Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbens Hjältar - frågor till Tomas Bolme

Startat av Mr.Facemaker, 28 november 2025 kl. 21:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Facemaker

Lördag 6/12 kommer inspelning ske av Dubbens Hjältar avsnitt 5 äga rum, med Tomas Bolme som gäst! Det vore jätteroligt om jag kunde få med fler frågor härifrån forumet, så mata på med era funderingar! Vad vill ni veta om Tomas?

OBS! Ni som redan ställt frågor i min första tråd behöver inte ställa dem på nytt! Jag läser alla frågor och tar med så många som möjligt!

Tintin

Jag skulle vilja fråga om Tomas har några försäljningssiffror hur på hur det gick för nypressarna av LP-skivorna med Tintin som kom ut 2016 (4 äventyr) och om det funnits planer på att även ge ut De Sju Kristallkulorna och Solens Tempel på LP ?.

De två sista äventyren kom endast ut på MC/CD (och hade fördelen att vara lite längre speltidsmässigt). Nu vet jag att det finns tekniska begränsningar gällande längd och LP, men om man gav ut dem som dubbel-LP skulle det ju kunna fungera.

2019 kom också Månen Tur Och Retur som bildskiva (med tanke på att det var 50 år sedan månlandningen) och det var uppenbart tänkt lite mer som ett samlarobjekt eftersom den var tryckt i begränsad upplaga. Jag kan tänka mig att många som samlar Tintin på vinyl även skulle vilja ha de två sista äventyren. 

Med tanke på att SVT visade Tordyveln flyger i skymningen i somras får du också gärna skicka med och tacka för den fina inläsningen av boken som han gjort. Emelies visa sjungs mycket vackert och stämningsfullt av Tomas Bolme i slutet av ljudboken. 

Mr.Facemaker

Citat från: Tintin skrivet 28 november 2025 kl. 23:04:42Jag skulle vilja fråga om Tomas har några försäljningssiffror hur på hur det gick för nypressarna av LP-skivorna med Tintin som kom ut 2016 (4 äventyr) och om det funnits planer på att även ge ut De Sju Kristallkulorna och Solens Tempel på LP ?.

De två sista äventyren kom endast ut på MC/CD (och hade fördelen att vara lite längre speltidsmässigt). Nu vet jag att det finns tekniska begränsningar gällande längd och LP, men om man gav ut dem som dubbel-LP skulle det ju kunna fungera.

2019 kom också Månen Tur Och Retur som bildskiva (med tanke på att det var 50 år sedan månlandningen) och det var uppenbart tänkt lite mer som ett samlarobjekt eftersom den var tryckt i begränsad upplaga. Jag kan tänka mig att många som samlar Tintin på vinyl även skulle vilja ha de två sista äventyren.

Med tanke på att SVT visade Tordyveln flyger i skymningen i somras får du också gärna skicka med och tacka för den fina inläsningen av boken som han gjort. Emelies visa sjungs mycket vackert och stämningsfullt av Tomas Bolme i slutet av ljudboken.
Jag kunde tyvärr inte ta med din fråga i avsnittet, men har mailat Tomas efteråt och han svarade såhär:

"Har ingen aning. Men lätt att ta reda på genom att ringa till Sony Records och fråga.
Tomas"

Tintin

Citat från: Mr.Facemaker skrivet 20 december 2025 kl. 21:12:46Jag kunde tyvärr inte ta med din fråga i avsnittet, men har mailat Tomas efteråt och han svarade såhär:

"Har ingen aning. Men lätt att ta reda på genom att ringa till Sony Records och fråga.
Tomas"
Tack för svaret.

Jag har träffat Tomas Bolme på en av Generation T:s träffar, men det vare före 2016 när de gav ut 4 av äventyren på nytt på LP. När Sony Records släppte äventyren på Spotify frågade de Tomas innan om det var OK eftersom han såg till att de fick royalties per såld skiva.

Har inte haft så mycket direktkontakt själv med skivbolag, förutom om de sålt musik via Bandcamp eller själva till konsument via hemsida. Då har det mest handlat om mindre indiebolag ska tilläggas. Även om både De Sju Kristallkulorna och Solens Tempel är lite längre speltidsmässigt och det känns som produktionen är lite mer "polerad" (från de tidigare äventyren) så tror jag att det skulle finnas ett intresse för dem också på vinyl.