den på bio...

Daniel Hofverberg

Jag tackar också för tipset - den verkar riktigt lovande, och kommer den bara till Skellefteå är det givet att gå och se den.

Jag hör för övrigt att många (men inte alla) i trailern verkar tala med finlandssvensk dialekt, så man kan ju undra om den svenskspråkiga dubbningen är gjord i Finland...?

Tydligen distribueras filmen i Sverige av Smorgasbord Picture House, och det brukar inte vara helt enkelt att få svar därifrån (jag fick aldrig något svar på credits till Barnen från Silvergatan, exempelvis) - men jag ska göra mitt bästa för att få tag i dubbcredits. :)

Citat från: Erika skrivet  9 november 2025 kl. 21:37:47Får bara hålla tummarna att man kan gå och se den på bio...
Precis min tanke - när det gäller en finsk film som distribueras av ett pyttelitet distributionsbolag (företaget har två anställda!), så kan man tyvärr misstänka att filmen främst kommer visas på större orter. Barnen från Silvergatan kom exempelvis aldrig till Skellefteå, och förmodligen heller inte till många andra små och halvstora orter. :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2025 kl. 01:11:10Jag tackar också för tipset - den verkar riktigt lovande, och kommer den bara till Skellefteå är det givet att gå och se den.

Jag hör för övrigt att många (men inte alla) i trailern verkar tala med finlandssvensk dialekt, så man kan ju undra om den svenskspråkiga dubbningen är gjord i Finland...?

Tydligen distribueras filmen i Sverige av Smorgasbord Picture House, och det brukar inte vara helt enkelt att få svar därifrån (jag fick aldrig något svar på credits till Barnen från Silvergatan, exempelvis) - men jag ska göra mitt bästa för att få tag i dubbcredits. :)
Precis min tanke - när det gäller en finsk film som distribueras av ett pyttelitet distributionsbolag (företaget har två anställda!), så kan man tyvärr misstänka att filmen främst kommer visas på större orter. Barnen från Silvergatan kom exempelvis aldrig till Skellefteå, och förmodligen heller inte till många andra små och halvstora orter. :(
Jag tvivlar ärligt talet lite på att Barnen från Silvergatan äns dubbades till svenska 
filmstaden och sf anytime angav/anger igenet om Svenskt tal
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 november 2025 kl. 01:15:34Jag tvivlar ärligt talet lite på att Barnen från Silvergatan äns dubbades till svenska
filmstaden och sf anytime angav/anger igenet om Svenskt tal
Jodå, Barnen från Silvergatan har nyligen släppts på Amazon Prime Video med svenskt tal, så att den har dubbats råder ingen tvekan. :)
https://www.primevideo.com/region/eu/detail/0JLR8WWX6BED7553NOEUYYRXL3/

Prime Video har utsatta dubbcredits efter sluttexterna, men det står inga "Övriga röster" så jag vet inte om listan är komplett eller inte. Dubben är gjord av Iyuno.

På Prime Video finns bara svenskt tal och svensk textning för hörselskadade, inte den danska originalversionen. På SF Anytime finns filmen med både svenskt, danskt, norskt och finskt tal och text; men istället gissar jag att man inte får med dubbcredits (och risken finns att textningen som finns där är nyöversatt från originalet och inte följer dubbningens dialog, men det vet jag inte med säkerhet):
https://www.sfanytime.com/sv/movie/bornene-fra-solvgade

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2025 kl. 01:11:10Precis min tanke - när det gäller en finsk film som distribueras av ett pyttelitet distributionsbolag (företaget har två anställda!), så kan man tyvärr misstänka att filmen främst kommer visas på större orter. Barnen från Silvergatan kom exempelvis aldrig till Skellefteå, och förmodligen heller inte till många andra små och halvstora orter. :(
Precis. Barnen från Silvergatan kom inte hit heller, då lär nog inte Nissen heller göra det... ☹️

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 november 2025 kl. 12:16:43Precis. Barnen från Silvergatan kom inte hit heller, då lär nog inte Nissen heller göra det... ☹️
Nej, jag är också lite orolig för att det bara blir större orter som får Nissen - i värsta fall bara de tre storstäderna (Stockholm, Göteborg och Malmö)... :(

Och när det är en sådan film med tydligt jultema finns risken att det kan dröja ända till nästa jul med att den släpps som digital köpfilm...

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 november 2025 kl. 12:16:43Precis. Barnen från Silvergatan kom inte hit heller, då lär nog inte Nissen heller göra det... ☹️
Nu har åtminstone Filmstadens webbsajt (Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen) uppdaterats med bioprogrammet från fredag och framåt, och som jag befarade verkar det inte som att Nissen kommer att visas i Skellefteå. :(

Faktum är att det inte ens verkar som att filmen kommer att gå i Umeå eller Luleå, och då är ändå framförallt Umeå en ganska stor stad - inte heller i Östersund, Gävle eller Falun ser jag till filmen i bioprogrammet. Märkligt nog hittar jag inte ens åt den i Stockholm eller Göteborg, så då kan man med all rätt ställa sig frågan var filmen egentligen kommer att visas...? Jag fattar absolut ingenting... ???

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 02:34:01Nu har åtminstone Filmstadens webbsajt (Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen) uppdaterats med bioprogrammet från fredag och framåt, och som jag befarade verkar det inte som att Nissen kommer att visas i Skellefteå. :(

Faktum är att det inte ens verkar som att filmen kommer att gå i Umeå eller Luleå, och då är ändå framförallt Umeå en ganska stor stad - inte heller i Östersund, Gävle eller Falun ser jag till filmen i bioprogrammet. Märkligt nog hittar jag inte ens åt den i Stockholm eller Göteborg, så då kan man med all rätt ställa sig frågan var filmen egentligen kommer att visas...? Jag fattar absolut ingenting... ???
Nej, det verkar vara få städer där den visas. Men jag får åtminstone lite fler träffar nu på "Nissen Bio 2025" (än sist jag sökte).

En bio hade nästan exakt samma filmutbud som i min stad, så jag gissar på att det är mindre biografer med ett lite smalare utbud som kommer att visa den.

Göteborg har jag inte lyckats hitta (men däremot Stockholm).

https://kulturhusetstadsteatern.se/bio/nissen

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 08:31:06Nej, det verkar vara få städer där den visas. Men jag får åtminstone lite fler träffar nu på "Nissen Bio 2025" (än sist jag sökte).

En bio hade nästan exakt samma filmutbud som i min stad, så jag gissar på att det är mindre biografer med ett lite smalare utbud som kommer att visa den.

Göteborg har jag inte lyckats hitta (men däremot Stockholm).

https://kulturhusetstadsteatern.se/bio/nissen
Minst sagt märkligt, då Filmstadens webbsida inte ens har med någon "faktasida" om filmen överhuvudtaget - vilket gör att man kan misstänka att ingen av Filmstadens eller Svenska Bios biografer visar filmen... :(

Så kanske visas Nissen bara på mindre fristående biografer, som inte är anslutna till någon av de stora kedjorna...? Å andra sidan verkar den dock inte visas på någon av de Folkets Bio-biografer jag kollat på heller, och i majoriteten av landets orter är ju Folkets Bio det enda som eventuellt kan finnas utöver de stora kedjorna (Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen)...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 09:27:21Så kanske visas Nissen bara på mindre fristående biografer, som inte är anslutna till någon av de stora kedjorna...? Å andra sidan verkar den dock inte visas på någon av de Folkets Bio-biografer jag kollat på heller, och i majoriteten av landets orter är ju Folkets Bio det enda som eventuellt kan finnas utöver de stora kedjorna (Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen)...
Så kan det nog vara.

Jag såg att Nissen visas i Sundsvall nu i helgen. Så filmen kommer till Norrland också (men enda staden jag hittat uppåt i landet).

https://www.biodrakstaden.se/film/nissen/

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 09:27:21Minst sagt märkligt, då Filmstadens webbsida inte ens har med någon "faktasida" om filmen överhuvudtaget - vilket gör att man kan misstänka att ingen av Filmstadens eller Svenska Bios biografer visar filmen... :(

Så kanske visas Nissen bara på mindre fristående biografer, som inte är anslutna till någon av de stora kedjorna...? Å andra sidan verkar den dock inte visas på någon av de Folkets Bio-biografer jag kollat på heller, och i majoriteten av landets orter är ju Folkets Bio det enda som eventuellt kan finnas utöver de stora kedjorna (Filmstaden, Svenska Bio och Cinemascenen)...
Enligt distributörens hemsida
https://www.smorgasbordpicturehouse.se/nissen-bio
visas filmen Nissen på följande orter och biografer:
Den närmaste orten till Skellefteå är nog Lycksele, och det är elva mil fågelvägen, förmodligen betydligt längre verklig resväg.

CitatSTOCKHOLM
Aspen
Kulturhuset Statsteatern Skärholmen
Zita

GÖTEBORG
Hagabion

MALMÖ
Panora
Nordisk Film Bio Mobilia

UPPSALA
Nordisk Film Bio Gränby

LUND
Kino

FINSPÅNG
Bio Kulturhuset

GISLAVED
Folkan

KARLSTAD
Arenan

KNIVSTA
Blå Wingen

LYCKSELE
Medborgarhus Bio

ORSA
Röda Kvarn

SOLLEFTTEÅ
Saga

SUNDSVALL
Bio Drakstaden

TOMELILLA
Rio

VISBY
Folkets Bio Betty

VÄSTERÅS
Elektra

ÖREBRO
Roxy

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 10:43:46Enligt distributörens hemsida
https://www.smorgasbordpicturehouse.se/nissen-bio
visas filmen Nissen på följande orter och biografer:
Den närmaste orten till Skellefteå är nog Lycksele, och det är elva mil fågelvägen, förmodligen betydligt längre verklig resväg.
Oj, det var ingen lång lista - 17 orter i landet var minsann inte särskilt mycket; med tanke på att det finns 290 kommuner i Sverige...

Bilväg från Skellefteå till Lycksele är drygt 15 mil, men tyvärr är det ont om bussar dit - det verkar bara gå en buss om dagen direkt från Skellefteå till Lycksele (på eftermiddagen), så övriga tider måste man ta omvägen via Umeå (vilket innebär ungefär 25 mil). Då tar det drygt fyra timmar per väg, och går på 260 kr för en enkelresa. Lite för omständigt och dyrt för en bio...
(Även om man hade egen bil, så vore det mest troligt för tidsödande och dyrt att ta sig dit; för att motivera besväret för en bio. Jag menar, om det hade varit en musikal eller någon väldigt speciell teaterpjäs hade man möjligtvis kunnat överväga det, men en bio är helt enkelt inte tillräckligt speciellt för att motivera tiden och kostnaden.)

Dessutom verkar Nissen enligt Medborgarhusföreningens webbsida bara visas en enda gång i Lycksele, nästa söndag (7 december) kl. 14:00. Inte särskilt mycket att hurra för...

Jag har för övrigt fortfarande inte fått svar av Smorgasbord Picture House angående creditlista, jag får ta och skicka ett nytt mail. En gång för flera år sedan fick jag en recensionslänk av dem för att kunna se en av deras filmer via streaming, så det vore ju optimalt om jag kunde få det den här gången; men det kräver ju att de faktiskt behagar sig att svara på mail...

Jag ser att filmen även visas med svensk dubbning på bio i Finland, varför vi bör kunna anta att det är samma dubbning där som här - det kan inte vara ekonomiskt försvarbart med separata dubbningar för finlandssvenska och "Sverige-svenska" för en så pass smal titel, och att döma av trailern låter det ju också som finlandssvenska dialekter för merparten av skådespelarna. Jag har därför mailat även till distributören i Finland, så får vi se om de kan svara och har tillgång till creditlista.

Daniel Hofverberg

Jag har nu fått mail från Scanbox i Finland att de beställde dubben (*), och att den svenska dubbningen är gjord av KM Studio - och som väntat är det mycket riktigt samma svenskspråkiga dubbning i Finland och Sverige. Huruvida dubben är inspelad i Finland eller Sverige vet jag inte, men tydligen är Adam Enderdal projektledare för dubben; och därmed gissar jag på Sverige.

Jag har ännu inte fått creditlista, men Scanbox har skickat vidare förfrågan till KM Studio; så förhoppningsvis kommer den imorgon.

(*): Vad Scanbox egentligen har med Nissen att göra vet jag inte riktigt, då Cinemanse Oy uppges vara den finländska distributören; och var också företaget jag mailade som tydligen skickade vidare mitt mail till Scanbox. Har de två företagen måhända någon koppling till varandra...? Eller så har de kanske något samarbetsavtal, så att Scanbox ska distribuera filmen via Home Entertainment (streaming och/eller DVD/Blu-Ray) senare.