Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2025 kl. 00:13:21Har du tillgång till alla avsnitt med 1984 års version, eller hur kan du veta vad som var med där?
Nu var det ganska länge sedan jag kollade igenom min enorma film- och TV-samling, men jag tror att jag kanske kan ha ett eller två avsnitt någonstans, jag vet inte så noggrant men jag bara gissar nu.

När serien visades i repris augusti 2007 till juni 2008 passade jag på att föra utförliga anteckningar över vilka sketcher som ingår i respektive avsnitt.

Monsieur Hulot

Här kommer den tredje listan över innehållet i 1984 års version - del 21-30:

Del 21: Muskelknutten Magnus (bokstaven M)*, Picknick för 4 (siffran 4)*, I jeansaffären*, Lattjolajbanlådan (Föl, Kyckling, Kalv och Lejon), M-leken

Del 22: Magnus Q-kurs, Pilkastning med 5 pilar*, Lattjolajbanlådan (Ko, Giraff, Myskoxe och Tiger), Roliga historier 1-20*, Bu för Q!, Evas godnattssaga*

Del 23: Tivoli P, Två-skolan (siffran 2)*, Nyckeln vid tunnan*, Lattjolajbanlådan (Papegoja, Pingvin, Padda och Anka), P-trollkarlen

Del 24: Rörmokarrock, Evas fest (siffran 6), Schasam! (Eva som trollkarl), Brasse skriver korv (inköpslistan)*, Rörmokarrock i repris*

Del 25: Gurkalypso (bokstaven G), Tre olika cyklar (siffran 3)*), Bada bada bada, Lattjolajbanlådan (Gam, Gris, Struts och Gubbe), Glada Gåsen

Del 26: Tennislåten (bokstaven T), Brasse fyller 7 år*, Brasse köper flärpor (siffran 7)*, Sätta knorren på grisen*, Lattjolajbanlådan (Talgoxe, Trana, Höna och Tax), Brasse måste kissa

Del 27: Lättsålda bokstaven L, Magnus går i fällan - Porslinshyllan (siffran 8 ), Modeuppvisning*, Lattjolajbanlådan (Leopard, Karaff, Gronk och Snyckling), Ett L-skepp kommer lastat

Del 28: Ärliga Evas ädelstenar*, Ettan sjunger en sång (siffran 9)+, Gungbrädan*, Brasse lär sig alfabetet+, Magnus som A-Å-Ä-trollkarl*

Del 29: E-verkstaden, Brasse vill ha fem husdjur (siffran 5)*, Framåt- och bakåttangon, Elefantgåtor med Brasse Magnus och Eva, E-gåtor*

Del 30: Vårvisan (bokstaven V), Den tredje går ut (siffran 2), Laga cirklar (matlagningskurs)*, Evas 1-20-sång+, Brasse köper kavaj*, Vårvisan i repris*

Och är det några frågor så ska svara så snart jag kan! :)

* ej utgiven på DVD
+ återanvänd från tidigare avsnitt

Monsieur Hulot

Och här kommer den fjärde och sista listan över avsnitten i 1984 års version - del 31-40:

Del 31: Brasses favoritbokstav (bokstaven B)*, 7 pussar, Skattjakten, Lattjolajbanlådan (Elefant, Ko, Gris och Anka)*+, Brasse vill ha en puss

Del 32: K som i början på+, Rimleken (siffran 8 )*, Brasse vill sitta i mitten och äta glass*, Lattjolajbanlådan (Krokodil, Räv, Kråka och Ko)*+, Eva hämtar tårta*

Del 33: Brasse hos doktorn (bokstaven A), Brasse klär ut sig till tre (siffran 3)*, Brasse bygger en triangel*, Lattjolajbanlådan (Krokodil, Abborre, Anka och Apa)*+, Brasse och Eva i affären (bokstaven A)*

Del 34: O-låten+, Handskar och vantar (siffran 5), Överraskningsburken*, Lattjolajbanlådan (Ekorre, Struts, Abborre och Orre)*, Cirkus O*

Del 35: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M+, Brasse som bläckfisk (siffran 8 )*, Brasse som fotograf*, Lattjolajbanlådan (Larv, Lejon, Lamm och Ko)*, Magnus M-väska (bokstaven M)*, Mulliga maffiga mysiga bokstaven M i repris*

Del 36: Igelkotten Ivar+, 5-boken (siffran 5)*, Roliga historier 1-20*+, Skogsvandringen, Lattjolajbanlådan (Abborre, Gris, Räka och Krokodil)*+, Lotteriet*

Del 37: Rörmokarrock+, 9 upp och ner är 6 (siffran 9), Haghoppning med 9 rutor (siffran 9), Lattjolajbanlådan (Råtta, Räv, Räka och Elefant)*, R-saksmuséet*

Del 38: Till Havs II+, 3-2-1-principen (siffran 3)*, Elefantgåtor med Eva och Magnus*, Eva gömmer sig i tunnan*, Lattjolajbanlådan (Höna, Sköldpadda, Haj och Höna)+, Falskt kärleksrykte*

Del 39: S som i sångerska+, Brasse köper fyra hästskor (siffran 4)*, Största fisken*, Lattjolajbanlådan (Svan, Struts, Giraff och Snigel)*, Skomakeriet (bokstaven S)*

Del 40: A-Å-Ä-musikalen+, Femsaksmuséet (siffran 5)*, Prinsessbakelsen*, Evas 1-20-sång+, Örjans sång+, ABCD har du lust att följa me'?+

Är det återigen några frågor är det bara att skriva så svarar jag så snart jag kan! :)

* ej utgiven på DVD
+ återanvänd från tidigare avsnitt

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 september 2025 kl. 13:33:34Här kommer den tredje listan över innehållet i 1984 års version - del 21-30:

Del 21: Muskelknutten Magnus (bokstaven M)*, Picknick för 4 (siffran 4)*, I jeansaffären*, Lattjolajbanlådan (Föl, Kyckling, Kalv och Lejon), M-leken
Muskelknutten Magnus kan vara återvänt i spelet när han tränar på Brasses gym. Alltid så roligt när man satte på för mycket vikt på ena sidan ;D

Monsieur Hulot

Följande lista är ett urval av material som inte släppts på hemvideo, i detta fall är det material som återfinns i julkalendern

Material som inte släppts på vare sig VHS eller DVD
- 3-2-1-principen (siffran 3)
- A tjingeling och godda' i repris (bokstaven A)
- Brasse ska måla dörrposten
- Brasse skriver korv
- D-detektiven - ursprungliga versionen från julkalendern (bokstaven D)
- Finaste granen i sta'n i repris (bokstaven F)
- Framåt- och bakåtsimningen
- Här och där i repris
- I jeansaffären
- Korvkakan
- Lattjolajbanlådan med Gris, Kalkon, Räv och Lutfisk
- Lattjolajbanlådan med Ko, Höna, Lamm och Elefant
- Lattjolajbanlådan med Lejon, Haj, Krokodil och Räka (lucia)
- Lattjolajbanlådan med Talgoxe, Myskoxe, Ekoxe och Struts
- Lotteriet
- Magnus går INTE i fällan (siffran 7)
- Magnus som A-Å-Ä-trollkarl
- Modeuppvisning
- Mulliga maffiga mysiga bokstaven M i repris (bokstaven M)
- Nyckeln vid tunnan
- Prinsessbakelsen
- Rimleken (siffran 8 )
- Rörmokarrock i repris (bokstaven R)
- Skrivmaskinen
- Största bilen
- Största fisken
- Sätta knorren på grisen
- Tennislåten i repris (bokstaven T)
- Till Havs II i repris (bokstaven H)
- Två-fågeln (siffran 2)
- Tänk om Y inte fanns i repris (bokstaven Y)
- Vårvisan i repris (bokstaven V)
- Ärliga Evas ädelstenar (bokstäverna A, Å, Ä)

Material som inte släppts på VHS
- Brasse hos doktorn (bokstaven A)*
- Brasse som jultomte*
Glada Gåsen (bokstaven G)*
- Lattjolajbanlådan med Snigel, Sköldpadda, Struts och Lysmask (bokstaven S)
- Ljusets brottning - ursprungliga versionen från julkalendern (lucia)*
- In eller ut? (bokstaven I)*
- O-ringen (bokstaven O)
- Schasam!*
- Skogsvandringen

Material som inte släppts på DVD
- Brasse fyller år (vykortet)
- Brasse åker upp-och-ner-maskin
- Magnus och Eva spelar golf (siffran 8 )
- Tre-sibyllan (siffran 3)
- Två-skolan (siffran 2)

* återfinns på DVD 4 som släpptes för DVD-boxen 2008

Erik Friman

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 september 2025 kl. 13:33:34Del 28: Ärliga Evas ädelstenar*, Ettan sjunger en sång (siffran 9)+, Gungbrädan*, Brasse lär sig alfabetet+, Magnus som A-Å-Ä-trollkarl*
Jag förstår att Ettan sjunger en sång syftar på Nio-kören. Men enligt mediedatabasens beskrivning av avsnittet hade det stått om 9-muséet, där Eva och Magnus tittar på tavlor med nio djur medans Brasse, som museiman, står sovande.

Betyder det att sketchen 9-muséet aldrig har använts till 1984-års versionen eller glömdes den bort att tillägga?

Monsieur Hulot

Citat från: Erik Friman skrivet  5 september 2025 kl. 18:01:50Betyder det att sketchen 9-muséet aldrig har använts till 1984-års versionen eller glömdes den bort att tillägga?
9-muséet har inte visats på TV efter 70-talet, den angavs felaktigt vara med i 1984 års version när den visades första gången.

Sketchen finns dock utgiven på VHS och DVD.

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  3 september 2025 kl. 23:08:21Svar på frågor:
1. Ingenting från säsong 1 (1973-74) återanvändes i julkalendern tyvärr, däremot återanvändes (om jag inte räknar fel) 26 sketcher från säsong 2 (1975). Resterande 97 sketcher är inspelade mellan 1976 och 1977. Finaste granen i sta'n är inspelad 1976 eftersom den ingick i Fem myrors julshow som gick på TV samma år.

2. Exakt hur många sketcher som var i respektive säsonger 1 och 2 vet jag tyvärr inte eftersom de (för närvarande) inte går att få tag i.

3. En sketch som enbart återanvänts i julkalendern + 1978 års version är Magnus går INTE i fällan som är en uppföljning till Magnus går i fällan - Badbaljan (siffran 7).

Hoppas mina svar kändes tydliga.
Vilka sketcher i Julkalendern är återanvända från säsong 2 och i vilka avsnitt  ???
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  6 september 2025 kl. 22:31:18Vilka sketcher i Julkalendern är återanvända från säsong 2 och i vilka avsnitt  ???
Sketcherna som återanvänds från säsong 2 i julkalendern är följande sketcher:
Del 3: Bokstaven E
1. Först- och sistmarschen
2. Magnus specialcykel (siffran 3)

Del 4: Bokstaven S
3. S som i sångerska (bokstaven S)
4. Fest hos herr S (bokstaven S)

Del 5: Bokstaven Ö
5. Magnus går i fällan - Badbaljan (siffran 7)
6. Magnus går INTE i fällan (siffran 7)

Del 6: Bokstaven N
7. Här och där
8. Här och där i repris

Del 7: Bokstaven D
9. Framåt- och bakåtsimningen

Del 9: Bokstaven B
10. Båt, Buss eller Ballong? (bokstaven B)

Del 10: Bokstaven T
11. Sätta knorren på grisen
12. Två-fågeln (siffran 2)

Del 12: Bokstaven Z
13. Magnus namnsdag

Del 16: Bokstaven A
14. A tjingeling och godda' (bokstaven A)
15. Brasse hos doktorn (bokstaven A)
16. A tjingeling och godda' i repris (bokstaven A)

Del 18: Bokstaven C
17. Eva får ett nytt piano
18. Brasse fyller år (vykortet)

Del 19: Bokstaven L
19. Lättsålda bokstaven L (bokstaven L)
20. Ett L-skepp kommer lastat (bokstaven L)

Del 23: Bokstaven Ä
21. Rimleken (siffran 8 )
22. Framåt- och bakåttangon

Del 24: Bokstaven K
23. K som i början på (bokstaven K)
24. K-leken (bokstaven K)

Del 26: Bokstaven O
25. O-ringen (bokstaven O)
26. O-låten (bokstaven O)

Sedan lades 13 sketcher till i 1978 års version och det är följande:

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 20:59:56Sketcher som också användes i 1984 års version
- Godisskåpet (del 3) - även utgiven på VHS och DVD
- Brasse köper bakelser (del 3) - även utgiven på VHS och DVD
- Magnus går i fällan - Djurlådan (del 12) - även utgiven på VHS
- Brasse vill ha en puss (del 6) - även utgiven på VHS och DVD
- Proppskåpet (del 20) - även utgiven på VHS och DVD
- Brasse måste kissa (del 10) även utgiven på VHS och DVD
- Skattjakten (del 27) - även utgiven på VHS och DVD
- Brasse skriver sitt namn (i pennaffären) (del 12) - även utgiven på VHS
- Brasse går med ögonbindel (del 5)
- Gungbrädan (del 22)

Sketcher som användes sista gången här:
- Magnus vänster och höger-resa (två delad sketch) - del 3
- Magnus målar kotavlor (Siffran 6) - del 24
Hoppas mina svar har känts tydliga.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg och @Ovanliga dubbningar råkar någon av er ha Fem myrors julshow från 1976? Det är nämligen den ursprungliga julspecialen från 1976 där bland annat F-julgranen och lucian är med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 september 2025 kl. 14:55:08@Daniel Hofverberg och @Ovanliga dubbningar råkar någon av er ha Fem myrors julshow från 1976? Det är nämligen den ursprungliga julspecialen från 1976 där bland annat F-julgranen och lucian är med.
Enligt mina anteckningar ska jag ha den, men jag har ännu inte lyckats hitta åt den, då den inte låg i samma mapp som avsnitten från 1978 - 1979. Så jag kan inte lova något förrän jag faktiskt hittar åt den, men ser ingen anledning att jag skulle ha antecknat om det utan att faktiskt ha den. :)

Monsieur Hulot

https://rogerlindqvist.blogg.se/2024/april/magnus-brasse-och-eva-1977.html

Hittade en rrrrrecension om julkalendern när den visades 1977. Något jag inte visste innan var att barnen frågade Brasse om han verkligen kunde skriva innan de bad honom om autograf ;D

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 september 2025 kl. 21:04:51https://rogerlindqvist.blogg.se/2024/april/magnus-brasse-och-eva-1977.html

Hittade en rrrrrecension om julkalendern när den visades 1977. Något jag inte visste innan var att barnen frågade Brasse om han verkligen kunde skriva innan de bad honom om autograf ;D
Rolig fakta, är den där lucian original eller omklippt?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 20 september 2025 kl. 21:33:04Rolig fakta, är den där lucian original eller omklippt?
Stillbilden är nog en typisk bild fotografen tar mellan tagningarna, annars är det versionen som användes för julkalendern som visades då.

Monsieur Hulot

Snubblade över denna sida för ett tag sedan

https://magnusbrasseeva.blogg.se

Även om den sedan länge verkar vara övergiven tycker jag det är kul att se på den :) Bland annat finns de olika inslagen indelade i olika kategorier och även fast det bara är ett litet urval av vad som är med i serien tycker jag det är intressant att se vilka sketcher som getts ut på DVD.

Jag kommer ihåg att flera av sketcherna som finns på sidan har funnits uppladdade på Youtube en gång i tiden, exempelvis de textade bilderna. Klicka på kategorin "Sketcher" och då kommer det dyka upp ett flertal sketcher med textremsor och under några av dem står det dessutom ej på DVD.