Jag håller med att det är förvånansvärt många skådisar i Fairly Odd Parents, men jag vet inte vad det beror på. Nu är det ju till största delen inga större jättekändisar med, vilket säkerligen minskar kostnaden en hel del, men det känns ändå som oproportionerligt många medverkande röster. Som du säger så är ju många röster så pass tillgjorda och pitchade, så att skådisarna egentligen inte spelar någon jättestor roll.
Det här gäller åtminstone för KM Studios första dubbning. De senare säsongerna dubbades ju av Sun Studio istället, och då verkade antalet röster ha minskat till en mer realistisk nivå (åtminstone enligt Disney Channels credits). De senare avsnitten har ju istället inga traditionellt utsatta credits i slutet av eftertexterna, utan istället bara credits i grupp via textremsor på samma sätt som alla nutida Disney Channel-program, och därför vet jag inte om de creditsen är kompletta eller inte (man hinner ju förstås inte sätta ut en stor mängd namn på samma sätt när allt ska ske via DVB-textning på två rader).
Jag är inte säker, men jag tror faktiskt att Fairly Odd Parents visades först på Disney Channel, och att det alltså var Disney som beställde den svenska dubbningen. Varför de sedan visar en serie som inte har minsta lilla samband med Disney kan man förstås fråga sig, men det är ju ett flertal sådana serier som Disney Channel (och dess systerkanaler) trots allt visar. I vissa fall rör det sig om serier som Disney innehar de europeiska distributionsrättigheterna till (bl.a. H2O), men i det här och vissa andra fall kan man inte ens skylla på det.