Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 11:57:09Misstänker starkt att Framåt & Bakåt Baletten aldrig blev lika populär som Framåt & Bakåt Tangon. Måste också anmärka att i Bokstaven Ä används det mest ovanliga namnet Austasia, vem heter det? Var knappast vanligt på 70-Talet eller idag, hur fick dom tag på det & varför tog dom det? Könstigaste jag sett idag
Ja, Austasia är inte det vanligaste namnet direkt - åtminstone på svensk mark. Det låter som ett östeuropeiskt namn och många av de arbetskraftsinvandrare som kom till Sverige på 70-talet var från Östeuropa, så det kanske är därifrån man tagit namnet.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:22:45Måste bara fråga: När låg detta uppe på archive?
En uppladdare vid namn Victor Grönlund lade ju upp rekonstruktioner av de 8 VHS-delarna från 80-talet där denna ingick, men efter ett litet tag försvann allt - inkl. denna variant.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:27:16Ja, Austasia är inte det vanligaste namnet direkt - åtminstone på svensk mark. Det låter som ett östeuropeiskt namn och många av de arbetskraftsinvandrare som kom till Sverige på 70-talet var från Östeuropa, så det kanske är därifrån man tagit namnet.
Hur ser det ut med baletten? Ovanligt inslag eller?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:34:48Hur ser det ut med baletten? Ovanligt inslag eller?
Spelades in för och användes i julkalendern, återkom i 1978 respektive 1984 års versioner, samt har givits ut på VHS och DVD. Om den är ovanlig vet jag tyvärr inte, däremot är det nog Framåt-och bakåttangon som de flesta är mest bekanta med.

Musikstycket som spelas i tangoinslaget, samt också Två-skolan (Magnus visar två) heter El Once av Alfredo de Angelis och finns bifogad här nedan :)

https://www.youtube.com/watch?v=mfIVbuJh3uc

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 31 augusti 2025 kl. 20:47:51Spelades in för och användes i julkalendern, återkom i 1978 respektive 1984 års versioner, samt har givits ut på VHS och DVD. Om den är ovanlig vet jag tyvärr inte, däremot är det nog Framåt-och bakåttangon som de flesta är mest bekanta med.

Musikstycket som spelas i tangoinslaget, samt också Två-skolan (Magnus visar två) heter El Once av Alfredo de Angelis och finns bifogad här nedan :)

https://www.youtube.com/watch?v=mfIVbuJh3uc
Var det jag menade när jag nämnde baletten, är tydligen inte så ovanlig som jag trott

MOA

Är säker på att Målar Magnus inte användes i kalendern, ovanlig & oanvänd?

Monsieur Hulot

Samtliga avsnitt i alla versioner från och med 1975 (bortsett från Fem små myror) handlar ju om en bokstav och i julkalendern + 1978 års version har de flesta avsnitten en siffra. Sista avsnittet i 1984 års version (dvs del 40) är enligt mig lite konstigt vad gäller urval av material.

Avsnittet inleds med A-Å-Ä-musikalen och följs sedan av Femsaksmuséet, Prinsessbakelsen + Vera, Ellen och Cecilia, Evas 1-20-sång och sedan slutar avsnittet med Örjans sång och Alfabetsresan (ABCD har du lust att följa me').

Avsnittet handlar alltså om fyra bokstäver! A, Å och Ä är ju ett gemensamt avsnitt, men att avsluta avsnittet med en helt annan del (dvs bokstaven Ö) gör att avsnittet känns ojämnt och att de som gjorde urvalet inte kunde bestämma sig vilken del de ville avsluta med så de tog båda. ???

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 september 2025 kl. 16:01:43Är säker på att Målar Magnus inte användes i kalendern, ovanlig & oanvänd?
Vilken menar du nu? Det finns flera sketcher som handlar om att Magnus målar;

- Magnus kotavlor: använd i säsong 2 (1975) och 1978 års version (del 24)

- M-leken: använd i julkalendern (del 15) och 1984 års version (del 21), samt utgiven på VHS och DVD

- E-gåtor: använd i säsong 2 (1975) och 1984 års version (del 29)

- 5-boken: använd i säsong 1 (1973-74) och 1984 års version (del 36)

Om det är den första du syftar på så är den mycket riktigt ovanlig och senare oanvänd

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 september 2025 kl. 16:17:33Vilken menar du nu? Det finns flera sketcher som handlar om att Magnus målar;

- Magnus kotavlor: använd i säsong 2 (1975) och 1978 års version (del 24)

- M-leken: använd i julkalendern (del 15) och 1984 års version (del 21), samt utgiven på VHS och DVD

- E-gåtor: använd i säsong 2 (1975) och 1984 års version (del 29)

- 5-boken: använd i säsong 1 (1973-74) och 1984 års version (del 36)

Om det är den första du syftar på så är den mycket riktigt ovanlig och senare oanvänd
Gissade mycket riktigt rätt på första & nu ser jag att E gåtor inte finns med i E avsnittet könstigt nog

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 september 2025 kl. 16:33:24Gissade mycket riktigt rätt på första & nu ser jag att E gåtor inte finns med i E avsnittet könstigt nog
Ja, konstigt att inte den finns med där! På tal om vilka sketcher som är med i exakt avsnitt kanske jag får göra en lista över materialet som är med i 1984 års version.

Om jag inte räknar fel återanvändes totalt 116 av 123 sketcher från julkalendern i 1984 års version. Det är ganska mycket ändå.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  1 september 2025 kl. 16:50:12Ja, konstigt att inte den finns med där! På tal om vilka sketcher som är med i exakt avsnitt kanske jag får göra en lista över materialet som är med i 1984 års version.

Om jag inte räknar fel återanvändes totalt 116 av 123 sketcher från julkalendern i 1984 års version. Det är ganska mycket ändå.
Bara 7 saknas, galet att det är så många, kunde jag aldrig tro

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 september 2025 kl. 17:00:59Bara 7 saknas, galet att det är så många, kunde jag aldrig tro
Ja, det är en del som saknas. Materialet som saknas i 1984 års version är:

- Brasse ska måla dörrposten
- Lattjolajbanlådan - Luciaspecial (Lejon, Haj, Krokodil och Räka)
- Magnus går inte i fällan (siffran 7)
- Tennislåten i repris

Sedan saknas de ursprungliga versionerna av följande sketcher:

- D-detektiven (bokstaven D)
- Lattjolajbanlådan - Nattversion (Svan, Giraff, Struts och Talgoxe)
- Ljusets brottning (lucia)

MOA

2 sketcher handlar om E & är oanvända i kalendern, vilken mystisk missad möjlighet

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  1 september 2025 kl. 19:03:322 sketcher handlar om E & är oanvända i kalendern, vilken mystisk missad möjlighet
Håller med! Ska göra en komplett lista över material som saknas i kalendern.

MOA