Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vett och etikett

Startat av Monsieur Hulot, 15 maj 2026 kl. 14:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Denna tråd kommer handla om vett och etikett. Jag såg att det inte fanns någon liknande tråd här om ämnet, så då är det väl lika bra att skapa en.

Precis som rubriken lyder kommer tråden handla om just vett och etikett, som jag på många plan tycker är intressant. Många av de klassiska reglerna håller jag med om, men vissa håller jag mindre med om.

Jag håller verkligen med om att det är mycket fult att sitta med mobilen på en middag, men däremot tycker jag inte riktigt att det är fult att ha armbågar på bordet om man bara äter en enkel lunch hemma.

Det är fritt fram att uttrycka sina personliga åsikter om olika uppförandekoder, diskussionsämnen osv, men tänk på uppförandet! Inga personangrepp eller någon annan form av otrevligheter!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 maj 2026 kl. 14:52:46Jag håller verkligen med om att det är mycket fult att sitta med mobilen på en middag, men däremot tycker jag inte riktigt att det är fult att ha armbågar på bordet om man bara äter en enkel lunch hemma.

Så sant Monsieur! Du är nog bästa medlemmen på hela forumet, dom reglerna gäller också hemma hos mig

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 15 maj 2026 kl. 16:24:02Så sant Monsieur! Du är nog bästa medlemmen på hela forumet, dom reglerna gäller också hemma hos mig
Tack så mycket!

Monsieur Hulot

Finns det några etikettregler som ni tycker är viktiga att följa? För mig är det ganska många, men att inte sitta med mobilen vid matbordet tycker jag är mycket viktigt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 maj 2026 kl. 14:52:46Jag håller verkligen med om att det är mycket fult att sitta med mobilen på en middag
Jag tycker att det beror helt på vilken slags middag. Är det en privat middag hemma med familjen ser jag inga problem att sitta med mobilen emellanåt (men kanske inte hela tiden). Är man inbjuden till Nobelmiddagen skulle jag starkt avråda från det, om man inte absolut måste (för att man exempelvis väntar på ett viktigt samtal).

Vid middagar någonstans däremellan dessa ytterligheter, så anser jag att man får avgöra från fall till fall utifrån hur högtidligt det är. Är jag inbjuden till exempelvis en släktträff, så brukar jag undvika mobilen medan jag äter; men när jag har ätit klart plockar jag ofta fram mobilen - detta just för att middagar vid släktträffar brukar åtminstone i min släkt ha en tendens att dra ut på tiden, och det är inte alltid samtal med de man sitter i närheten av är intressanta; så när en middag har pågått i ett par timmar blir det helt enkelt alldeles för segdraget om man inte under vissa perioder tar fram mobilen för att få tiden att gå...

Likadant vid exempelvis middagar vid bröllop, begravningar, dop och liknande - sådana kan också lätt dra ut på tiden, flera timmar är inte så ovanligt, så att man vissa perioder kan behöva ta fram mobilen för att det inte ska bli olidligt. Men är man på middagsbjudning med vänner är det väl klokt att undvika mobilen, särskilt medan man äter.
(Vid lite större middagar är det ju inte ovanligt att folk tar sig mer och mer mat under en längre tidsperiod, så bara för att jag har ätit klart är det inte alls säkert att andra har det - därav att jag tycker det är helt okej att ta fram mobilen när man själv har ätit klart)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 maj 2026 kl. 14:52:46men däremot tycker jag inte riktigt att det är fult att ha armbågar på bordet om man bara äter en enkel lunch hemma.
I de allra flesta fall ser jag inga som helst problem med armbågar på bordet, oavsett om det är lunch, middag eller en lite finare middagsbjudning med släkt eller vänner - det känns mest som en gammal kvarleva, som inte längre har någon relevans.

Men visst, är man inbjuden till Nobelmiddagen är det förmodligen klokt att undvika. Är det inte ett överdrivet högtidligt  evenemang ser jag dock inga problem med det. Jag tror inte att de flesta skulle reagera på det i dagens läge i alla fall, annat än möjligen om man är inbjuden till Nobelmiddagen eller Kungliga Slottet, och jag har säkert själv gjort det utan att ens tänka på det vid exempelvis släktträffar, bröllop eller begravningar.

(Jag tror inte att var och varannan användare på det här forumet brukar bli inbjuden till Nobelmiddagen eller till middag med Kungen alltför ofta, men ni fattar poängen... ;))

Monsieur Hulot

Ja. Sannolikheten att någon här på forumet har närvarat på Nobelfesten är nog inte så stor, däremot tror jag att det är betydligt flera här som har bättre koll på etikett än många kändisar.

Exempelvis skickar man sig inte om fingrarna när man är ute på restaurang eller liknande. Det misstaget gjorde nämligen vår dåvarande Fredrik Reinfeldt på just Nobelfesten 2007! Jag har vagt minne av detta och tyckte att det var opassande, särskilt för en statsminister.

MOA

Plockar bara fram telefonen för att fota maten men annars undviker jag den, tillhörde aldrig dom tonåringarna

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 maj 2026 kl. 10:00:21Exempelvis skickar man sig inte om fingrarna när man är ute på restaurang eller liknande. Det misstaget gjorde nämligen vår dåvarande Fredrik Reinfeldt på just Nobelfesten 2007! Jag har vagt minne av detta och tyckte att det var opassande, särskilt för en statsminister.
På de flesta "vanliga" restauranger tror jag inte att någon skulle reagera på det, men på finare lyxrestauranger känns det ju som en rimlig slutsats att försöka undvika - åtminstone om man inte äter glass eller liknande.

Och på Nobelfesten bör man nog vara försiktig kring det mesta, då det nog är högtidligare än det mesta annat i Sverige...

Citat från: MOA skrivet 16 maj 2026 kl. 11:03:29Plockar bara fram telefonen för att fota maten men annars undviker jag den, tillhörde aldrig dom tonåringarna
För mig är det tvärtom. Jag skulle aldrig tänka tanken att fotografera mat, åtminstone om det inte såg väldigt ovanligt välgjort ut (enda gången jag gjort det är nog när jag åt på en fin Michelin-krog i Polen); men däremot plockar jag ofta fram telefonen när jag själv har ätit klart om jag är i något sammanhang där måltiden lätt kan pågå under lång tid.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2026 kl. 02:48:49På de flesta "vanliga" restauranger tror jag inte att någon skulle reagera på det, men på finare lyxrestauranger känns det ju som en rimlig slutsats att försöka undvika - åtminstone om man inte äter glass eller liknande.
Det är ungefär så jag resonerade.

En annan sak jag funderar lite på är klädkoder. Vad tycker ni? Jag brukar alltid ha skjorta på vanliga restauranger, men på det mer lyxiga är det nog bäst med kostym. Och kostymer har jag väldigt många av, kanske lite för många ;D

På Nobelfesten däremot är det som krav att mannen ska ha mörk frack, medan kvinnan hellång aftonklänning. Personligen tycker jag det är lite överdrivet med frack. Kostym räcker enligt mig.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 maj 2026 kl. 09:17:55Det är ungefär så jag resonerade.

En annan sak jag funderar lite på är klädkoder. Vad tycker ni? Jag brukar alltid ha skjorta på vanliga restauranger, men på det mer lyxiga är det nog bäst med kostym. Och kostymer har jag väldigt många av, kanske lite för många ;D

På Nobelfesten däremot är det som krav att mannen ska ha mörk frack, medan kvinnan hellång aftonklänning. Personligen tycker jag det är lite överdrivet med frack. Kostym räcker enligt mig.
Kan tänka mig att Monsieur äger många kostymer, vad är ens en frack? Är sällan finklädd så jag tänker aldrig på klädkoder

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 maj 2026 kl. 09:17:55En annan sak jag funderar lite på är klädkoder. Vad tycker ni? Jag brukar alltid ha skjorta på vanliga restauranger, men på det mer lyxiga är det nog bäst med kostym. Och kostymer har jag väldigt många av, kanske lite för många ;D
Nu är det förvisso sällan jag äter på finare restauranger, men jag har aldrig reflekterat över klädkoder - om inte restaurangbesöket sker i samband med bröllop, begravning eller annat med klädkod, så att man redan följer en viss klädkod, så ser jag ingen anledning att vara kläd på något särskilt sätt. Däremot är det förstås överlag klokt att ha hela och rena kläder, så att man helst inte går in i leriga och trasiga kläder...

När jag och släkten besökte en finare Michelin-restaurang med stjärnor i Polen, så var de flesta (inklusive jag) klädda i shorts och kortärmat - och varken personal eller andra gäster reagerade ett dugg över det. :)
(Nu var det förvisso sommartid och väldigt varmt ute, och vi hade inte planerat i förväg att äta just där, men ändock)

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 17 maj 2026 kl. 11:02:26Kan tänka mig att Monsieur äger många kostymer, vad är ens en frack? Är sällan finklädd så jag tänker aldrig på klädkoder
Oj oj oj, hur ska man förklara det! :(

Tänk dig en kostym, fast kavajen har två långa svansar. På Nobelfesten ska det vara svart frackrock (dvs kavajen), svarta byxor, vit skjorta, vit väst och vit fluga.

Jag har haft frack en gång - det har räckt! Jag och mitt ex var på ett studentfirande en gång och då fick jag för mig att jag skulle ha frack på mig. Problemet var att materialet var obekvämt, samt att jag råkade köpa en som var för stor.

Vad tycker ni är finast? Kostym eller frack? Jag föredrar en vanlig kostym!

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2026 kl. 14:09:42Däremot är det förstås överlag klokt att ha hela och rena kläder, så att man helst inte går in i leriga och trasiga kläder...

När jag och släkten besökte en finare Michelin-restaurang med stjärnor i Polen, så var de flesta (inklusive jag) klädda i shorts och kortärmat - och varken personal eller andra gäster reagerade ett dugg över det. :)
Det är inte bara stiligt med hela och rena kläder, det känns också bekvämt för en själv att ha det. Att bära en vit skjorta med en illröd syltfläck är ofta en genant syn!

Jag tycker inte heller det spelar någon roll vilken typ av byxor man har om man är på restaurang, då man (för det mesta) sitter vid bordet hela tiden och då tror jag det är ganska osannolikt att någon skulle lägga märke till byxorna ;)

Anders M Olsson

Den här lilla versen hittade jag i Juniorernas Önskebok 1966:

Fint sätt.jpg

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 maj 2026 kl. 18:56:59Den här lilla versen hittade jag i Juniorernas Önskebok 1966:

Fint sätt.jpg
404 File Not Found

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 maj 2026 kl. 19:04:59404 File Not Found
Det var konstigt ??? Jag kom åt bildfilen utan problem.