Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lågprismärken

Startat av Monsieur Hulot, 13 februari 2026 kl. 17:17:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilket lågprismärke föredrar du?

Eldorado
0 (0%)
Garant
3 (60%)
ICA Basic
0 (0%)
Inget av ovanstående
1 (20%)
Alla
1 (20%)

Antal personer som röstat: 5

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 februari 2026 kl. 06:26:27I soliga Italien där växer makaroni
i stora makaronifält med många många strån i
:)
Fast lustigt nog är just makaroner oftast tillverkade i Sverige, som enda pastasort.

Jag vet faktiskt inte om makaroner ens finns att få tag på i Italien nuförtiden - åtminstone såg jag aldrig till makaroner när jag var i Italien, varken i affärer eller på restauranger, utan bara alla möjliga och omöjliga andra pastasorter...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2026 kl. 08:36:19Fast lustigt nog är just makaroner oftast tillverkade i Sverige, som enda pastasort.

Jag vet faktiskt inte om makaroner ens finns att få tag på i Italien nuförtiden - åtminstone såg jag aldrig till makaroner när jag var i Italien, varken i affärer eller på restauranger, utan bara alla möjliga och omöjliga andra pastasorter...?
Jag minns sångtexten från min barndom, och jag reagerade redan då på ordet makaroni som inte riktigt stämde in på andra radens "strån", vilket snarare borde ha syftat på spaghetti.

Men om man vet att ordet makaroner på svenska från början var ett samlingsnamn för all slags pasta så stämmer det bättre. Det var först i mitten av 1900-talet man började skilja på de olika sorterna.

Jag vet inte exakt vilket år Gunnel Linde skrev sången, men hon var född 1924, så hon måste ha tagit med sig traditionen från sin barndom att makaroner och spaghetti var samma sak.

Carlswell

Jag anser att det beror på vad det är för något man kan inte säga att alla lågprisprodukter är dåliga eller att alla lågprisprodukter är bra det är olika från tillverkare till tillverkare och från produkt till produkt

Tintin

Inte butikens eget märke, men lagt märke till att de funnits "lågpris-semlor" i år (vilket är positivt). Några kr mer än halva priset vid kort datum. 

Har inte tyckt att de smakat annorlunda. Några var t om så färska att mandelmassan var lätt frusen inuti. Förutom vanliga fanns även en del moderna sorter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 18 februari 2026 kl. 12:48:01Inte butikens eget märke, men lagt märke till att de funnits "lågpris-semlor" i år (vilket är positivt). Några kr mer än halva priset vid kort datum.

Har inte tyckt att de smakat annorlunda. Några var t om så färska att mandelmassan var lätt frusen inuti. Förutom vanliga fanns även en del moderna sorter.
Hur butiker gör med bakverk såsom semlor verkar variera väldigt mycket från butik till butik, även inom samma kedja. I vissa butiker här uppe i Skellefteå sätts priset ner till halva priset dagen efter att de bakades (Utmärkt!), och i vissa butiker väntar de tills 4 - 5 dagar efter att de bakades (till samma dag som bäst före-datum) innan priset sänks - och fem dagar gamla semlor är verkligen ingen höjdare, då brödet vid det laget börjar kännas väldigt torrt...

Förmodligen varierar det mycket mellan både olika butiker och olika orter. Bortsett från enstaka konditorier, så är det i Skellefteå i stort sett bara två olika aktörer som bakar semlor - dels ICA Maxi som bakar det mesta själva, och dels Dahlgrens bageri i Skellefteå (som levererar till de flesta andra butiker utöver ICA Maxi). Och semlor från annan ort än Skellefteå har jag till dags dato inte lyckats hitta här uppe.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2026 kl. 01:35:58Förmodligen varierar det mycket mellan både olika butiker och olika orter. Bortsett från enstaka konditorier, så är det i Skellefteå i stort sett bara två olika aktörer som bakar semlor - dels ICA Maxi som bakar det mesta själva, och dels Dahlgrens bageri i Skellefteå (som levererar till de flesta andra butiker utöver ICA Maxi). Och semlor från annan ort än Skellefteå har jag till dags dato inte lyckats hitta här uppe.
Det skiljer sig över landet (helt klart), men det brukar ju vara en snackis varje år om "hur mycket semlan får kosta" och inslag i media.

För 20 år sedan fanns 4:98 kr-butiken i min hemstad (alla varor kostade 5 kr avrundat). 1 år minns jag att de hade semlor 2-pack för 10 kr. Tider (som troligen inte kommer tillbaka). Köpte mest saker till hushållet där.

Har man vägarna förbi ICA Maxi så brukar det kunna finnas semlor nedsatta. Men de bakar sådana volymer att allt troligen inte säljs. Sedan experimenterar de en del med olika smaker och utföranden innan Fettisdagen (veckans semla) och det kanske inte faller alla i smaken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 19 februari 2026 kl. 09:23:35Har man vägarna förbi ICA Maxi så brukar det kunna finnas semlor nedsatta. Men de bakar sådana volymer att allt troligen inte säljs. Sedan experimenterar de en del med olika smaker och utföranden innan Fettisdagen (veckans semla) och det kanske inte faller alla i smaken.
På ICA Maxi i Skellefteå har jag aldrig sett något annat än vanliga semlor och vaniljsemlor - inga andra smaker eller utföranden, och dessa två verkar vara mer eller mindre konstanta. Även andra butiker här uppe brukar oftast bara ha de två, eller ännu oftare bara vanliga semlor, men jag har nog stött på pistagesemlor någon enstaka gång på Coop.

På Café på bit tror jag att de brukar ha pistagesemlor ganska regelbundet också (men det är ju ett café, så de lär vara ganska dyra), men det är nog också allt som finns att uppbringa i semmelväg i Skellefteå med omnejd... :(

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2026 kl. 14:22:42På ICA Maxi i Skellefteå har jag aldrig sett något annat än vanliga semlor och vaniljsemlor - inga andra smaker eller utföranden, och dessa två verkar vara mer eller mindre konstanta. Även andra butiker här uppe brukar oftast bara ha de två, eller ännu oftare bara vanliga semlor, men jag har nog stött på pistagesemlor någon enstaka gång på Coop.

På Café på bit tror jag att de brukar ha pistagesemlor ganska regelbundet också (men det är ju ett café, så de lär vara ganska dyra), men det är nog också allt som finns att uppbringa i semmelväg i Skellefteå med omnejd... :(
På mitt ICA Maxi har de veckans semla från början av Januari (fram till Fettisdagen). En ny smak varje vecka för att öka försäljningen (och t om en tårta). 

10 000 semlor hade bakats till Fettisdagen i år enligt deras Facebook-sida och förutom klassisk och vanilj så kunde man även köpa blandad, biscoff, blåbär, nutella, semla 2.0 (och glutenfri) i Tisdags.