Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Piff och Puff - Räddningspatrullen (Media Dubb)

Startat av Anders, 26 februari 2012 kl. 11:26:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 21:04:02Står skrivet var då...?

Jag minns att Gunnar Ernblad sa till mig att han hade översatt Piff & Puff - Räddningspatrullen, men huruvida han också medverkade som skådespelare kommer jag inte ihåg om han nämnde något om.
Det borde nog inte vara så svårt att lista ut OM han hade gjort eftersom hans röst trots allt är lätt att känna igen, jag såg ändå hela MediaDubbs version ungefär strax efter nyårstid, men kan inte minnas att jag hörde Gunnars röst i den, å andra sidan har jag inte allt därifrån i färskt minne så jag kan därför inte svära på om det stämmer eller inte... (det är i regel svårare att utröna röster i TV-serier än i långfilmer)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2025 kl. 21:30:37Det borde nog inte vara så svårt att lista ut OM han hade gjort eftersom hans röst trots allt är lätt att känna igen, jag såg ändå hela MediaDubbs version ungefär strax efter nyårstid, men kan inte minnas att jag hörde Gunnars röst i den, å andra sidan har jag inte allt därifrån i färskt minne så jag kan därför inte svära på om det stämmer eller inte... (det är i regel svårare att utröna röster i TV-serier än i långfilmer)
2 avsnitt saknas dock.

Will Siv

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 januari 2025 kl. 01:24:23Det är ganska mycket så som jag har förstått det. Rösterna i DuckTales omdubbning behövdes inte i godkännas, bara följa direktiven och efterlikna. Eventuellt var det så även med Darkwing Ducks omdubb.
Det förklara varför man valde Leo som Knattarna och varför dom tog in Göran och Mikaela (samt vissa från original dubbningen)
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 30 april 2025 kl. 20:59:05Det förklara varför man valde Leo som Knattarna och varför dom tog in Göran och Mikaela (samt vissa från original dubbningen)
Han går ju emot strömmen sedan Monica Forsberg slutade har man ju oftast anlitat pojkar i rollerna och det är ett aktivt val verkar det som då Russi Taylor ju fortfarande spelade Knattarna men i Sverige dubbades de av barn.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 30 april 2025 kl. 21:03:16Han går ju emot strömmen sedan Monica Forsberg slutade har man ju oftast anlitat pojkar i rollerna och det är ett aktivt val verkar det som då Russi Taylor ju fortfarande spelade Knattarna men i Sverige dubbades de av barn.
Fast det var väl bara Vincent Werner som gjorde det.......

Sen har Knattarna olika röster i "Nya-DuckTales" i båda versionerna.

Russi spelade Kalle som ung i ett avsnitt och på svenska av Mikaela.

Dom får kanske en ny röst i nån ny produktion och det kan bli en tjej
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 30 april 2025 kl. 21:07:25Fast det var väl bara Vincent Werner som gjorde det.......

Sen har Knattarna olika röster i "Nya-DuckTales" i båda versionerna.

Russi spelade Kalle som ung i ett avsnitt och på svenska av Mikaela.

Dom får kanske en ny röst i nån ny produktion och det kan bli en tjej
I Mickey Mouse alltså kortfilmsserien så medverkar Knattarna spelade av Frank Thunfors.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 30 april 2025 kl. 20:59:05Det förklara varför man valde Leo som Knattarna och varför dom tog in Göran och Mikaela (samt vissa från original dubbningen)
Per har sagt att han behövde godkännans som Sigge.
Jag tycker också att Per är överlägsen, som Sigge.
Han gjorde hela serien.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 april 2025 kl. 21:58:25Per har sagt att han behövde godkännans som Sigge.
Jag tycker också att Per är överlägsen, som Sigge.
Han gjorde hela serien.
Jag skulle mer säga att John Harrysons Joakim Von Anka gjorde hela serien.

(han är ju tyvärr inte i livet längre, men både Jonas Bergström och Göran Engman gör godkända insatser)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 april 2025 kl. 22:04:24Jag skulle mer säga att John Harrysons Joakim Von Anka gjorde hela serien.

(han är ju tyvärr inte i livet längre, men både Jonas Bergström och Göran Engman gör godkända insatser)
👍, alla har olika åsikter som sagt.