Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Rädda TV-arkivet

Startat av Monsieur Hulot, 27 november 2025 kl. 12:59:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 november 2025 kl. 12:59:45Som ni vet håller ingenting för alltid. Filmrullar med filmer och TV-program är inget undantag. I flera år har det varit prat om att SVT-programmen riskerar bli permanent ospelbara om de inte digitaliseras. Det är ju såklart ett mycket oroväckande scenario med tanke på att ett helt kulturarv med flera guldkorn riskerar att gå förlorat :-\

Men som tur finns ju flera SVT-program digitaliserade och tillgängliga för streaming på SVT Play, men även fast allt digitaliserat inte går att lägga upp för närvarande känns det ändå glädjande att dessa digitala kopior finns tillgängliga tills vidare :)

Här nere följer några klipp om detta ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=Lb6P65-FE-U

Redan 2006 pratade Arne Weise om trasiga videoband från 80-talet.

https://www.youtube.com/watch?v=LVrQ8-js7fo

2011 var det prat om på Kulturnyheterna om att videobanden kommer förstöras om de inte räddas.

Är det någon mer än jag som är orolig för att programmen riskerar att förstöras?
Det där är i min upplevelse, marknadsförings grejer från digitaliseringsfirmor och liknande.
Jag har själv ägt mer än tusen band i alla år jag pysslat med digitalisering och jag kommer endast på ett band jag ägt som varit helt ospelbart som jag tror avmagnetiserats av ett väldigt starkt magnetfält jag antar bandet hade lagrats nära.

Visst jag har ägt väldigt risiga band som en average okunnig person inte skulle kunna lyckas spela upp, men de går fortfarande att digitalisera.
När jag säger riktigt risiga band så menar jag band med mögel, band med sticky tape shedding som visas i klippet du länkade osv, även stött på band som förstörts av en defekt tryckrulle i spelaren, etc.

Ett riktigt risigt band jag digitaliserat var detta.
https://youtu.be/ZprMTwOpxjw?si=tDmHpzoilh_vk3sQ
Spelaren gjorde ett fruktansvärt ljud när bandet spelades och det var absolut inte i bra skick.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Idag kl. 16:11:55Det där är i min upplevelse, marknadsförings grejer från digitaliseringsfirmor och liknande.
Jag har själv ägt mer än tusen band i alla år jag pysslat med digitalisering och jag kommer endast på ett band jag ägt som varit helt ospelbart som jag tror avmagnetiserats av ett väldigt starkt magnetfält jag antar bandet hade lagrats nära.

Visst jag har ägt väldigt risiga band som en average okunnig person inte skulle kunna lyckas spela upp, men de går fortfarande att digitalisera.
När jag säger riktigt risiga band så menar jag band med mögel, band med sticky tape shedding som visas i klippet du länkade osv, även stött på band som förstörts av en defekt tryckrulle i spelaren, etc.

Ett riktigt risigt band jag digitaliserat var detta.
https://youtu.be/ZprMTwOpxjw?si=tDmHpzoilh_vk3sQ
Spelaren gjorde ett fruktansvärt ljud när bandet spelades och det var absolut inte i bra skick.
Men, Yes med kassettband så är detta dock vanligt alltså att ljudet blir olyssningsbart.
Med kassettband däremot så är spelare en riktig djungel i mitt tycke.
Har endel band som låter för jävligt i några spelare som funkar i andra etc.
Min gissning om varför kassettband är så hit & miss i olika spelare är att jag antar att mekaniken driftar.
Jag antar att en kassettspelare är känslig för att azimut, bandhastighet, etc ska vara perfekt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 15:26:19Mycket märklig historia!

Hur var den tekniska kvaliteten? Var det videokopior eller så att säga "traditionella filmrullar"?
Min bästa gissning är att Regnbågslandet var digitaliserat från 16 mm-film till något bandformat. Vissa avsnitt hade fått urblekta gula färger, medan andra avsnitt såg mer korrekta ut; så kanske beror det på hur 16 mm-rullarna hade lagrats innan de digitaliserades...?

Den tekniska kvaliteten är svår att bedöma på Kungliga Bibliotekets studiekopior, eftersom dessa är komprimerade till jättelåg upplösning (ofta 352x288 pixels); som regel med en inbränd logga i bild - så allt annat än njutbart, men går att se... :(

MB

Ska man tolka att Ovanliga dubbningar har renare bild som att någon på SVT har tvättat filmnegativen efter att de skickade kopior till KB?