Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga Böcker

Startat av Will Siv, 10 augusti 2026 kl. 14:14:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Förutom filmer så samlar jag främst på böcker, egentligen mest bilderböcker och seriealbum.

Här är en bok jag vill ha i min samling (har uppföljaren som jag läste mycket av), men..........

https://www.bokborsen.se/view/Kulot-Daniela/Den-Lilla-Krokodilen-Och-Den-Stora-K%C3%A4rleken/14306982#

Den verkar extremt sällsynt av nån anledning  ???

En annan bok jag skulle vilja få tag i är "När månen gick förbi" av Hasse Alfredsson och Per Åhlin, den finns som aktion på Tradera, men startpriset är 5000 kr!  :o

Sen var det vissa böcker (seriealbum) jag hade som blev stulna, jag vet ungefär vilka som fattas, men jag känner på mig att det är några till jag inte kommer på  :-\

Om någon är intresserad kan jag även visa er hela min samling och vilka som blev stulna.

Sen minns jag att @Disneyfantasten berättade om en bok som heter "Skogarna's Konung" ("King of the woods" på engelska), men jag har inte kunnat hitta den svenska versionen........
- what.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 10 augusti 2026 kl. 14:14:19Sen minns jag att @Disneyfantasten berättade om en bok som heter "Skogarna's Konung" ("King of the woods" på engelska), men jag har inte kunnat hitta den svenska versionen........
@Disneyfantasten , har du fortfarande den boken  ???

(vill inte att det här blir ett till tomt ämne för att ingen svarar)
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 12 augusti 2026 kl. 11:40:08@Disneyfantasten , har du fortfarande den boken  ???

(vill inte att det här blir ett till tomt ämne för att ingen svarar)
Har aldrig haft den, utan vi hade den i skolan, den fanns på skolans bibliotek och då och då lånade man den boken.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2026 kl. 11:57:23Har aldrig haft den, utan vi hade den i skolan, den fanns på skolans bibliotek och då och då lånade man den boken.
Jaså  ???

Jag kan inte hitta den på svenska nånstans......
- what.

Will Siv

https://www.bokborsen.se/?_p=1&f=1&qi=9789127054059

Den här hittade jag (äntligen!) på second hand idag

Hur mycket betalade jag för den:

5 kr!
- what.

Will Siv

@Monsieur Hulot , du som intresserar dig för ovanliga saker, är det nån bok (eller fler) som du skulle vilja hitta, kan va vilken bok som helst

(själv är jag mest bara intresserad av bilderböcker, serieböcker/album och visa kapitelböcker med illustrationer eller omslag av kända illustratörer)
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet 23 augusti 2026 kl. 19:17:23@Monsieur Hulot , du som intresserar dig för ovanliga saker, är det nån bok (eller fler) som du skulle vilja hitta, kan va vilken bok som helst

(själv är jag mest bara intresserad av bilderböcker, serieböcker/album och visa kapitelböcker med illustrationer eller omslag av kända illustratörer)
I tråden SVT-rariteter uppmärksammades TV-serien Felix (1972) baserad på Jan Lööfs seriefigur med samma namn. Och om inte jag minns fel omnämndes den serien i någon bok.

Det skulle vara kul om det finns några fler böcker som uppmärksammar ovanliga TV-serier. :)

Tintin

Två ovanliga böcker som jag kom på (och inte läst) är Ture Sventon i spökhuset (1965) och Ture Sventon i Venedig (1973) av Åke Holmberg. Den senare finns förvisso utgiven i serieform tecknad av Sven Hemmel och nu när jag sökte så finns båda böckerna, samt radiomanuskriptet till Ture Sventon i guldgrävarens hus (1952) på Legimus (talböcker för synskadade). Fast vill man köpa böckerna (eller fjärrlåna via biblioteket) kan det nog bli knepigt.

Läste Kullamannen av Folke Mellvig i somras. Lite småseg (eftersom man sett TV-serien så många gånger) men finns några små skillnader.

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 24 augusti 2026 kl. 10:44:03Två ovanliga böcker som jag kom på (och inte läst) är Ture Sventon i spökhuset (1965) och Ture Sventon i Venedig (1973) av Åke Holmberg. Den senare finns förvisso utgiven i serieform tecknad av Sven Hemmel och nu när jag sökte så finns båda böckerna, samt radiomanuskriptet till Ture Sventon i guldgrävarens hus (1952) på Legimus (talböcker för synskadade). Fast vill man köpa böckerna (eller fjärrlåna via biblioteket) kan det nog bli knepigt.
Om jag inte misstar mig finns det flera exemplar av båda titlarna på bokborsen.se.

Dock ligger priserna ganska högt på Ture Sventon i spökhuset.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2026 kl. 12:57:12Om jag inte misstar mig finns det flera exemplar av båda titlarna på bokborsen.se.

Dock ligger priserna ganska högt på Ture Sventon i spökhuset.
Ser det nu.

Brukar vanligen få träffar på Bokbörsen när jag söker via sökmotor. Jag kollade för skojs skull på Libris på titlarna och åtminstone Ture Sventon i Venedig finns på universitetsbiblioteket i stan (om man kan låna därifrån). Ture Sventon i guldgrävarens hus är ännu mer sällsynt.