Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 26 november 2024 kl. 13:12:52Dom har just avslöjat vilka som ska vara med i Melodifestivalen nästa år, och jag ser att en av låtskrivarna bakom Dansbandet Schlagerzs låt är Anna Engh, är det månne dubbaren Anna Engh, eller någon med liknande namn? :D
Måste vara hon, har hon inte haft en artistkarriär också?

Elios

Citat från: MOA skrivet 26 november 2024 kl. 23:39:51Måste vara hon, har hon inte haft en artistkarriär också?
Ja hon dansade bakom Charlotte Perrelli med Hero år 2008.

Adam Larsson

Kul att Miguel eller Adrian egentligen är med i år.

TonyTonka

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 februari 2025 kl. 21:48:03Kul att Miguel eller Adrian egentligen är med i år.
Jag håller med.

Personligen är min åsikt ungefär som resultatet blev, fast jag hade bytt plats på de tre utslagna bidragen. Min lista är alltså:

1. John Lundvik
2. Maja Ivarsson
3. Meira Omar
4. Adrian Macéus
5. Linnea Henriksson
6. Albin & Pa

Jag vill understryka att Albin & Pa egentligen inte var dålig i den bemärkelsen, utan kändes bara väldigt gjord och trött. Från början hade jag velat ha vidare Miguel Rivera till finalkvalet, men när jag väl såg alla låtarna växte Meira otroligt mycket, och blev min trea i stället. ^^  
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Min favorit ikväll var Maja Ivarsson, med Linnea Henriksson som god tvåa. Därefter hade jag placerat Adrian Macéus, som också hade en ganska bra låt om än inte jätteoriginell.

John Lundviks låt var absolut inte dålig, men den var inte originell  för fem öre utan påminde kraftigt om hans andra låtar; så jag blev besviken på den... Möjligen att den kan lyfta av fler genomlyssningar, men det var ingenting jag röstade på i alla fall.

Albin Johnsén feat. Pa var klart sämst ikväll, och jag tyckte de hade en dålig låt - varken originell, rolig eller minnesvärd, så jag blev totalt likgiltig av den. Meira Omar tyckte jag var näst sämst - hon sjunger bra och jag uppskattar den österländska stilen, men låten i sig kändes alltför tjatig och lättförglömlig. Jag hade hoppats på mer där.

E

Som vanligt så är det dom bidrag som sticker ut mest som åker ut direkt. Jag vägrar tro att Erik fick flest röster av alla🤮 Det e garanterat nåt som e fel. Dom kan ju lika gärna döpa om hela programmet till Artistfestivalen eftersom det e NAMNEN som spelar mest roll. Klara hade lika gärna kunnat sjunga Bä Bä Vita Lamm och hade ändå gått vidare🙄 Nomi Tales var helt klart bäst av alla

Det e fan på tiden att dom lägger ner skiten nu

TonyTonka

Citat från: E skrivet  8 februari 2025 kl. 22:07:18Som vanligt så är det dom bidrag som sticker ut mest som åker ut direkt. Jag vägrar tro att Erik fick flest röster av alla🤮 Det e garanterat nåt som e fel. Dom kan ju lika gärna döpa om hela programmet till Artistfestivalen eftersom det e NAMNEN som spelar mest roll. Klara hade lika gärna kunnat sjunga Bä Bä Vita Lamm och hade ändå gått vidare🙄 Nomi Tales var helt klart bäst av alla

Om det hade varit namnen som spelar roll så tror jag inte att Erik hade gått till finalen, både Klara Hammarström och Kaliffa tror jag är mer kända.

Personligen tyckte jag bäst om Erik Segerstedt och Klara Hammarström (bra låtar), Fredrik Lundman var tredje bäst, och Kaliffa hade jag placerat sist, då han kändes som en trött Medina typ.

Nomi Tales var lite av en besvikelse, jag hade önskat en lite mer minnesvärd låt efter allt jag hört om henne, nu var numret mycket bättre än låten.

Till sist har vi Schlagerz, som jag gärna hade sett gå vidare av ytliga själ, men inte musikmässigt. xD

TonyTonka

Citat från: E skrivet  8 februari 2025 kl. 22:07:18Som vanligt så är det dom bidrag som sticker ut mest som åker ut direkt. Jag vägrar tro att Erik fick flest röster av alla🤮 Det e garanterat nåt som e fel. Dom kan ju lika gärna döpa om hela programmet till Artistfestivalen eftersom det e NAMNEN som spelar mest roll. Klara hade lika gärna kunnat sjunga Bä Bä Vita Lamm och hade ändå gått vidare🙄 Nomi Tales var helt klart bäst av alla

För övrigt gick inte Erik Segerstedt nödvändigtvis till final för att han fick flest röster, utan för att han fick flest poäng från tittargrupperna. I första omgången går den med bäst stöd hos åldersgrupperna till final, och i den andra omgången gäller antal röster.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Min stora favorit ikväll var Nomi Tales, som jag tyckte var väldigt bra och hade den klart bästa låten. Väldigt orättvist att hon åkte ut helt. Jag förstod hela tiden att hon förmodligen skulle vara chanslös att gå till final, då svenska folket verkar vara besatta av att rösta på kändisar och hon är tämligen okänd, men nog hade väl hon åtminstone förtjänat att gå till Andra Chansen/semifinalen/finalkvalet istället för den högst halvdana Kaliffa...?

I andra hand tyckte jag Erik Segerstedt, som hade en bra låt som växte vid en andra genomlyssning. I tredje hand hade jag valt Klara Hammarström, vars låt inte var det minsta originell men ändå ganska minnesvärd och bra.

Jag har ärligt talat väldigt svårt för Fredrik Lundman, som jag tycker blir alldeles för mycket, men hans låt var faktiskt inte så tokig och helt okej.

Schlagerz var inte mycket att hänga i granen, och låten lät precis som några gamla 1980-talslåtar - inte det minsta originellt, och ganska tröttsamt. Kaliffa var heller inte så mycket att hurra för, ganska halvdan låt...

Citat från: E skrivet  8 februari 2025 kl. 22:07:18Jag vägrar tro att Erik fick flest röster av alla🤮 Det e garanterat nåt som e fel.
Det fick han förmodligen inte heller, i och med att det är poäng utifrån åldersgrupper i appen (plus en särskild kategori för telefon-/SMS-röster). Antal röster inom varje åldersgrupp omvandlas till poäng, så att den låt som flest personer i åldern 3 - 9 år röstar på får 12 poäng; och så vidare för alla åldersgrupper. Sen läggs dessa ihop, så att flest poäng går vidare.

Jag skulle personligen gissa att Klara Hammarström fick flest röster ikväll sammanlagt, men det brukar inte offentliggöras förrän efter finalen.

Ett väldigt märkligt upplägg i mina ögon, då det gör att barn i åldern 3 - 9 år får lika mycket "makt" som alla personer i åldern 30 - 44 år; även om de sistnämnda förmodligen är minst 10 gånger fler. Så skulle det bara vara en enda i åldern 3 - 9 år som är vaken så sent, så får alltså den personen lika mycket att säga till om som de gissningsvis tiotusentals personerna i åldern 30 - 44 år...

Visst förstår jag tanken - att hitta bidrag som går hem hos alla åldrar, och kompensera för det faktum att det förmodligen är flest tonåringar som röstar - men det borde finnas ett bättre sätt att lösa det på för att gå mer på antalet röster. Kanske någon form av viktningssystem, så att antal röster viktas utifrån hur många i den åldern som röstar...?

Vad som helst vore i alla fall mer rättvist än det nuvarande systemet, som de ju tyvärr har envisats med i flera år nu...

Citat från: TonyTonka skrivet  8 februari 2025 kl. 23:24:38I första omgången går den med bäst stöd hos åldersgrupperna till final, och i den andra omgången gäller antal röster.
Tidigare år har det varit så, men jag har fått intrycket att det i år är utifrån poäng i åldersgrupperna även för den andra omgången, så att det till skillnad från tidigare år aldrig blir någon vinnare utifrån antal röster. Men jag kanske har fattat fel...? De har ju inte direkt varit supertydliga med hur det fungerar...

gstone

Jag tyckte Erik Segerstedt var jättebra 

gstone

Klara och Erik gick till final prices som der ska vara  ;D❤️👍

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 03:01:06Vad som helst vore i alla fall mer rättvist än det nuvarande systemet, som de ju tyvärr har envisats med i flera år nu...
Tidigare år har det varit så, men jag har fått intrycket att det i år är utifrån poäng i åldersgrupperna även för den andra omgången, så att det till skillnad från tidigare år aldrig blir någon vinnare utifrån antal röster. Men jag kanske har fattat fel...? De har ju inte direkt varit supertydliga med hur det fungerar...
Ja, det är lite krångligt just i år, men det är så det är, enligt Aftonbladets schlagerblogg.

Will Siv

Citat från: TonyTonka skrivet  8 februari 2025 kl. 23:23:15Till sist har vi Schlagerz, som jag gärna hade sett gå vidare av ytliga själ, men inte musikmässigt. xD
För att Anna (Engh) skrivit den......

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 03:01:06Schlagerz var inte mycket att hänga i granen, och låten lät precis som några gamla 1980-talslåtar - inte det minsta originellt, och ganska tröttsamt.
Ändå roligt att den skrevs av henne.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2025 kl. 03:01:06Det fick han förmodligen inte heller, i och med att det är poäng utifrån åldersgrupper i appen (plus en särskild kategori för telefon-/SMS-röster). Antal röster inom varje åldersgrupp omvandlas till poäng, så att den låt som flest personer i åldern 3 - 9 år röstar på får 12 poäng; och så vidare för alla åldersgrupper. Sen läggs dessa ihop, så att flest poäng går vidare.

Jag skulle personligen gissa att Klara Hammarström fick flest röster ikväll sammanlagt, men det brukar inte offentliggöras förrän efter finalen.

Ett väldigt märkligt upplägg i mina ögon, då det gör att barn i åldern 3 - 9 år får lika mycket "makt" som alla personer i åldern 30 - 44 år; även om de sistnämnda förmodligen är minst 10 gånger fler. Så skulle det bara vara en enda i åldern 3 - 9 år som är vaken så sent, så får alltså den personen lika mycket att säga till om som de gissningsvis tiotusentals personerna i åldern 30 - 44 år...

Visst förstår jag tanken - att hitta bidrag som går hem hos alla åldrar, och kompensera för det faktum att det förmodligen är flest tonåringar som röstar - men det borde finnas ett bättre sätt att lösa det på för att gå mer på antalet röster. Kanske någon form av viktningssystem, så att antal röster viktas utifrån hur många i den åldern som röstar...?

Vad som helst vore i alla fall mer rättvist än det nuvarande systemet, som de ju tyvärr har envisats med i flera år nu...
Det är nästan samma problem som med "elektoröster" i USA
- what.

TonyTonka

Citat från: Will Siv skrivet  9 februari 2025 kl. 11:12:02För att Anna (Engh) skrivit den......
Nej, inte för att det är hon som har skrivit den, utan som sagt av ytliga själ, bokstavligt talat. xD