Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Pelle Politibil

Startat av TonyTonka, 29 december 2025 kl. 22:15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

(eftersom att jag inte vet om serien finns dubbad lägger jag tråden här till att börja med)

Är det någon som vet om Pelle Politibil, ett norsk barnprogram, någonsin visats i Sverige, eller om det till och med finns dubbat? Stötte på introsången för ett tag sedan och tyckte den var fett skön, därför undrar jag. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

A

Citat från: TonyTonka skrivet 29 december 2025 kl. 22:15:30(eftersom att jag inte vet om serien finns dubbad lägger jag tråden här till att börja med)

Är det någon som vet om Pelle Politibil, ett norsk barnprogram, någonsin visats i Sverige, eller om det till och med finns dubbat? Stötte på introsången för ett tag sedan och tyckte den var fett skön, därför undrar jag. ^^
Har visats i Sverige men står ingenting om dubbning

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Pelle+Politibil

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 29 december 2025 kl. 22:48:00Har visats i Sverige men står ingenting om dubbning

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Pelle+Politibil
Det som visades på TV1000, som dina sökresultat visar, är långfilmen från 2002; inte TV-serien från 1993.

Det gjordes alltså tre långfilmer med Pelle Polisbil under 2000-talet, långt efter att TV-serien lagts ned; en spelfilm och två datoranimerade filmer. Det som sändes på TV1000 är alltså spelfilmen.

Med största sannolikhet lär väl TV1000 ha sänt filmen i textad originalversion, då det ju varit ovanligt att TV-kanaler beställt dubbning av långfilmer på egen hand; och ännu mer ovanligt när det gäller spelfilmer.

Citat från: TonyTonka skrivet 29 december 2025 kl. 22:15:30Är det någon som vet om Pelle Politibil, ett norsk barnprogram, någonsin visats i Sverige, eller om det till och med finns dubbat? Stötte på introsången för ett tag sedan och tyckte den var fett skön, därför undrar jag. ^^
Jag hittar inget som tyder på att TV-serien skulle ha sänts i Sverige - när det gäller NRK-produktioner borde den ju i så fall ha sänts på SVT, och jag hittar inga spår av någon sådan sändning i vare sig Svensk Mediedatabas eller KBs tidningstjänst.