Nja, det är nog en sanning med modifikation. Saken är den att när TV3 sände både Piff & Puff - Räddningspatrullen, DuckTales och Nya äventyr med Nalle Puh, så var det TV3 själva som beställde dubbningarna och därmed hade rättigheterna till dubbningarna - inte Disney. Därför var det ju logiskt att TV3 anlitade, som alla program på den tiden, Lasse Svensson/Media Dubb för dubbningen av alla tre serierna. TV3s rättigheter till Disneys serier gick ut någon gång i början av 1990-talet, då istället SVT tog över rättigheterna. När så skedde tog Disney själva över ansvaret för dubbningarna, och beställde ny dubbning. Som med nästan alla Disney-serier på den tiden valde de då KM Studio för de svenska dubbningarna (Barrefelt Produktion anlitades fortfarande en period för långfilmerna, men de har aldrig dubbat TV-serier). En del av skådespelarna till vissa av serierna spelades dock fortfarande in hos Media Dubb, då KM Studio tyckte det var för opraktiskt att låta Stockholms-skådisar ta sig till Karlskoga, varför Monica Forsberg istället flög till Media Dubbs lokaler och höll till där för en del av skådisarna.
Huruvida rösterna fortfarande var godkända eller inte är dock en helt annan femma, och har ju inget att göra med dubbningsbolaget. Enligt vissa uppgifter (från bl.a. Monica Forsberg) var rösterna mycket riktigt inte längre godkända, men jag har personligen svårt att tro att så många skådisar från Piff & Puff - Räddningspatrullen plötsligt skulle underkännas av Disney vid samma ögonblick som KM Studio tog över dubbningarna. Då låter det betydligt mer sannolikt att KM Studio av praktiska skäl valde att övergå till skådespelare som bor närmare Karlskoga än Stockholm. Med Piff & Puff - Räddningspatrullen fanns det ju heller inga direkta kontinuitetsskäl att tänka på, då Disney hade beställt nydubb av samtliga avsnitt; inte bara att fortsätta där TV3 slutade (som med DuckTales och Nya äventyr med Nalle Puh).
Jag vet inte exakt hur många avsnitt som TV3 hann sända av Piff & Puff - Räddningspatrullen innan rättigheterna tog slut, och därmed hur många avsnitt som Media Dubb dubbade. Men jag tycks minnas att TV3 bara sände serien i runt ett år, så om vi räknar med att de sände ett avsnitt i veckan (som jag tror var fallet) så lär de inte ha hunnit sända alla avsnitt med sin (i mina ögon klart överlägsna) dubbning. Jag gissar att Media Dubb sannolikt inte hann dubba mer än runt 40 - 50 avsnitt, i bästa fall.
I samband med att SVT tog över rättigheterna till Disneys produktioner valde Disney att köpa loss TV3s dubbningar av DuckTales och Nya äventyr med Nalle Puh, men av okänd anledning inte Piff & Puff - Räddningspatrullen som TV3 fortfarande äger. Kanske tyckte Disney inte att det var värt att köpa loss rättigheterna då de inte hann dubba så jättemånga avsnitt, eller också har det helt andra orsaker. Vi får i alla fall vara väldigt tacksamma över att Disney valde att köpa loss rättigheterna till TV3s dubb av DuckTales, istället för att dubba om hela den första säsongen.