Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rädda TV-arkivet

Startat av Monsieur Hulot, 27 november 2025 kl. 12:59:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv och 4 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@DingoPictures2005 du nämnde (om inte jag missförstått någonting) att du sysslat med digitalisering av videoband i flera år, har du några TV-program som du vet inte finns tillgängliga någonstans eller som i största allmänhet är ovanliga? I så fall, går dessa att digitalisera?

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 december 2025 kl. 13:05:55@DingoPictures2005 du nämnde (om inte jag missförstått någonting) att du sysslat med digitalisering av videoband i flera år, har du några TV-program som du vet inte finns tillgängliga någonstans eller som i största allmänhet är ovanliga? I så fall, går dessa att digitalisera?
Inte vad jag kommer på.
Lagt ut det mesta jag hittat på Youtube.
Mycket som inte intresserar mig har också gått till RosaMannen.
https://youtube.com/@soggobliera?si=F6M6SMoEaALHmhAA

@BPS har också lagt ut endel svårfunna svenska filmer jag hittat på Archive.

Monsieur Hulot

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 december 2025 kl. 13:50:34Inte vad jag kommer på.
Lagt ut det mesta jag hittat på Youtube.
Mycket som inte intresserar mig har också gått till RosaMannen.
https://youtube.com/@soggobliera?si=F6M6SMoEaALHmhAA

@BPS har också lagt ut endel svårfunna svenska filmer jag hittat på Archive.
Det du har lagt upp är ändå mycket värdefullt! :D

Ja, Rosa Mannen har ju också lyckats "rädda" svårfunna program, och en eloge till @BPS också!

Monsieur Hulot

Jag funderar på att ta kontakt med SVT igen angående de äldre programmen, dvs om de finns bevarade eller digitaliserade. Det finns fortfarande serier som man inte vet om de inte finns bevarade med tanke på att det inte finns några digitaliserade exemplar på Svensk Mediedatabas (Kungliga Biblioteket), exempelvis alla avsnitt av Rulle på Rullseröd då DVD-utgåvorna saknar avsnitt 8, påklistrande av klistermärket för avsnitt 11, samt större delen av avsnitt 12. Man undrar ju då om avsnitt 8 finns bevarat fast i dåligt skick eller om det helt enkelt är borta för alltid

Ett SVT-program som gått förlorat för alltid är Melodifestivalen 1973. ABBAs (kanske) första liveframträdande (med Ring Ring) och det kommer man aldrig mer få se :-\

Finns det några fler program som ni vet är Lost Media och som ni skulle vilja se? Då menar jag inte sådant som finns tillgängligt på Svensk Mediedatabas, utan sådant som inte finns där och som typ inte diskuterats på evigheter.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 22:34:46Finns det några fler program som ni vet är Lost Media och som ni skulle vilja se? Då menar jag inte sådant som finns tillgängligt på Svensk Mediedatabas, utan sådant som inte finns där och som typ inte diskuterats på evigheter.
Såhär i jultid (och nästan 50 år senare) så skulle jag säga Trazan Apansson – julens konung (1976). Finns en egen tråd här på forumet, men vad som hände med arbetskopiorna efter att de skulle repriseras är ju fortfarande ingen som vet.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Idag kl. 22:48:15Såhär i jultid (och nästan 50 år senare) så skulle jag säga Trazan Apansson – julens konung (1976). Finns en egen tråd här på forumet, men vad som hände med arbetskopiorna efter att de skulle repriseras är ju fortfarande ingen som vet.
Att det fanns arbetskopior hade jag helt glömt! Finns de bevarade? Hur var den tekniska konditionen? Har någon varit i kontakt med SVT om dem?

Monsieur Hulot

Här följer fler exempel på program som inte finns digitaliserade på Smdb och som vi inte vet om de finns i digitala kopior, eller ens bevarade:

- Avsnitt 4 och 5 av Teskedsgumman (1973), som av någon anledning aldrig visats i repris eller funnits på hemvideo.

- Melodifestivalerna från 1962, 1965, 1968, 1969 och 1971. 1973 års upplaga vet vi ju redan att den är förlorad.

Vidare undrar man ju om upplagorna från 1961, 1963, 1966, 1967 och 1972 finns i helhet med tanke på att det bara är korta klipp av dem på "playen".

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 22:56:25Att det fanns arbetskopior hade jag helt glömt! Finns de bevarade? Hur var den tekniska konditionen? Har någon varit i kontakt med SVT om dem?
De borde finnas bevarade (kan man tycka) men var ?. Enligt vad jag själv fått fram var de på VCR och ansågs inte sändningsdugliga när repriseringen skulle göras 1979. @Daniel Hofverberg skulle kolla med Kungliga biblioteket.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13933.msg231582#msg231582

Apropå Lost Media finns säkert även en del i SR:s arkiv som saknas. Sidan Radiogodis gjorde en jätteinsats som gjorde material tillgängligt (innan de tyvärr blev tvungna att stänga ned). Jag har fortfarande huvudlänkar kvar av vilka man fortfarande kommer åt en del via Wayback Machine. P4 Plus publicerar en del äldre musikprogram och tidigare i år när de publicerade Poporama från 1978 så saknades 1 av timmarna i SR:s arkiv. Men genom en donation inspelat på kassettband kunde de göra hela programmet tillgängligt. Länken finns tyvärr inte kvar nu, men möjligt att det funkar via Wayback Machine.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=16867.msg219302#msg219302